YOUNG LEARNING IN THE SCENARIO OF PUBLIC EMPLOYMENT POLICIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.53.369-385

Keywords:

Young Apprentice. Learning Law. Public employment policies. Regional Economic Development.

Abstract

The present study aimed to situate and debate the Law of learning as a factor of insertion of the young apprentice in the job market. Approach the Law of Learning in order to stimulate reflection on the importance of social interaction for the transformation of work relationships, contributing to regional development. The theoretical foundation deals, in addition to regional economic development, the Law of learning and its relevant aspects, knowing that compliance with quotas is a public policy for the prevention and eradication of child labor. Talking about the qualification for the job, which goes through education, while professional training.  Bibliographic, documentary and explanatory research was used. To support the present study, Frigotto's development theory (1989) was used, which postulates the link between development and the overcoming of social inequality through qualification. The Law of Learning, as a public policy, was designed to regulate the methodical technical-professional training of adolescents and young people, developed through theoretical and practical activities. In short, the apprenticeship program can supply the initial insertion difficulties. As a public policy, it is a requirement that it should undergo changes to improve its scope. Once implemented, it will guarantee the student's training and contribute to their insertion in the job market. For the development of this study, we sought the repository of concepts that requires theoretical research in documents, books and scientific articles.

Author Biographies

Lucia Juraszek, Universidade do Contestado (UnC)

 Possui graduação em Administração pela Universidade do Contestado (1984) e graduação em Direito pela Universidade do Contestado (2004). Atualmente é professor horista da Universidade do Contestado e diretora de secretaria - Tribunal Regional do Trabalho 12ª Região SC. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito do Trabalho, conciliação no processo do trabalho. Mestra em Desenvolvimento Regional pela Universidade do Contestado.

Argos Gumbowsky, Universidade do Contestado (UnC)

Licenciado em Pedagogia pela Fundação das Escola do Planalto Norte Catarinense (FUNPLOC). Especialista em Metodologia do Ensino pela Universidade Federal do Paraná (UFPr). Mestre em Educação: Ensino Superior, pela Universidade Regional de Blumenau (Furb). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na linha de pesquisa Universidade: teoria e prática. Atuação profissional: Professor efetivo do quadro do magistério público estadual na EEB Santa Cruz. No ensino superior é docente credenciado pela Universidade do Contestado (UnC) como docente nos cursos de graduação. Na UnC ocupou cargos de coordenador de Curso de Graduação, do programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional, Direção Acadêmica do Campus Universitário de Canoinhas até o ano de 2010. Integrante do corpo docente do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional como responsável pelas disciplinas Universidade e Desenvolvimento Regional e Educação e Desenvolvimento Regional. Líder do grupo de pesquisa  Educação, Política e Sociedade dedicando-se a pesquisas nas seguintes linhas: Educação básica e profissional no Brasil; Educação e desenvolvimento regional; Formação de Educadores; Políticas Educacionais no Brasil e Desenvolvimento Local/Regional; Universidade e desenvolvimento local/regional; Universidade: história, políticas e avaliação. Integra o banco de avaliadores do MEC/INEP e do CEE/SC. Participou como delegado da CONAE nas esferas municipal, estadual e federal nas edições de 2014 e 2018. Integra: a) Comissão Estadual para Monitoramento e Avaliação do Plano Estadual de Educação - Cemapee para o decênio 2015 - 2024; b) o Fórum de Acompanhamento do Plano Municipal de Educação de Canoinhas. Integra o Conselho Municipal de Educação de Canoinhas, sendo seu Presidente

Published

2020-11-06

How to Cite

Juraszek, L., & Gumbowsky, A. (2020). YOUNG LEARNING IN THE SCENARIO OF PUBLIC EMPLOYMENT POLICIES. Desenvolvimento Em Questão, 18(53), 369–385. https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.53.369-385