No rights and no perspectives: The suffering of the category facing the precariousness of teaching labor
DOI:
https://doi.org/10.21527/2317-5389.2024.24.15933Keywords:
Human Rights, Teaching labor, Labor world, Precariousness and intensification of labor, Pedagogical laborAbstract
The text is a reflexive analysis of human rights and the work of teachers. It aims to highlight the problems that most affect the category of educators in the current world configuration of labor. To shed light on topics related to the teaching context, such as: telework, labor on digital platforms, the ‘uberization' of education, the intensification of teaching labor and the attacks of the extreme right in education, research was academically carried out to foster deep analytical reflections on human rights and the category of teaching labor. The text concludes with the need to support educators in their labor rights, reconfiguring the work environment for a healthier space that strives for collective labor, in addition to valuing the teaching career and quality public schools.
References
ANDRADE, D.; POCHMANN, M. (. ). A devastação do trabalho: a classe do labor na crise da pandemia. Brasília, DF: Grafica e Editora Positiva: CNTE, 2020.
ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo, SP: Boitempo, 2018.
ANTUNES, R. Uberização, trabalho digital e industria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020.
AVANCINI, M. Pontos de atenção e recomendações na cobertura de ataques a escolas. JEDUCA, 2023. Disponivel em: <https://jeduca.org.br/noticia/pontos-de-atencao-e-recomendacoes-na-cobertura-de-ataques-a-escolas>. Acesso em: 08 jan. 2024.
BRASIL. CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL, 1988. Disponivel em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 03 jan. 2023.
CATTANI, A. D.; HOLZMANN, L. Dicionáro de trabalho e tecnologia. Porto Alegre: Zouk, 2011.
COUTINHO, A. R. Educação e trabalho: uma questão de direitos humanos. In: SILVEIRA, R. M. G. Educação em direitos humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa, PB: Editora Universitária, 2007. p. 373 - 393.
DISTRITO FEDERAL. Pressupostos teóricos. Brasília: Governo do Distrito Federal, 2014.
DISTRITO FEDERAL. Portaria 281, 10 de junho de 2021, Brasília, 2021. Disponivel em: <https://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2021/06/protaria-281-qualidade-de-vida.pdf>. Acesso em: 03 JAN 2023.
DUTRA, R. Q.; COUTINHO, R. L. Aceleração social, uberização e pandemia: quem precisa do direito do trabalho? Revista de Direito da Universidade de Brasília, Brasília, 2020. 198 - 223.
FERRAZ, A. T. R. A extrema direita, as políticas ultraliberais e o ressurgimento do autoritarismo na América Latina. Revista Lua Nova, 2022. Disponivel em: <https://boletimluanova.org/a-extrema-direita-as-politicas-ultraliberais-e-o-ressurgimento-do-autoritarismo-na-america-latina/>. Acesso em: 13 novembro 2022.
FREITAS, L. G. et al. Trabalho e mobilização subjetiva de professores do ensino fundamental do DF. In: FREITAS, L. G. D. Trabalho, sofrimento e ação. Curitiba: CRV, 2023. p. 53 - 66.
MEDEIROS, D. M. O teletrabalho durante a pandemia da covid-19: indicadores da intensificação do trabalho docente. Revista Educação e Políticas em Debate, Brasília - DF, 2021. 1158-1171.
NOGUEIRA, A. M.. [. A. ].; ANTUNES, R. (. ). Uberização, trabalho digital e Indústria 4.0. São Paulo, SP: Boitempo, 2020.
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT). Publicações da OIT. https: //www.ilo.org/brasilia/lang--pt/index.htm, 2021. Disponivel em: <https://www.ilo.org/brasilia/centro-de-informacoes/documentos/lang--pt/index.htm>. Acesso em: 06 jan. 2023.
PREVITALI, F. S.; FAGIANI, C. C. O trabalho digital e educação no Brasil. In: ANTUNES, R. Uberização, trabalho digital e industria 4.0. Sã Paulo: Boitempo, 2020. p. 217 - 235.
SALES, M. C. Civilização ou barbárie? É imperativo trabalhar com os jovens, adultos e idosos sobre o impacto do modelo político da extrema-direita na sociedade. Revista Linhas, Florianópolis - SC, 2023. 31 - 56.
SALES, M. C.; REIS, R. H. Formação profissional emancipatória: indicativos prara uma práxis libertadora. Revista Nova Paideia-Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, Brasília - DF, 2021. 131 - 145.
UNICEF. O que são direitos humanos? Convenção sobre Direitos Humanos, 2015. Disponivel em: <https://www.unicef.org/brazil/o-que-sao-direitos-humanos#:~:text=Indivisibilidade,o%20mesmo%20valor%20como%20direitos.>. Acesso em: 05 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Human Rights and Democracy Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Revista Direitos Humanos e Democracia agree to the following terms:
The works published in Revista Direitos Humanos e Democracia follow the license for journals and research in all environments, whether commercial or non-commercial, that make up the international scientific communication system. The journal is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The editorial team authorizes free access and wide distribution of the published content, provided that the source is cited, i.e., credit is given to the authors and Revista Direitos Humanos e Democracia, and the text is preserved in its entirety. Authors are allowed to deposit pre-print and post-print versions in institutional or thematic repositories or on their personal webpage (website, blog), as long as it is open access and without any embargo period.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal webpage) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).