STRATEGIC AND ECONOMIC VIABILITY OF SUSTAINABLE PURCHASES

STRATEGIC AND ECONOMIC VIABILITY OF SUSTAINABLE PURCHASES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2237-6453.2021.55.11501

Keywords:

Higher education institution. Sustainable purchases. Sustainable strategies. Sustainability. Economic viability.

Abstract

Conscious consumption has become imperative in societies that are rethinking their development model. For example, for a Higher Education Institution (HEI), which demands large quantities of materials, sustainable purchases represent an opportunity for multiple benefits listed in the social, environmental and economic dimensions. However, sustainable purchasing strategies can increase speculation about the negative effects, especially those related to the economic part, making it necessary studies to facilitate decision making. Due to that, the objective is to assess the strategic and economic feasibility of sustainable practices in the purchasing sector of a private HEI in Brazil. The results show the importance of considering sustainability in strategic planning, which should be integrated in all areas of the institution, including the purchasing department. Also show that, although the economic viability of sustainable purchases is fundamental, it is necessary to weigh the economic, social and environmental impacts for the institution.

Author Biographies

Juan Arturo Castañeda Ayarza, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCamp)

Doutor em Planejamento de Sistemas Energéticos pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCamp). http://lattes.cnpq.br/2451877011069845. https://orcid.org/0000-0002-4023-2223. juan.arturo@puc-campinas.edu.br

 

Especialista em avaliação de impacto ambiental pelo Instituto Latino-americano de Ciências. Desde 2020 faço parte de Conselho de Faculdade na faculdade de administração de empresas da PUC-Campinas. Atualmente pesquiso nas seguintes áreas: Análise Estratégico; Gestão Estratégica; Sustentabilidade; Desenvolvimento de mercado de Biocombustíveis e Energias Alternativas; Análise científica da ética empresarial.

Denise Helena Lombardo Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCamp)

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Professora da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (Puccamp). http://lattes.cnpq.br/5309189687577128. https://orcid.org/0000-0002-3138-2406. lombardo@puc-campinas.edu.br

Cibele Roberta Sugahara, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCamp)

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Pontifícia Universidade Católica de Campinas Puccamp). http://lattes.cnpq.br/5238484631071657. http://orcid.org/0000-0002-3481-8914. cibelesu@puc-campinas.edu.br

Antonio Aparecido Jacob, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCamp)

Mestre em Sustentabilidade pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (Puccamp). http://lattes.cnpq.br/1647799894346913. http://orcid.org/0000-0003-1309-7959. antoniojacob@puc-campinas.edu.br

 

Atualmente é supervisor de compras da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Suprimentos.

Published

2021-08-12

How to Cite

Castañeda Ayarza, J. A., Ferreira, D. H. L., Sugahara, C. R., & Jacob, A. A. (2021). STRATEGIC AND ECONOMIC VIABILITY OF SUSTAINABLE PURCHASES: STRATEGIC AND ECONOMIC VIABILITY OF SUSTAINABLE PURCHASES. Development in Question Journal, 19(55), 306–323. https://doi.org/10.21527/2237-6453.2021.55.11501