The field of law and ethnic-racial relations and anti-racist legal education in the Graduate Program in Law at the University of São Paulo (1980-2021)
DOI:
https://doi.org/10.21527/2317-5389.2025.25.16217Keywords:
Law and Ethnic-Racial Relations, Anti-Racist Legal Education, Legal research, DCN'sAbstract
His article presents some results of post-doctoral research in Law funded by the Dean of Inclusion and Belonging at the University of São Paulo (PRIP USP). It addresses the field of Law and Ethnic-Racial Relations and its relationship with anti-racist legal education. In this sense, we highlight that although the field has existed for more than 40 years in Brazil, it was only after the more consistent implementation of policies to promote racial equality that more systematic studies in the field have been developed. But, there is still a lot to be done. The new DCNs for the 2018 Bachelor of Law courses open up a space for important dialogue between the field of Law and Ethnic-Racial Relations and Anti-Racist Legal Education, which can enable the consolidation of both areas in an autonomous and consistent manner. . Our method is historical-legal, with analysis of dissertations and theses and uses theoretical references produced by black and black jurists.
References
ALMEIDA, Sílvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro, 2019.
BARROSO, Luís Roberto. Neoconstitucionalismo e Constitucionalização do Direito: o triunfo tardio do direito constitucional no Brasil. Disponível em: https://www.cesmac.edu.br/admin/wp-content/uploads/2020/02/BARROSOneoconstitucionalismo_e_constitucionalizacao_do_direito_pt.pdf. Acesso em: 20/03/2023.
BOBBIO, Norberto. Teoria da Norma Jurídica. 3. ed. Bauru: Edipro, 2019.
BRASIL. Parecer CNE/CP 03/2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: Ministério da Educação, 2004.
BRASIL. Resolução CNE/CES 5/2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências, Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRITO, Jadir Anunciação de. O Programa de Pós-Graduação em Direito da PUC-Rio na Construção do Campo de Estudos do Direito e Antirracismo no Brasil. In: NUNES, Diego (org.). A cor da História e a História da Cor. Florianópolis: Habitus, 2022, p.118-143.
CANTO, Vanessa Santos do. Lélia Gonzalez, Helena Theodoro e a educação das relações étnico-raciais na Assembleia Nacional Constituinte de 1987-88: por um constitucionalismo amefricano ou um direito de tipo nosso. Revista Quaestio Iuris, v. 15, p. 1907-1927, 2022.
CARNEIRO, Sueli Aparecida. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. Feusp, 2005. (Tese de doutorado).
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2017.
GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 92, n. 93, p. 69-82, (jan./jun.), 1988b, p. 69-82.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afrolatinoamericano. Revista Isis Internacional, Santiago, v. 9, 1988a, p. 133-141. GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Silva, Luiz Antonio. Movimentos sociais urbanos minorias e outros estudos. Ciências Sociais. Hoje, Brasília, ANPOCS, 1983, p. 223-244.
GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. Rio de Janeiro. Editora Marco Zero, 1982.
GROSFOGUEL, Ramón. "Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global". Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, 2008, p. 115-147.
MOREIRA, Adilson José; ALMEIDA, Philippe Oliveira de; CORBO, Wallace. Manual de Educação Jurídica Antirracista. São Paulo: Editora Contracorrente, 2022.
NASCIMENTO, Abdias do. O Negro Revoltado. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1968; NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.
NASCIMENTO, Abdias. Quilombismo: um conceito emergente do processo históricocultural da população afro-brasileira. In NASCIMENTO, Elisa Larkin. Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. 1ª ed. São Paulo: Selo Negro, 2009, pp. 197-218.
NETO, Francisco Raimundo Alves. Diretrizes Curriculares Nacionais e o Currículo do Curso de Direito da UFAC: compreensão da experiência vivenciada por docentes e discentes. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.
PAULA, Marilene de Políticas de ação afirmativa para negros no governo Fernando Henrique Cardoso (1995-2002). Dissertação (mestrado) – Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, Programa de Pós-Graduação em História, Política e Bens Culturais. Rio de Janeiro: CPDOC/FGV, 2010.
PRUDENTE, Eunice Aparecida de Jesus. Preconceito racial e igualdade jurídica no Brasil. São Paulo. Dissertação de mestrado. Departamento de Direito. Universidade de São Paulo, 1980.
SANTOS, Natália Neris da Silva. A voz e a palavra do Movimento Negro na Assembleia Nacional Constituinte (1987/1988): um estudo das demandas por direitos. Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2015.
SANTOS, Sales Augusto dos. Ações Afirmativas nos Governos FHC e Lula: um balanço. Revista TOMO, 2010, In: https://periodicos.ufs.br/tomo/article/download/3185/2787. Acesso em: 10/09/2023.
SILVÉRIO, V. R.. Ação afirmativa e o combate ao racismo institucional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, n. 117, 2002, p. 219–246.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas.Tradução de Júlio César Casarin Barroso Silva. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 117-142.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Human Rights and Democracy Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Revista Direitos Humanos e Democracia agree to the following terms:
The works published in Revista Direitos Humanos e Democracia follow the license for journals and research in all environments, whether commercial or non-commercial, that make up the international scientific communication system. The journal is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The editorial team authorizes free access and wide distribution of the published content, provided that the source is cited, i.e., credit is given to the authors and Revista Direitos Humanos e Democracia, and the text is preserved in its entirety. Authors are allowed to deposit pre-print and post-print versions in institutional or thematic repositories or on their personal webpage (website, blog), as long as it is open access and without any embargo period.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal webpage) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).