Education in human rights: Analyzing government proposals
DOI:
https://doi.org/10.21527/2317-5389.2025.25.16482Keywords:
Education, Human Rights, Citizenship and DemocracyAbstract
The purpose of this article is to understand the interconnections between Human Rights and Education, focusing primarily on the study of public policies related to Human Rights Education (HRE). The aim is to critically analyze the characteristics, potentials and limitations of the National Plan for Human Rights Education, the National Human Rights Program, the National Guidelines for Human Rights Education, and the Human Rights Education Handbook. The methodology employed is documentary research. The article is structured around three aspects: i) the study of official documents on HRE; ii) the analysis of concepts and connections between democracy, citizenship, human rights, and education; iii) the sharing of key research inferences. The initial hypothesis that there are considerable discrepancies between it was proclaimed in official documents and the concrete guidelines used by the Federal Government was confirmed during the research. The relevance and space that EDH has gained in government plans and programs are undeniable. On the other hand, its feasibility has been significantly compromised, due to the topic being treated exclusively as educational guidance and the notorious lack of specific funding for implementation.
References
ALBUQUERQUE, S. B.; MELO, M. A. V. de. Os direitos humanos sob a ótica de Paulo Freire. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 10, n. 3, p. 113-127, 2023.
BENEVIDES, Maria Victoria de Mesquita. Educação em direitos humanos: de que se trata. In: Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003. p. 309-318.
BENEVIDES, Maria Victoria de Mesquita. Educação para a Democracia. Campinas: Editora Autores Associados, 2006.
BOBBIO, Norberto. A Era dos Direitos. Tradução de Carlos Nelson Coutinho, apresentação de Celso Lafer. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BRASIL. CRFB. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República [2024]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 10 jun. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.
BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos; Ministério da Educação, 2006. Disponível em: <https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/educacao-em-direitos-humanos/DIAGRMAOPNEDH.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2024.
BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH-3). Decreto nº 7.037, de 21 de dezembro de 2009. Brasília: SEDH/PR, 2010a. Disponível em: <http://www.sdh.gov.br/assuntos/direito-para-todos/programas/pdfs/programa-nacional-de-direitos-humanos-pndh-3>. Acesso em: 22 jun. 20224.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para Educação em Direitos Humanos. Resolução CNE/CP nº 1, de 30 de maio de 2012. Brasília: MEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp001_12.pdf>. Acesso em: 07 jul. 2024.
BRASIL. Caderno de Educação em Direitos Humanos: diretrizes nacionais. Brasília, DF: Coordenação Geral de Educação em SDH/PR; Direitos Humanos; Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em: 03 ago. 2024.
CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos: desafios atuais. In: GODOY, Rosa et.al. Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2007.
COGAN, John, MORRIS, Paul James Thomas Francis, PRINT, Murray. Civic Education in the Asia-Pacific Region: Case Studies Across Six Societies. Australia: Psychology Press, 2002.
CURY, C.R.J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.116, p.245-262, jul. 2002.
DUARTE, Clarice Seixas. Direito público subjetivo e políticas educacionais. São Paulo em Perspectiva [online]. 2004, v. 18, n. 2, pp. 113-118. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0102-88392004000200012>. Acesso em: 20 jul. 2024.
ENGELMANN, F.; MADEIRA, L. A causa e as políticas de direitos humanos no Brasil. Caderno CRH, Salvador, v. 28, p. 623-637, 2015.
FÁVERO, Altair Alberto; CENTENARO, Junior Bufon. A pesquisa documental nas investigações de políticas educacionais: potencialidades e limites. Contrapontos, Florianópolis , v. 19, n. 1, p. 170-184, jan. 2019. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142019000100170&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 04 dez. 2024. Epub 22-Ago-2019. https://doi.org/10.14210/contrapontos.v19n1.p170-184.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1997.
GADOTTI, M. Escola cidadã. 13ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GUIMARÃES, Jairo de Carvalho; DE CARVALHO, Marcilene Ibiapina Coelho. Em defesa dos direitos sociais: A luta pela proteção e pela liberdade em cenários voláteis. Revista Direitos Humanos e Democracia, [S. l.], v. 12, n. 24, p. e15170, 2024. DOI: 10.21527/2317-5389.2024.24.15170. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/15170. Acesso em: 4 fev. 2025.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. ONU. Pacto Internacional de Direitos Econômicos, Sociais e Culturais. Adotado pela Resolução n.2.200-A (XXI) da Assembleia Geral das Nações Unidas, em 16 de dezembro de 1966. Disponível em: <https://www.oas.org/dil/port/1966%20Pacto%20Internacional%20sobre%20os%20Direitos%20Econ%C3%B3micos,%20Sociais%20e%20Culturais.pdf>. Acesso em: 21 jul. 2024.
SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, [S. l.], v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 4 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Direitos Humanos e Democracia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Revista Direitos Humanos e Democracia agree to the following terms:
The works published in Revista Direitos Humanos e Democracia follow the license for journals and research in all environments, whether commercial or non-commercial, that make up the international scientific communication system. The journal is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The editorial team authorizes free access and wide distribution of the published content, provided that the source is cited, i.e., credit is given to the authors and Revista Direitos Humanos e Democracia, and the text is preserved in its entirety. Authors are allowed to deposit pre-print and post-print versions in institutional or thematic repositories or on their personal webpage (website, blog), as long as it is open access and without any embargo period.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal webpage) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).