School mediation: Instrument to enforce the personality rights of victims of bullying perpetrated in the social space of schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2317-5389.2024.24.15880

Keywords:

bullying, cyberbullying, personality, rights school mediation, school violence

Abstract

The school is a social space made up of children, adolescents, teachers, managers and employees, therefore, it is subject to human relationships and interactions, and the emergence of conflicts and violence. Nowadays, among the different types of school violence, bullying and cyberbullying stand out. The first, also called systematic intimidation, consists of acts of physical and psychological violence, intentionally and repeatedly, carried out, without apparent motivation, with the aim of intimidating, humiliating, attacking, causing pain, power imbalance and anguish. The second occurs in a similar way to the first, however, it is practiced virtually. The big problem is that these phenomena have claimed victims and caused learning problems, psychological or psychiatric disorders such as stress and anxiety, making it clear that the free development of the personality of these social actors at school has been degraded. Therefore, the present study aims to analyze the social phenomenon of bullying, and its subtype (cyberbullying), the damage caused by it, especially to those that violate the personality rights of its victims, such as the right to physical and mental integrity. . The problem now lies in determining whether mediation in the school context would be an appropriate mechanism for combating bullying and whether it has the ability to restore the rights of the personality that was attacked. To this end, the study was based on research developed using a hypothetical-deductive approach, historical and comparative procedure, and an interpretative, exegetical and critical legal method, whose study technique will be based on national and foreign bibliographical research.

References

ABRAMOVAY, Miriam (coord.). Cotidiano das escolas: entre violências. Brasília, DF: UNESCO; Observatório de Violência; Ministério da Educação, 2006.

ABRAMOVAY, Miriam; RUA, Maria das Graças. Violência nas escolas. Brasília, DF: UNESCO; Instituto Ayrton Senna; UNAIDES; Banco Mundial; USAID; Fundação Ford; CONSED; UNDIME, 2004. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000133967_por. Acesso em: 8 fev. 2023.

ALMEIDA NETO, Amaro Alves de. Dano existencial a tutela da dignidade da pessoa humana. Revista de Direito Privado, São Paulo, n. 24, 2005.

ALMEIDA, Guilherme Assis de. Direitos humanos e não-violência. 2. ed. São Paulo: GEN, 2015. E-book.

ARBIX, Daniel do Amaral. Resolução online de controvérsias: tecnologias e jurisdições. 2015. 250 f. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2135/tde-01092016-154830/. Acesso em: 16 nov. 2023.

AZEVEDO, André Gomma de. O componente de mediação vítima-ofensor na Justiça Restaurativa: uma breve apresentação de uma inovação epistemológica na autocomposição penal. In: PINTO, Renato Sócrates Gomes; SLAKMON, Catherine; VITTO, Renato Campos Pinto de (orgs.). Justiça Restaurativa. Brasília, DF: Ministério da Justiça e Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD), 2005. p. 135-150.

AZEVEDO, André Gomma. Manual de mediação judicial. Revista CEJ, v. 13, n. 47, p. 141, 2010. Disponível em: https://revistacej.cjf.jus.br/cej/index.php/revcej/article/view/1321. Acesso em: 6 fev. 2023.

AZPEITÍA, Gustavo Alberto. El daño a las personas: sistemas de reparación, doctrina y jurisprudencia. Buenos Aires: Ábaco de Rodolfo de Palma, 2008.

BEZERRA, Sônia Maria Albuquerque. Educação em direitos humanos e a mediação escolar como instrumento que possibilita a prática do aprendizado em direitos humanos. 2008. 95 f. Dissertação (Mestrado em Direito Constitucional) – Centro de Ciências Jurídicas, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2008. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/dissertacoes/edh/disserta_bezerra_edh_mediacao_escolar.pdf. Acesso em: 14 nov. 2023.

BEZERRA, Sônia Maria Albuquerque. Educação em direitos humanos e a mediação escolar como instrumento que possibilita a prática do aprendizado em direitos humanos. 2008. 95 f. Dissertação (Mestrado em Direito Constitucional) – Centro de Ciências Jurídicas, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2008. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/dissertacoes/edh/disserta_bezerra_edh_mediacao_escolar.pdf. Acesso em: 14 nov. 2023.

BITTAR, Carlos Alberto. Os direitos da personalidade. 8. ed. São Paulo: Saraiva, 2015.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2023]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 3 fev. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF: Presidência da República, [2015]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 10 out. 2023.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2023]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acesso em: 17 abr. 2023.

CAGLIARI, Cláudia Taís Siqueira. A prática dos círculos restaurativos como política pública de prevenção ao bullying e ao cyberbullying nas escolas: uma análise a partir da Lei 13.474/2010 (RS) e da sua implantação pelas Coordenadorias Regionais de Educação do Vale do Rio Pardo e Taquari-RS. 2014. 222 f. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, 2014. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.unisc.br/jspui/bitstream/11624/1941/1/Cl%c3%a1udia%20Ta%c3%ads%20Siqueira%20Cagliari.pdf. Acesso em: 9 fev. 2023.

