Experiences, strategies and practices of literacy teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10347

Keywords:

Literacy; search; literacy teachers

Abstract

This is a research on the literacy process of children in the first three years of elementary school (Initial Literacy Cycle). The main objective of the research was to understand and analyze how this process is carried out, taking into account the narratives of literacy teachers about their experiences in school life. As a methodological procedure, we used the qualitative approach, with the technique of participant observation and semi-structured interview. For the research, a state school located in the municipality of Carangola / MG was selected, with the participation of three literacy teachers. As a result, we point out that the teaching experiences define the way teachers develop the teaching-learning process, the influence of pedagogical trends, literacy methods, the literacy environment and other elements relevant to the development and learning of children.

Keywords: Literacy; search; literacy teachers.

References

ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia; MORAIS, Artur Gomes de; FERREIRA, Andrea Tereza Brito. As práticas cotidianas de alfabetização: o que fazem as professoras? Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, maio/ago. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n38/05.pdf. Acesso em: 7 maio 2019.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. (org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001, p. 15-38.

BOCCHI, Ketney Cristine Bonfogo. Indisciplina em sala de aula: posicionamento dos professores e avaliação de uma proposta de formação. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP, 2007. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16326. Acesso em: 20 fev. 2020.

BORDIGNON, Lorita Helena Campanholo; PAIM, Marilane Maria Wolff. Alfabetização no Brasil: um pouco de história. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 39, n. 74, jul./dez. 2017. Disponível em: http://www.periodicosfaced.ufc.br/index.php/educacaoemdebate/article/download/372/230. Acesso em: 4 maio 2019.

BUENO, Silveira. Minidicionário da língua portuguesa. 2. ed. São Paulo: FTD, 2007.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano – artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

COSTA, Fernanda Bevilaqua. Os deveres de casa: uma análise das estratégias educativas familiares. In: CONGRESSO INTERNACIONAL COTIDIANO DIÁLOGOS SOBRE DIÁLOGOS, 4., 2012, Niterói. Anais [...]. Niterói, 2012.

EDITORA DO BRASIL.Portal de educação Infantil. Letramento e alfabetização na educação infantil. Disponível em: http://www.editoradobrasil.com.br/educacaoinfantil/letramento_e_alfabetizacão/educacao_infantil.aspx. Acesso em: 3 mar. 2020.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Trad. Diana Myriam Lichtenstein; Liana Di Marco; Mario Corso. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

FRANCO, Elisângela de Carvalho. Tendências e implicações no processo de alfabetização. Rev. Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 7, n. 14, p. 542-555, jul.-dez. 2015. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/download/502/pdf. Acesso em: 18 fev. 2020.

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Métodos e didáticas de alfabetização: história, características e modos de fazer de professores: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005. 72 p. (Coleção Alfabetização e Letramento). Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/files/uploads/Col.%20Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20e%20Letramento/Col%20Alf.Let.%2008%20Metodos_didaticas_alfabetizacao.pdf. Acesso em: 15 jan. 2019.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública – a pedagogia critico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992. Cap. 1. Disponível em: http://www.ebah.com.br/cntent/ABAAAehikAH/Libanio. Acesso em: 15 abr. 2019.

MESQUITA, Larissa Bárbara da Silva; SANTANA, Michele Carolline Mesquita de; OLIVEIRA, Abigail do Carmo Levino de. A indisciplina nos anos iniciais do ensino fundamental. Periódico Científico Outras Palavras, v. 12, n. 2, p. 140, 2016. Disponível em: http://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao5/article/download/724/610. Acesso em: 7 ago. 2019.

PICCOLI, Luciana; CAMINI, Patrícia. Práticas pedagógicas em alfabetização: espaço, tempo e corporeidade. 1. ed. 2. Reimp. Erechim; Edelbra, 2012.

PILETTI, Claudino. Didática geral. 10. ed. São Paulo: Ática S.A, 1989.

SANTOS, Humberto Corrêa dos. A indisciplina na escola: causas, prevenções e enfrentamento. Estação Científica, Juiz de Fora, n. 15, jan.-jun. 2016. Disponível em: http://portal.estacio.br/media/6078/3-a-indisciplina-na-escola-causas-preven%C3%A7%C3%B5es-e-enfrentamento.pdf. Acesso em: 7 fev. 2020.

SOARES, Magda. Letramento: Um tema em três gêneros. 2. ed. 5. reimpr. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. 128p.

TEBEROSKY, Ana. Aprendendo a escrever. Perspectivas psicológicas e implicações educacionais. São Paulo: Ática S.A., 1994.

TEBEROSKY, Ana. Leitura e escrita nas escolas. Edição 187, nov./2005. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/251/ana-teberosky-debater-e-opinar-estimulam-a-leitura-e-a-escrita. Acesso em: 22 jan. 2020.

VASCONCELOS, Celso dos S. Disciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. 4. ed. São Paulo: Libertad, 1995. (Cadernos pedagógicos do Libertad, v. 4 – Disciplina escolar I. Titulo. II Série).

WENZEI, Renato Luiz. Professor: agente da educação. Campinas, SP: Papirus, 1994. (Coleção Magistério, Formação e Trabalho Pedagógico).

Published

2023-06-06

How to Cite

de Andrade, E. O., & Amorim, M. G. M. . (2023). Experiences, strategies and practices of literacy teachers. Context and Education Journal, 38(120), e10347. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10347

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes