Insertion of augmented reality in mathematics teaching: a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14831Keywords:
Augmented Reality, Teaching, Mathematics, Systematic Literature ReviewAbstract
This article presents a Systematic Literature Review (SLR) that aimed to know some of the research conducted and published in the form of article on the application and insertion of Augmented Reality (AR) in the context of teaching mathematics. Having as database the CAPES' Journal Portal, Google Scholar and the SCIELO platform, the SLR highlights fifteen researches carried out in the period from 2012 to 2022 that meet the pre-established criteria. The results reveal that most of the articles are related to the Spatial Geometry topic and that there is a great concern of the researchers with motivation, interest and student satisfaction.
References
ABAR, Celina Aparecida Almeida Pereira; CUNHA, Daniela Vieira. Formação inicial e continuada de professores de matemática no contexto da realidade aumentada. Abakós, v. 9, n. 2, p. 73-94, 2021.
AZUMA, Ronald T. A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, v. 6, n. 4, p. 355-385, 1997.
BERUMEN LÓPEZ, Efrén; ACEVEDO SANDOVAL, Salvador; REVELES GAMBOA, Susana. Realidad aumentada como técnica didáctica en la enseñanza de temas de cálculo en la educación superior. Estudio de caso. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, v. 11, n. 22, 2021. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.890
BILLINGHURST, Mark. Augmented reality in education. New Horizons for Learning, v. 12, n. 5, p. 1-5, 2002.
BUITRAGO-PULIDO, Rubén Darío. Incidencia de la realidad aumentada sobre el estilo cognitivo: caso para el estudio de las matemáticas. Educación y Educadores, v. 18, n. 1, p. 27-41, 2015. DOI: 10.5294/edu.2015.18.1.2
CARDOSO, Teresa; COIMBRA, Teresa; MATEUS, Artur. Análise matemática e realidade aumentada: um estudo no ensino superior em Portugal. Debates em Educação, [S. l.], v. 10, n. 22, p. 271-283, 2018. DOI: 10.28998/2175-6600.2018v10n22p271-283
CARRACEDO, Javier de Pedro. Realidad aumentada: un nuevo paradigma en la educación superior. Actas del Congreso Iberoamericano Educación y Sociedad, 2012. p. 300-307.
CASTRO-FILHO, José Aires de; FREIRE, Raquel Santiago; CASTRO, Juscileide Braga de. Tecnologia e aprendizagem de conceitos matemáticos. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 10, n. 2, p. 93-98, 2017.
CERQUEIRA, José Manuel; CLETO, Bárbara; MOURA, João Martinho; SYLLA, Cristina; FERREIRA, Luís. Aplicações móveis para o ensino da Matemática com realidade aumentada. In: ENCONTRO SOBRE JOGOS E MOBILE LEARNING, 5., 2020. p. 177-187. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341313880_Aplicacoes_moveis_para_o_ensino_da_Matematica_com_realidade_aumentada. Acesso em: 21 maio 2023.
CUBILLO ARRIBAS, Joaquín; MARTÍN GUTIÉRREZ, Sergio; CASTRO GIL, Manuel; COLMENAR SANTOS, Antonio. Recursos digitales autónomos mediante realidad aumentada. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 17, n. 2, p. 241-274, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/271321965_Recursos_digitales_autonomos_mediante_realidad_aumentada. Acesso em: 21 maio 2023.
DELMAS DA SILVA, Roberto Carlos; VASCONCELOS, Carlos Alberto. Realidade aumentada como apoio à aprendizagem de poliedros. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 50-71, 2019. DOI: 10.23925/2358-4122.2019v6i2p50-71
DE OLIVEIRA SETTIMY, Thaís Fernanda; BAIRRAL, Marcelo Almeida. Dificuldades envolvendo a visualização em geometria espacial. Vidya, v. 40, n. 1, p. 177-195, 2020.
