Regional Development and Gender: mapping of graduate training and intellectual production in the Urban and Regional Planning PPG of the Southern Region of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.50.41-54Keywords:
Regional Development; Gender; Professor; South region; Brazil.Abstract
Studies on regional development and gender seek to show the imbrications between gender, power and space relations, their permanence and possibilities for change. This article sheds light on the presence of women (their graduate training and access to productivity scholarship in academic research) in the Graduate Programs in Urban and Regional Planning of the Southern Region of Brazil. Strictly speaking, one finding is that there are no major differences between women and men, except for the distribution of research productivity scholarships. In the intellectual production on gender, in which women are in greater number, they deal with themes such as: rural and urban space, moving spatiality, vulnerabilities, sexuality, social groups and institutions. The presence of gender studies in regional development can give greater openness to regional studies that have taken the region as cut and containment, offering them, in turn, a relational understanding of the region, which brings with it the liberating potential of binary identities and hierarchies of race and class.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).