Regional development and the process of expansion of higher education institutions in Brazil: an exploratory study about its impacts in a brazilian semiarid municipality
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2022.58.10087Keywords:
Regional Development, Universities, Public PoliciesAbstract
The universities have gained importance in policies for generating regional development, considering a whole set of products and services that they can offer the demands and needs of their territorial scope, especially in regions with greater weaknesses and limitations in relation to development. From this consideration, the objective of the article was to analyze the impacts of the installation of the university campus for the development in the region polarized by the city of Sumé - PB. In methodological terms, it is a descriptive and exploratory study, using quantitative methods from the previously analyzed theoretical basis. The results show that the campus installation generated positive impacts for the municipality, however, some problems were identified that may contribute to generate negative impacts, among them, the lack of articulation of the university with municipal and regional demands and greater linking social actors at the university with other actors from other institutions in the region.
References
AUDY, J. A inovação, o desenvolvimento e o papel das universidades. Porto Alegre: Editora PUC-RS, 2017.
BENNEWORTH, Paul; FITJAR, Rune Dahl. Contextualizando o papel das universidades para o desenvolvimento regional: introdução ao número especial. Estudos Regionais, Ciência Regional, v. 6, n. 1, p. 331-338, 2019.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências.
CURADI, F. C.; BRANDÃO, L. Desenvolvimento regional e imprensa: estado da arte e perspectivas teóricas. Desenvolvimento em Questão, v. 17, n. 46, p. 299-313, 2019.
CÂNDIDO, G. A.; MACIEL, D. S. C. Identificação do nível de contribuição das universidades para o desenvolvimento regional. Desenvolvimento em Questão, v. 17, n. 48, jul./set. 2019.
CURI FILHO, Wagner Ragi; WOOD JUNIOR, Thomaz. Avaliação do impacto das universidades em suas comunidades. Cadernos Ebape. BR, v. 19, p. 496-509, 2021.
DALLABRIDA, V. R.; BECKER, D. F. Dinâmica territorial do desenvolvimento. In: BECKER, D. F.; WITTMANN, M. L. (org.). Desenvolvimento regional: abordagens interdisciplinares. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2008. p. 175-213.
FOCHEZATTO, A. Desenvolvimento regional: novas abordagens para novos paradigmas produtivos. O ambiente regional: três décadas de economia gaúcha. [S.l.]: [s.n.], 2010.
GÁL, Zoltán; ZSIBÓK, Zsuzsanna. Regional Engagement of Mid-Range Universities: Adapting European Models and Best Practices in Hungary. AUDEM: The International Journal of Higher Education and Democracy, v. 2, n. 1, p. 94-120, 2011.
HOFF, D. N.; MARTIN, A. S.; SOPEÑA, M. B. Universidades e desenvolvimento regional: impactos quantitativos da Unipampa em Sant’Ana do Livramento. Redes, v. 16, n. 3, p. 157-183, set./dez. 2011.
HOFF, D. N.; PEREIRA, C. A.; DE PAULA, L. G. N. O impacto da universidade pública no desenvolvimento regional sob a luz da literatura internacional. Redes, Santa Cruz do Sul, on-line, v. 22, n. 1, p. 510-527, 2017.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
LENDEL, I.; QIAN, H. Inside the Great Recession: university products and regional economic development. Growth and Change, v. 48, n. 1, p. 153-173, Mar. 2017.
LENDEL, I. The Impact of Research Universities on Regional Economies: The Concept of University Products. Sage, v. 24, issue 3, p. 2.010-2.230, 2010.
LOI, M.; DI GUARDO, M. C. The third mission of universities: An investigation of the espoused values. Science and Public Policy, v. 42, n. 6, p. 855-870, 2015.
MORETTIN, Pedro Alberto; BUSSAB, Wilton Oliveira. Estatística básica. São Paulo: Saraiva, 2017.
NYSETH, Torill; HAMDOUCH, Abdelillah. The transformative power of social innovation in urban planning and local development. Urban Planning, v. 4, n. 1, p. 1-6, 2019.
PIKE, A.; RODRÍGUEZ-POSE, A.; TOMANEY, J. Shiftinghorizons in local and regional development. Regional Studies, v. 51, n. 1, p. 46-57, 2016.
PINO, Ricardo M.; ORTEGA, Ana María. Regional innovation systems: Systematic literature review and recommendations for future research. Cogent Business & Management, v. 5, n. 1, p. 1.463.606, 2018.
PITTERI, S.; SAES, M. S. M.; BRESCIANI, L. P. Competências territoriais e desenvolvimento regional. Uma proposta metodológica para pesquisas interdisciplinares. Desenvolvimento em Questão, v. 13, n. 31, p. 6-38, 2015.
ROLIM, C.; SERRA, M. Instituições De Ensino Superior e desenvolvimento regional: o caso da região Norte do Paraná. Revista de Economia, v. 35, n. 3, 2009.
ROSA, W. L. R.; MAEHLER, A. E. Elements that Influence the Innovation Process in a Brazilian Public University. Brazilian Journal of Management/Revista de Administração da UFSM, v. 12, n. 1, 2019.
SERRA, M.; ROLIM, C.; BASTOS, A. P. Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, 2018.
SILVA, A. M. V.; PONTES, R. R. M.; CÂNDIDO, G. A. Impactos das universidades no desenvolvimento regional: proposição de variáveis para análise. In: ENCONTRO NACIONAL E INTERNACIONAL DE GESTÃO EMPRESARIAL E MEIO AMBIENTE, 21., 2019, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, SP: Engema, 2019.
UFCG. Universidade Federal de Campina Grande. Projeto acadêmico de criação do Campus de Sumé. UFCG: Campina Grande, 2008. Disponível em: http://www.cdsa.ufcg.edu.br/portal/images/downloads/cdsa_projeto_academico.pdf
VILA, L. E. Abordagens micro e macro para o papel das universidades no desenvolvimento regional. In: SERRA, Maurício; ROLIM, Cássio; BASTOS, Ana Paula. Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D. 2018. p. 191-214.
ZAMBANINI, M. et al. Inovação e desenvolvimento territorial: uma análise sobre São José dos Campos. Ensaios FEE, v. 37, n. 2, p. 489-520, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Desenvolvimento em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).