Neoliberalism and legal education: Some reflections on education as a driving force for a democratic (re)ascension
DOI:
https://doi.org/10.21527/2317-5389.2024.24.16080Keywords:
Social rights, Right to education, Neoliberalism, Precariousness of teachingAbstract
This essay addresses the impacts of the neoliberal world rationale on Brazilian society and democracy, as well as the role that legal education can play in both the emancipation of the individual and in curbing the authoritarian intentions that surround the Brazilian State and, consequently, working as a driving force for democratic (re)ascension. To this end, the origins, characteristics and consequences of neoliberalism are investigated, followed by a discussion about current aspects of the precariousness of legal education. In the end, it is concluded that only a critical, humanistic and plural legal education, based on the tripod of teaching, research and extension, can be widely useful for society, to the extent that in addition to contemplating the fundamental right to education and, consequently, assisting in the formation of the citizen-subject, collective and community, can also help in solving the problems arising from the failure to fulfill the promises of democracy, diagnosed so long ago by Norberto Bobbio.
References
ALVES, Chico. Governo faz corte de R$ 1,7 bi na verba do MEC em meio a jogo da seleção. UOL, São Paulo, 28 novembro 2022. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/chico-alves/2022/11/28/governo-faz-corte-de-r-17-bi-na-verba-do-mec-em-meio-a-jogo-da-selecao.htm. Acesso em: 13 jan 2024.
BARREIRA, César Mortari. Crítica do Neoliberalismo: Atualidade de Bobbio euma possível (re)aproximação com o “pluriverso” marxista. In: SALATINI, Rafael;BARREIRA, César Mortari Barreira (Org.). Democracia e direitos humanos nopensamento de Norberto Bobbio. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018, p. 145-186.
BIELSCHOWSKY, Carlos Eduardo. Tendências de precarização do ensino superior privado no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. v. 36, n. 1, p. 241-271, Goiânia, jan. abr 2020. Disponível: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbpae/v36n1/1678-166X-rbpae-36-1-0241.pdf. Acesso em: 23 jan 2024.
BRANDÃO, Assis. A relação entre democracia e liberalismo em Norberto Bobbio. In: SALATINI, Rafael; BARREIRA, César Mortari Barreira (Org.). Democracia e direitos humanos no pensamento de Norberto Bobbio. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018, p. 103-122.
CARVALHO, Fernando Ribeiro da Silva; DIAS, Marcos Rogerio Pianca. O Impacto da Pejotização como Meio de Fraudar Obrigações do Contrato de Trabalho após a Lei nº 13.467/2017. Revista Ciências Jurídicas, v. 23, n. 2, p. 132-138, 2022. Disponível em: https://revistajuridicas.pgsscogna.com.br/juridicas/article/view/10040/6569. Acesso em: 13 jan 2024.
CARVALHO, Rone. Por que Brasil tem maior número de advogados por habitantes do mundo. BBC, São Paulo, 30 maio 2023. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/articles/cl52ql8y1jgo. Acesso em: 22 jan 2024.
CASARA, Rubens. Bolsonaro: o mito e o sintoma. 1ª ed. São Paulo: Editora Contracorrente, 2020.
CASARA, Rubens. Contra a miséria neoliberal. 1ª ed. São Paulo: Autonomia Literária, 2021.
CONVERSAÇÕES FILOSÓFICAS. Da multidão ao comum: Negri, Hardt, Deleuze, Guattari, Foucault, Dardot e Laval. Com Thiago Ayres. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=E4BI5Ob8rK4. Acesso em: 19 jan 2024.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A Nova Razão do Mundo: Ensaio sobre a Sociedade Neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. 1ª ed, São Paulo: Editora Boitempo, 2016.
FEFERBAUM, Marina; RADOMYSLER, Clio Nudel; KLAFKE, Guilherme Forma; LIMA, Stephane Hilda Barbosa. Ensino Jurídico e Inovação: Dicas práticas e experiências imersivas. 1ª ed. São Paulo: Almedina, 2020.
FAQUIM, Ruan Carlos Pires. A desvalorização dos professores de nível superior no ensino privado brasileiro. DM Anápolis, Anápolis, 13 janeiro 2023. Disponível em: https://www.dmanapolis.com.br/noticia/50878/a-desvalorizacao-dos-professores-de-nivel-superior-no-ensino-privado-brasileira. Acesso em: 23 jan 2024.