GARCIA, Fernando Oliveira; CORREIA, Ronaldo Celso Messias. Protótipo de realidade aumentada em dispositivos móveis na abordagem de Sólidos Geométricos. Colloquium Exactarum. ISSN: 2178-8332, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 113-120, 2019. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ce/article/view/2970. Acesso em: 24 abr. 2023.
KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, v. 4, n. 10, p. 1-10, 2003.
LIAO, Tarliz; JUNKES DE CARVALHO, Jhonatas Mayke. Realidade aumentada e interdisciplinaridade: o uso do aplicativo LandscapAR no ensino de matemática e geografia. EaD em Foco, [S. l.], v. 10, n. 2, 2020. DOI: 10.18264/eadf.v10i2.1049
LIAO, Tarliz; ALMEIDA, Sonia Regina Mincov; MOTTA, Marcelo Souza. Desenvolvimento de conceitos geométricos com alunos de um curso de pedagogia por meio de atividades envolvendo a realidade aumentada. Revemat: Revista Eletrônica de Matemática, v. 16, p. 1-18, 2021.
MILGRAM, Paul; TAKEMURA, Haruo; UTSUMI, Akira; KISHINO, Fumio. Augmented reality: a class of displays on the reality-virtuality continuum. SPIE. Telemanipulator and Telepresence Technologies, v. 2.351, p. 282–292, 1995. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228537162_Augmented_reality_A_class_of_displays_on_the_reality-virtuality_continuum. Acesso em: 21 maio 2023.
NETO, Teresa Bixirão; POMBO, Lúcia. A formação inicial de professores para uma educação interdisciplinar – o exemplo do projeto EduPARK. Saber & Educar, [S. l.], n. 28, 2020. ISSN 1647-2144. DOI: http://dx.doi.org/10.17346/se.vol28.389
NOVAL, Marta D.; BRITO, Catarina B.; MAGALHÃES, Luís; PERES, Emanuel; SOUSA, Joaquim João; BARREIRA, João. GARBook: visualização de sólidos e de secções no cubo com recurso a realidade aumentada. Interação, v. 7, 2013.
OKOLI, Chitu. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução David Wesley Amado Duarte. Revisão técnica e introdução João Mattar. EaD em Foco, [S. l.], v. 9, n. 1, 2019. DOI: 10.18264/eadf.v9i1.748. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/748. Acesso em: 11 abr. 2023.
PUENTES, Roberto Valdés. Tecnologias de informação e comunicação no ensino de matemática. Uberlândia, MG: UFU, 2017. 67 p.
RESENDE, Bruno; MÜLLER, Thaísa Jacintho. Mobile-learning: aprendizagem matemática por meio de realidade aumentada. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 7, n. 2, 2018. DOI: 10.35819/tear.v7.n2.a3187
RIBEIRO, Luis Otoni Mireles; GUTERRES, Lisandra Xavier; SILVEIRA, Denise Nascimento. O uso da realidade aumentada com dispositivos móveis na educação matemática como potência na geometria espacial. Plurais – Revista Multidisciplinar, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 40-57, 2020. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n2.8922
RODRIGUES, Ana Rita; CARVALHO, Márcia; POMBO, Lúcia; NETO, Teresa. Projeto EduPARK e prática pedagógica supervisionada: desafios para alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico. Indagatio Didactica, v. 9, n. 4, p. 211-226, 2017.
ROEVER, Leonardo. Compreendendo os estudos de revisão sistemática. Rev. Soc. Bras. Clín. Méd., v. 15, n. 2, p. 127-130, 2017. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/11/875614/152_127-130.pdf. Acesso em: 11 abr. 2023.
SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, n. 1, p. 83-89, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013
SOARES, Fredson Rodrigues; SANTANA, José Rogério; SANTOS, Maria José Costa dos. A realidade aumentada na aprendizagem de Geometria Espacial e as contribuições da Sequência Fedathi. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 13, n. 4, p. 1-25, 2022. DOI: 10.26843/rencima.v13n4a11
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).