INTEGRATIVE FRAMEWORK FOR COLLABORATIVE SOCIAL INNOVATION FROM THE RONDON PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.53.330-351

Keywords:

Social Innovation; Collaboration; Integrative Approach.

Abstract

In the research area of social innovation, is essential to understand the process of generating value and how the interactions between the actors can generate something innovative. The aim of this article is to characterize the dynamics of an integrative framework of social innovation through the collaborative relations of the Rondon Project. An integrative theoretical framework was developed, based on the analysis of the literature, composed of four dimensions of analysis - social challenges, process, networks and results. The data collection used a qualitative approach, through in-depth interviews and focus groups with 38 participants of the Rondon Extension Project at the State University of Santa Catarina, public managers and from Rancho Queimado´s community. It is evident that the university enables the strengthening of collaborative networks between actors and co-creative practices imply mutual social value, favoring the sharing of knowledge and resources. In an initial effort to build a systemic vision, it was understood that to move towards a new paradigm of social innovation it is necessary to encourage collaborative, intersectoral and inclusive models, in order to provide innovative solutions that effectively generate value in solving social problems. Finally, future research is recommended for advances in the theme of social innovation.

Author Biographies

Eloisa Torlig, Universidade de Brasília (UnB)

Doutoranda em Administração pela Universidade de Brasília (UnB).

 

Mestre em Administração Pública pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de Brasília (PPGA / UnB). Graduada em Turismo pela Universidade Estadual de Goiás (2009).

Pedro Carlos Resende Junior, Universidade de Brasília (UnB)

Doutor em Administração pela Universidade de Brasília (UnB). Professor da Universidade de Brasília (UnB).

 

Doutor em Administração pela Universidade de Brasília. Pós-Doutorado em Gestão da Inovação pela Universidade do Minho (Portugal). Pesquisador Titular da Universidade de Brasília. Pós-graduação em Engenharia da Informação. Pós-graduação em Qualidade e Produtividade. Pós-graduação em Marketing. Graduado em Tecnologia de Processamento de Dados.

Ricardo Ken Fujihara, Empresa Brasileira de Correios e Telégrafos (ECT), Distrito Federal

Doutor em Administração de Empresas pela Universidade de Brasília (UnB). Diretor da Empresa Brasileira de Correios e Telégrafos (ECT/DF).

 

Linha de pesquisa: comportamento e tecnologia do consumidor. Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB): Linha de Pesquisa: Gestão do Conhecimento. Pós-graduado em Estatística - Métodos Quantitativos (UnB), Gestão de Pessoas (UnB), Marketing (FGV), Administração Financeira (FGV) e Auditoria (FGV). Técnico em Contabilidade (SENAC). Certificado em Gerente de Comércio Eletrônico e Marketing Digital. Estatístico Sênior do Correio Brasileiro. Professor de Estatística e Métodos Quantitativos na Faculdade SENAC.

Lana Montezano, Universidade de Brasília (UnB)

Doutoranda em Administração pela Universidade de Brasília (UnB). 

Published

2020-11-06

How to Cite

Torlig, E., Resende Junior, P. C., Fujihara, R. K., & Montezano, L. (2020). INTEGRATIVE FRAMEWORK FOR COLLABORATIVE SOCIAL INNOVATION FROM THE RONDON PROJECT. Development in Question Journal, 18(53), 330–351. https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.53.330-351