FRASER, Nancy. O velho está morrendo e o novo não pode nascer. Tradução de Gabriel Landi Fazzio. 1ª ed, São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
GALEANO, Eduardo. De pernas pro ar: a escola do mundo ao avesso. Tradução de Sergio Faraco. 1ª ed. São Paulo: L&PM, 2009.
HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Bem-Estar Comum. Tradução de Clóvis Marques. 1ª ed. São Paulo: Editora Record, 2016.
LENIN, Vladimir. Democracia e luta de classes. Tradução de Paula Vaz de Almeida. 1ª ed. São Paulo: Editora Boitempo, 2019.
NEGRI, Antonio; GUATTARI, Félix. As verdades nômades: por novos espaços de liberdade. Tradução de Mario Marino e Jefferson Viel. 1ª ed. São Paulo: Editora Politeia, 2017.
OLIVEIRA JUNIOR, José Alcebíades de. A Nova Era dos Direitos: Bobbio sempre! In: SALATINI, Rafael; BARREIRA, César Mortari Barreira (Org.). Democracia e direitos humanos no pensamento de Norberto Bobbio. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 263-278, 2018.
OLIVEIRA JUNIOR, José Alcebíades de. Cidadania e novos direitos. In: OLIVEIRA JUNIOR, José Alcebíades (Org.). O novo em Direito e Política. 1ª ed. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 1997.
OLIVEIRA, Ramon Rebouças Nolasco de; NOGUEIRA, Jailson Alves. Contribuições da pedagogia de Paulo Freire para a educação jurídica. Revista Justiça do Direito, v. 37, n. 3, p. 91-116, 2023. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rjd/article/view/15364/114117778. Acesso em: 22 jan 2024.
Orçamento da Saúde cresceu apenas 2,5% em 10 anos, revela pesquisa do IEPS e Umane. IEPS. Brasília, 8 maio 2023. Disponível em: https://ieps.org.br/orcamento-da-saude-cresceu-apenas-25-em-10-anos-revela-pesquisa-do-ieps-e-umane/. Acesso em: 13 jan. 2024.
PALHARES, Isabela; MARTINS, Cristiano. Cinco instituições particulares concentram 27% dos alunos de graduação do país. Folha de São Paulo, São Paulo, 17 outubro 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2023/10/cinco-instituicoes-particulares-concentram-27-dos-alunos-de-graduacao-do-pais.shtml. Acesso em: 13 jan 2024.
RUÍZ-MIGUEL, Alfonso ¿Hay que ser relativista para ser demócrata? In: SALATINI, Rafael; BARREIRA, César Mortari Barreira (Org.). Democracia e direitos humanos no pensamento de Norberto Bobbio. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018, p. 59-80.
Setor fecha 2022 com 50,5 milhões de beneficiários em planos de assistência médica. ANSS. Brasília, 27 janeiro 2023. Disponível em: https://www.gov.br/ans/pt-br/assuntos/noticias/numeros-do-setor/setor-fecha-2022-com-50-5-milhoes-de-beneficiarios-em-planos-de-assistencia-medica. Acesso em: 13 jan 2024.
VIECELI, Leonardo. Número de trabalhadores sindicalizados cai a menos de 10 milhões pela 1ª vez no Brasil. Folha de São Paulo, São Paulo, 13 janeiro 2024. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2023/09/numero-de-trabalhadores-sindicalizados-cai-a-menos-de-10-milhoes-pela-1a-vez-no-brasil.shtml#:~:text=O%20n%C3%BAmero%20de%20trabalhadores%20associados,1%20milh%C3%B5es%20no%20ano%20passado. Acesso em: 13 jan 2024.
WARAT, Luis Alberto. Dragones, Purpurinas y Esperanzas. 1ª ed. Buenos Aires: Editora Thelema, 2018.
ŽIŽEK, Slavoj. O ano em que sonhamos perigosamente. 1ª ed. São Paulo: Editora Boitempo, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Human Rights and Democracy Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Revista Direitos Humanos e Democracia agree to the following terms:
The works published in Revista Direitos Humanos e Democracia follow the license for journals and research in all environments, whether commercial or non-commercial, that make up the international scientific communication system. The journal is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The editorial team authorizes free access and wide distribution of the published content, provided that the source is cited, i.e., credit is given to the authors and Revista Direitos Humanos e Democracia, and the text is preserved in its entirety. Authors are allowed to deposit pre-print and post-print versions in institutional or thematic repositories or on their personal webpage (website, blog), as long as it is open access and without any embargo period.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal webpage) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).