Avaliação de Restaurante Universitário por meio de Indicadores de Qualidade
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2015.30.306-326Keywords:
Indicadores da qualidade, avaliação da qualidade, satisfação dos clientes, não-conformidade.Abstract
Esse trabalho investigou o grau de satisfação dos clientes em restaurante universitário, analisando indicadores de qualidade no estabelecimento alimentício. Para o procedimento metodológico, foi utilizado o questionário aplicado em âmbito externo, de caráter de pesquisa de campo, identificando os pontos críticos, que serão usados na melhoria de indicadores da qualidade e poderão ser utilizados na avaliação de serviços prestados em restaurantes. Após a tabulação, os números foram confrontados com o método Kano, identificando quais eram as possíveis fraquezas mediante o serviço prestado no restaurante pela perspectiva de seus usuários. Com referencia aos resultados obtidos foram detectados itens não-conformes nas categorias "cardápio" e "ambiente físico". Notaram-se sugestões de melhoria para a não conformidade detectadas na pesquisa através das sugestões de melhorias pelos próprios usuários relacionando as possíveis melhorias de qualidade para manter o estabelecimento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Desenvolvimento em Questão, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from 2025 onward): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Desenvolvimento em Questão the right of first publication.