INTERACTION BETWEEN UNIVERSITIES AND ENTREPRENEURSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.52.194-215

Keywords:

Knowledge; University; Industries; Entrepreneurship.

Abstract

The aim of this study was to analyze the interaction between universities and entrepreneurship from the relationship with industry and the knowledge developed through scientific mapping. The data collected were from secondary source because it is a bibliometric research. The sample selection was performed using keywords described in the Scopus database, namely “knowledg *”, “universit *”, “industr *” and “entrepreneur *”, generating 249 articles from 2009 to 2017. Bibliometric techniques were used, specifically analysis of cocitation, coupling and bibliographic co-occurrence. The main contributions of the study are related to the identification of what has already been addressed, and what are the rising fields of publications on the relationship between universities and entrepreneurship. It is understood that the academic entrepreneurial process originates with the motivation of the professors, the university, the industries and the government, as well as the students' engagement with the objective of disseminating and commercializing the knowledge that originates within the university environment. activities and tools that cannot exist in isolation without being related to these instances.

Author Biographies

Nairana Radtke Caneppele Bussler, Universidade Nove de Julho (Uninove)

Bacharela em Administração pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ/2014), especialista em Coaching e Gerenciamento de Pessoas (UNIJUÍ/2016), mestra em Desenvolvimento Regional (UNIJUÍ/2017), doutoranda em Administração na Universidade Nove de Julho (UNINOVE).  Vínculo Institucional Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA da UNINOVE. Bolsista CAPES. Brasil.

José Eduardo Storopoli, Universidade Nove de Julho (Uninove)

Bacharel em Administração de Empresas (Faculdade Trevisan, FT, Brasil), especialista em Estratégia Empresarial (Universidade Nove de Julho, UNINOVE, Brasil), mestre em Administração (UNINOVE), doutor em Administração (UNINOVE). Vínculo Institucional Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA da UNINOVE, Brasil.

Cristina Dai Prá Martens, Universidade Nove de Julho (Uninove)

Bacharela em Administração pela UPF-Universidade de Passo Fundo, mestra em Administração PPGA/EA/UFRGS e Centro Universitário UNIVATES, doutora em Administração pelo PPGA/EA/UFRGS, Pós-doutorado no CERAG/UPMF-Université Pierre Mendès-France (Grenoble-França). Vínculo Institucional: coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Projetos - PPGP da Universidade Nove de Julho - UNINOVE, e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA, na UNINOVE.

Vânia Maria Jorge Nassif, Universidade Nove de Julho (Uninove)

Pós Doutorado na linha de Empreendedorismo e Competências Empreendedoras na FGV-SP. Doutora em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Mestrado em Educação pela Universidade de Ribeirão Preto e Graduação em Psicologia - FFCLRP-/USP. Vínculo Institucional: Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA, na UNINOVE.

Published

2020-08-21

How to Cite

Bussler, N. R. C., Storopoli, J. E., Martens, C. D. P., & Nassif, V. M. J. (2020). INTERACTION BETWEEN UNIVERSITIES AND ENTREPRENEURSHIP. Development in Question Journal, 18(52), 194–215. https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.52.194-215