CALMON, Petrônio. Fundamentos da mediação de conflitos. Rio de Janeiro: Forense, 2007.

CAMPANHA contra o Bullying e Cyberbullying. Associação Brasileira de Psiquiatria (ABP), 2022. Disponível em: https://www.abp.org.br/contra-o-bullying. Acesso em: 20 out. 2023.

CANTALI, Fernanda Borghetti. Direitos da personalidade: disponibilidade relativa, autonomia privada e dignidade humana. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2009.

CHARLOT, Bernard. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre, ano 4, n. 8, p. 432-443, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/fDDGcftS4kF3Y6jfxZt5M5K/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 fev. 2023.

CHAVES, Antônio. Os direitos fundamentais da personalidade moral (à integridade psíquica, à segurança, à honra, ao nome, à imagem, à intimidade). Revista da Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, v. 72, n. 2, p. 333-364, 1977. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfdusp/article/view/66830. Acesso em: 5 fev. 2023.

CHRISPINO, Álvaro. Gestão do conflito escolar: da classificação dos conflitos ao modelo de mediação. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 54, p. 11-28, jan./mar. 2007. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0104-40362007000100002&script=sci_abstract. Acesso em: 4 ago. 2023.

CHRISPINO, Álvaro. Gestão do conflito escolar: da classificação dos conflitos ao modelo de mediação. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 54, p. 11-28, jan./mar. 2007. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0104-40362007000100002&script=sci_abstract. Acesso em: 4 ago. 2023.

COSTA, Alexandre Araújo. Cartografia dos métodos de composição de conflitos. In: AZEVEDO, André Gomma de (org.). Estudos em Arbitragem, Mediação e Negociação. Brasília, DF: Grupos de Pesquisa, 2004. v. 3.

DIAS, Adelaide Alves. A escola como espaço de socialização da cultura em direitos humanos. In: Educando em direitos humanos: fundamentos educacionais. João Pessoa: Universitária/UFPB, v. 3. p. 43-48, 2016.

DINIZ, Maria Helena. Direito à integridade físico-psíquica da pessoa humana: novos desafios. São Paulo: Expressa, 2023.

FANTE, Cleo; PEDRA, José. Augusto. Bullying escolar: perguntas e respostas. Porto Alegre: Artmed, 2008.

FERNÁNDEZ, Isabel. Prevenção da violência e solução de conflitos: o clima escolar como fator de qualidade. Tradução: Fulvio Lubisco. São Paulo: Madras, 2005.

FREITAS, André Guilherme Tavares de. O direito à integridade física e sua proteção penal. Revista do Ministério Público do Rio de Janeiro, n. 59, p. 31-59, 2016. Disponível em: https://www.mprj.mp.br/documents/20184/1275172/Andre_Guilherme_Tavares_de_Freitas.pdf. Acesso em: 5 fev. 2023.

GOMES, Orlando. Introdução ao direito civil. Rio de Janeiro: Forense, 2019.

GOODMAN, Joseph W. The pros and cons of online dispute resolution: an assessment of cyber-mediation websites. Duke Law & Technology Review, Durham, v. 2, n. 1, 2003. Disponível em: http://scholarship.law.duke.edu/dltr/vol2/iss1/2. Acesso em: 15 mar. 2023.

HABIGZANG, Luísa Fernanda; KOLLER, Sílvia H. (orgs.). Violência contra crianças e adolescentes: teoria, pesquisa e prática. Porto Alegre: ArtMed, 2012.

HAMEL, Marcio Renan (org.). Temas Contemporâneos do Direito 2018: Campus Soledade/RS. Porto Alegre: Fi, 2018. Disponível em: http://repositorio.upf.br/bitstream/riupf/2336/1/SOL2018Temasdireitocontemporaneo.pdf#page=111. Acesso em: 29 maio 2023.

JARES, Xesús. Educar para a paz em tempos difíceis. São Paulo: Palas Athena, 2007.

LAGO, Andréa Carla de Moraes Pereira Lago. Gestão dos conflitos e da violência escolar: da prevenção à resolução por meio da mediação escolar. Maringá: Sinergia Casa Editorial, 2019.

LAGO, Andréa Carla de Moraes Pereira. Mediação de conflitos no âmbito escolar: proposta de um novo paradigma para a delinquência juvenil. 2018. Tese (Doutorado em Ciências Jurídicas) – Universidade do Minho, Braga, 2018. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/60236. Acesso em: 5 jul. 2023.

LAGO, Andréa Carla de Moraes Pereira; MOTTA, Ivan Dias da. Mediação escolar: educando para a paz. In: ENCONTRO NACIONAL DO CONPEDI, 19., 2010, Fortaleza. Anais [...]. Florianópolis: CONPEDI, 2010. p. 4841-4855. Disponível em: http://www.publicadireito.com.br/conpedi/manaus/arquivos/anais/fortaleza/3265.pdf. Acesso em: 5 fev. 2023.

