DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS

Authors

  • José Irivaldo Alves Oliveira Silva Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) http://orcid.org/0000-0002-0022-3090
  • Gutyelson Henrik Firmino Nunes UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE

DOI:

https://doi.org/10.21527/2317-5389.2019.13.254-279

Keywords:

Educação do Campo. Cidadania. Direitos Humanos.

Abstract

The present work is based on the assumptions established in the national human rights education (PNEDH), and is concerned to know how the subject of human rights in the classroom is being addressed. How do teachers get information on the subject? What are the teachers' knowledge and practices on the subject? This theme, according to the World Program for Human Rights Education, is a theme that must permeate the pedagogical practice of teachers in the classroom. The research was qualitative and of descriptive nature, the same was still characterized as a case study. At first, a bibliographical research of books and articles was carried out, as well as in sites of the following subjects: Human Rights and Education in Human Rights. In the second moment the instruments of data collection were applied through questionnaires. In this way, it was verified that the school works in a very superficial way subjects related to the human rights to the point of not being perceived, being evident the need to advance in the direction to make a wide discussion with the school community on Human Rights.

Author Biographies

José Irivaldo Alves Oliveira Silva, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Pós-Doutor em Desenvolvimento Regional. Doutor em Ciências Sociais. Doutorando em Direito e Desenvolvimento. Pesquisador Produtividade do CNPq, nível 2. Em estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-graduação em Direito, no Grupo de Pesquisa em Direito Ambiental e Sociedade de Risco, na Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Sociologia. Especialista em Gestão das Organizações Públicas. Especialista em Direito Empresarial. Graduado em Ciências Jurídicas. Exerceu o cargo de Analista Judiciário no Tribunal de Justiça da Paraíba durante oito anos. Professor efetivo do Curso de Gestão Pública, na Unidade Acadêmica de Gestão Pública da Universidade Federal de Campina Grande. É pesquisador com ênfase em conflitos ambientais, meio ambiente, sociedade de risco, legislação ambiental, desenvolvimento sustentável, políticas públicas relacionadas ao acesso à água e saneamento. É membro atuante em diversos grupos de pesquisa. É membro da rede de pesquisa WATERLAT, http://www.waterlat.org/Members.html#brazil. Pesquisador da Rede JUST-Side (Programa Iberoamericano de Ciencia y Tecnología). Membro da Associação Latino Americana de Sociologia - ALAS. E-mail: irivaldo.cdsa@gmail.com ou prof.irivaldo@ufcg.edu.br

Gutyelson Henrik Firmino Nunes, UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE

licenciado em Educação do Campo

Published

2019-09-13

How to Cite

Silva, J. I. A. O., & Firmino Nunes, G. H. (2019). DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS. Human Rights and Democracy Journal, 7(13), 254–279. https://doi.org/10.21527/2317-5389.2019.13.254-279