From access to academic success: the importance of financial aid policy in higher education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2022.58.12102Keywords:
student assistance, higher education, dropout, public policy, financial aidAbstract
This study aims to analyze the contribution of financial aid from the National Student Assistance Program (PNAES) for low-income students from a new federal university and the interior of the southern region of Brazil. Theoretical model for the permanence of students in higher education is presented, proposed by Breier (2010), which foresees the role of financial aid for the permanence of students. The empirical exercise used secondary data analysis of three sets of academic information from the institution: i) the profile of enrolled students; ii) the evolution of resources and students benefiting from PNAES; and, iii) indicators of academic performance of beneficiary and non-beneficiary students of PNAES. The results indicated that students benefiting from PNAES had better academic performance compared to students not benefiting from grants, indicating evidence of the positive effect of this policy for this federal university profile.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Desenvolvimento em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).