Critical environmental education: Collaborative possibilities in the teaching of science in the initial formation of pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11752Keywords:
Environmental Education., Science Teaching., Initial Formation of Pedagogy.Abstract
This study aimed to analyze how critical and collaborative actions can contribute to the formation of conscious and reflective teachers about existing environmental problems, and the importance of critical environmental education in the discussions of science education. Therefore, in a qualitative approach, the investigation took place in the Science Teaching discipline of the Pedagogy course at the Federal University of Paraíba, in a critical-collaborative way. As a result, we could observe that science teaching, due to its proximity to the themes of environmental issues, should emphasize the complex historical and social apparatus of the theme in the classroom, favoring investigative activities, also stimulating the students' criticality about the quoted theme.
References
BORGES, Gilberto Luiz de Azevedo. Ciência nos anos iniciais do ensino fundamental: fundamentos, história e realidade em sala de aula. D23. 1. ed. São Paulo: Unesp/UNIVESP, 2012. V. 10. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/47357.
FRANCO, Maria Amélia. Pesquisa-ação e prática docente: articulações possíveis. In: PIMENTA, Selma Garrido; FRANCO, Maria Amélia Santoro (org.). Pesquisa em educação: possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. V. 1.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
GUIMARÃES, Mauro. Armadilha paradigmática na educação ambiental. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LEFF, Enrique. Ecologia, capital e cultura: a territorialização da racionalidade ambiental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Complexidade e dialética: contribuições à práxis política e emancipatória em educação ambiental. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 94, p. 131-152, jan.-abr. 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Problematizando conceitos: contribuição à práxis em educação ambiental. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; COSSÍO, Maurício F. Blanco. Um olhar sobre a educação ambiental nas escolas: considerações iniciais sobre os resultados do projeto “O que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental”. In: TRAJBER, Soraia Silva de Mello (coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental; Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO, 2007.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 24. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
NASCIMENTO, Fabrício do. Ciência, conhecimento científico e ideais de cientificidade no ensino e na formação de professores de ciências. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v. 2, n. 6, p. 7-23, set.-dez. 2012.
NASCIMENTO, Fabrício do; FERNANDES, Hylio Laganá; MENDONÇA, Viviane Melo de. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 39, p. 225-249, set. 2010.
PIMENTA, Selma Garrido. Introdução. In: PIMENTA, Selma Garrido; FRANCO, Maria Amélia Santoro (org.). Pesquisa em educação: possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. V. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).