Desenvolvimento local endógeno: interrogando seus limites e possibilidades à luz da Pedagogia do Oprimido
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2015.30.327-345Keywords:
Desenvolvimento, Desenvolvimento Local Endógeno, Pedagogia do OprimidoAbstract
A superação do impasse com que a sociedade brasileira se confronta requer que a política de desenvolvimento conduza a uma crescente homogeneização de nossa sociedade e abra espaço à realização das potencialidades de nossa cultura. A proposta de desenvolvimento local endógeno surge como alternativa frente aos atuais imperativos da globalização. O objetivo à luz dos elementos apresentados não é discutir a matriz das teorias econômicas modernas que dão sustentação a esta proposta, mas refletir sobre os entraves à construção de alternativas inclusivas e solidárias como contraponto à lógica individualista de mercado e à racionalidade instrumental. Como pensar o desenvolvimento local endógeno destituído de uma concepção ética ou de uma proposta de emancipação onde a atualização desse processo seja realmente vivenciada como um processo pedagógico? Como possibilitar, por sua vez, à lógica da solidariedade instaurar-se no sujeito dialógico, ser-para-si, e na ação cidadã, coletiva? A simples inversão entre o oprimido e opressor não serve ao bem comum. A pedagogia de Paulo Freire, em toda a sua tessitura, deixa então, evidenciar esta condição ontológica fundamental que reaviva nossa esperança crítica: a resposta aos desafios da realidade problematizada é já a ação dos sujeitos dialógicos sobre ela, para transformá-la.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Desenvolvimento em Questão, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from 2025 onward): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Desenvolvimento em Questão the right of first publication.