ENTRE O DIREITO E A EDUCAÇÃO: A AFETIVIDADE EM FOCO
DOI:
https://doi.org/10.21527/2317-5389.2020.15.177-190Abstract
O presente estudo tem como tema, a abordagem da afetividade pelo viés intercultural, tendo como objetivo: compreender, por meio do diálogo intercultural entre o Direito e a Educação, a afetividade por meio das relações sociais em ambas as áreas do conhecimento. Quanto a metodologia, trata-se de pesquisa qualitativa, mediante revisão bibliográfica. Na elaboração deste artigo colaboram autores da Educação e do Direito como, por exemplo, Maturana (1998), Santos (2009), Barcelos (2013), Bauman (1999), Bonavides (2005), Dias (2006), Souza (2011), Hilal (1985), Pereira (2006), Leite (2005), entre outros. A afetividade é juridicamente considerada como princípio na relação social entre pais e filhos, sendo também fundamental, em âmbito educacional, na relação social entre professores e estudantes. A concepção de relação social será abordada de acordo com Maturana (1998) e o conceito de afetividade, tanto em âmbito jurídico (família) quanto educacional (instituições educacionais) será apresentado em sua importância como um elo necessário à ligação entre os sujeitos e à formação cidadã em prol da vida em sociedade, no que se refere a temas comuns que sejam ativados por estes sujeitos, nestes espaços.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in the Revista Direitos Humanos e Democracia, authors agree to the following terms:
Articles are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0), which allows:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial use.
These permissions are irrevocable, provided the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any modifications made;
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notices:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights required for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which remain the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Committee, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest, not previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose, will be accepted.
References to trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional endorsement by the authors or the journal.
License Agreement: Authors retain copyright over their articles and grant the Revista Direitos Humanos e Democracia the right of first publication.










