Regional development and the process of expansion of higher education institutions in Brazil: an exploratory study about its impacts in a brazilian semiarid municipality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2237-6453.2022.58.10087

Keywords:

Regional Development, Universities, Public Policies

Abstract

The universities have gained importance in policies for generating regional development, considering a whole set of products and services that they can offer the demands and needs of their territorial scope, especially in regions with greater weaknesses and limitations in relation to development. From this consideration, the objective of the article was to analyze the impacts of the installation of the university campus for the development in the region polarized by the city of Sumé - PB. In methodological terms, it is a descriptive and exploratory study, using quantitative methods from the previously analyzed theoretical basis. The results show that the campus installation generated positive impacts for the municipality, however, some problems were identified that may contribute to generate negative impacts, among them, the lack of articulation of the university with municipal and regional demands and greater linking social actors at the university with other actors from other institutions in the region.

Author Biographies

Gesinaldo Ataíde Cândido, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Professor Titular em Administração Geral da UFCG, Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), Mestrado em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (1995) com atuação nos cursos de graduação em Administração e Engenharia de Produção da UFCG. Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq. Professor permanente junto aos Programas de Pós-graduação em Administração da UFPB e da UFCG. Líder do GEGIT (Grupo de Estudos em Gestão, Inovação e Tecnologia). Membro de conselho editorial e avaliador de vários de vários periódicos científicos e referee em vários eventos científicos no Brasil e no exterior. Atualmente coordena três projetos de pesquisa financiados por órgãos de fomento. Seus atuais temas de pesquisa e linhas de pesquisa de interesse, envolvem: Competitividade Sistêmica e Desenvolvimento Local, Inovação e Sustentabilidade, Energia e Sustentabilidade, Desenvolvimento Sustentável e Sistemas de Indicadores, Gestão de Recursos Naturais, Inovação Tecnológica, Tecnologias Sociais, Administração e Sociedade.

Renata Rodrigues de Medeiros Pontes, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Pesquisadora vinculada ao Grupo de Estudos em Gestão Inovação e Tecnologia(GEGIT). Bolsista de apoio Técnico CNPq, vinculada à projeto relacionado às relações entre o papel e contribuições das Universidades para a geração do Desenvolvimento Regional. Graduanda em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande

Ana Maria Vicente Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Graduada em Administração pela Universidade Estadual da Paraíba ( 2018). Atuou em projetos a exemplo do Programa de Educação Tutorial - PET, Iniciação Científica - PIBIQ, extensões e monitorias. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Política, Gestão e Financiamento da Saúde e Políticas Públicas. Atualmente é mestranda em Administração pela Universidade Federal da Paraíba, na linha Organizações e Sociedade e pesquisadora do Grupo de Estudos em Gestão, Inovação e Tecnologia da Universidade Federal da Paraíba - GEGIT.

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Published

2022-11-24

How to Cite

Cândido, G. A., Pontes, R. R. de M., & Silva, A. M. V. (2022). Regional development and the process of expansion of higher education institutions in Brazil: an exploratory study about its impacts in a brazilian semiarid municipality. Development in Question Journal, 20(58), e10087. https://doi.org/10.21527/2237-6453.2022.58.10087