LEVINE, Stewart. Rumo à solução: como transformar o conflito em colaboração. Tradução: Gilson César Cardoso de Sousa. São Paulo: Cultrix, 1998.

LIMA, Gabriela Vasconcelos; FEITOSA, Gustavo Raposo Pereira. Online dispute resolution (ODR): a solução de conflitos e as novas tecnologias. Revista do Direito, v. 3, n. 50, p. 53-70, 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/direito/article/view/8360. Acesso em: 5 fev. 2023.

MORAIS, José Luis Bolzan de; SPENGLER, Fabiana Marion. Mediação e arbitragem: alternativas à jurisdição. 2. ed. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2008.

MUNIZ, Regina Maria Fonseca. O direito à educação. Rio de Janeiro: Renovar, 2002.

MUSZKAT, Malvina; MUSZKAT, Susana. Violência familiar. São Paulo: Blucher, 2016 (Série O Que Fazer?).

NUNES, Rizatto. O princípio constitucional da dignidade da pessoa humana: doutrina e jurisprudência. São Paulo: Saraiva, 2002.

PEREIRA, Sônia Maria de Souza. Bullying e suas implicações no ambiente escolar. São Paulo: Paulus, 2009.

PEREIRA, Edgar Abrahão; FERNANDES, Grazielli; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. O bullying escolar na legislação brasileira: uma análise documental. Educação e Pesquisa, v. 48, e249984, p. 1-21, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3c5JH9PMJ4hZTCDm49vJwTJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 jul. 2023.

PROGRAMA Escola sem Bullying: conheça o melhor programa bilíngue de prevenção ao bullying do Brasil! Escola sem Bullying, 2023. Disponível em: https://escolasembullying.com.br/#:~:text=O%20Programa%20Escola%20Sem%20Bullying%C2%AE%20engloba%20diversos%20tipos%20de,preven%C3%A7%C3%A3o%20deste%20tipo%20de%20intimida%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 25 nov. 2023.

RAMÍREZ, Sérgio García. En búsqueda de la tercera via: la justicia restaurativa. Revista de Deficiencias Penales: Iter Criminis, Cidade do México, n. 13, p. 204, 2005.

ROTHENBURG, Walter Claudius. Direito à vida e direito à integridade. Revista de Informação Legislativa, v. 60, n. 237, p. 197-215, jan./mar. 2023. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/ril/edicoes/60/237/ril_v60_n237_p197. Acesso em: 10 set. 2023.

SCREMIN, Rafael Trentin. Educação para a paz ou a paz para a educação? 2014. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2014. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://iepapp.unimep.br/biblioteca_digital/pdfs/docs/24022015_120229_rafael.pdf. Acesso em: 5 fev. 2023.

SEIXAS, Maria Rita D’Ângelo; DIAS, Maria Luíza. (orgs.). Violência doméstica e a cultura da paz. São Paulo: GEN, 2013. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/978-85-412-0296-1/. Acesso em: 21 ago. 2023.

STELKO-PEREIRA, Ana Carina; WILLIAMS, Lucia Cavalcanti de Albuquerque. Dando voz a estudantes de escolas públicas sobre situações de violência escolar. In: HABIGZANG, Luísa; KOLLER, Sílvia H. (orgs.). Violência contra crianças e adolescentes: teoria, pesquisa e prática. Porto Alegre: ArtMed, 2012. Disponível em: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsmib&AN=edsmib.000001398&lang=pt-br&site=eds-live. Acesso em: 24 ago. 2023.

STELKO-PEREIRA, Ana Carina; WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque. Reflexões sobre o conceito de violência escolar e a busca por uma definição abrangente. Temas em Psicologia, v. 18, n. 1, p. 45-55, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v18n1/v18n1a05.pdf. Acesso em: 4 fev. 2023.

SZANIAWSKI, Elimar. Direito da personalidade e sua tutela. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1993.

TARTUCE, Fernanda. Mediação nos conflitos civis. 4. ed. rev., atual. e ampl. Rio de Janeiro: Forense; São Paulo: Método, 2018.

VASCONCELOS, Carlos Eduardo de. Círculos ou encontros de mediação vítima-ofensor e outras práticas restaurativas, com ênfase na escola. In: PELIZZOLI, Marcelo L. (org.). Justiça restaurativa: caminhos de pacificação social. Caxias do Sul: Educs, 2016. p. 129-160.

YAEGASHI, João Gabriel; OTERO, Cleber Sanfelici; CAETANO, Luciana Maria; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo. Bullying e cyberbullying no contexto escolar: uma revisão de literatura acerca da responsabilidade civil dos estabelecimentos de ensino e demais responsáveis. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 15, n. 2, p. 1193-1229, 2023. Disponível em: https://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ced/article/view/1035. Acesso em: 10 nov. 2023.

Published

2024-09-11

How to Cite

Lago, A., & Decurcio, G. (2024). School mediation: Instrument to enforce the personality rights of victims of bullying perpetrated in the social space of schools. Human Rights and Democracy Journal, 12(24), e15880. https://doi.org/10.21527/2317-5389.2024.24.15880