Analysis of the International Competitiveness of Brazilian Agribusiness in the period 2003 to 2013
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2019.49.59-78Keywords:
Competitiveness indexes. Commodities. Exports. Brazil.Abstract
This research seeks to analyze whether Brazil continues to have comparative advantage and competitiveness in the international trade of agribusiness, from 2003 to 2013. For this, the commodities traded on BM & F and exports to the Commercial Blocks were analyzed. The data were calculated from the various indicators of the country's international trade, such as the Revealed Comparative Advantage (VCR), Compared Revealed Advantage (VCRS), Relative Advantage in Exports (VRE) and Revealed Competitiveness (CR) indices. The Trade Balance Contribution Indicator (ICSC), the Export Concentration Index (ICP) and the Coverage Ratio (TC) were also calculated with the aim of analyzing the specialization pattern through comparative advantage. In the results, it was observed that Brazil has an advantage in the export of practically all analyzed commodities, such as coffee, sugar, beef and soybean; and that its competitiveness is high in international trade. In relation to competitiveness in trade, all products, except cotton and corn, provide positive balances in the trade balance of the commodity.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).