IMPLEMENTATION OF THE NATIONAL SCHOOL FEEDING PROGRAM (PNAE) IN PATOS DE MINAS-MG
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.52.159-177Keywords:
family farming; PNAE; implementation; street-level bureaucracy; Patos de Minas-MGAbstract
Case study of a family farming association in Patos de Minas-MG, on the institutional market of the National School Feeding Program (PNAE), in which we aimed to understand its implementation process. We developed a qualitative research, with literature review, documentary research, free observation and semi-structured interviews. The creation and development of the association merged with the process of implementation of PNAE purchases, imbued with strong instrumentality regarding the legal obligation to formalize the group, which took place in a tutelary manner, with the protagonism of external agents. After the first three years of little progress, difficulties and relevant institutional changes, there has been an increase in food purchases, membership and an improvement in the organization of the association. We identified the protagonism of its mayor and mayor, permeated by autonomous actions and surrounded by a high degree of discretion, the latter being identified as a "street-level bureaucracy".
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).