The right to specialized support for autistic people in regular schools
DOI:
https://doi.org/10.21527/2317-5389.2025.25.16669Keywords:
school inclusion, autism spectrum disorder, berenice piana law, right to education, specialized companionAbstract
In Brazil, school inclusion is a recent phenomenon and is often restricted to the enrollment of students, without the implementation of processes that effectively promote the potential of the children served. A central point of theoretical debate in the inclusion process is the role of the specialized companion for students with Autism Spectrum Disorder (ASD). Since the passing of the Berenice Piana Law (Law No. 12.764/2012), which guarantees people with autism the same rights as people with disabilities, the sole paragraph of Article 3 provides for the right to a specialized classroom companion. However, the law does not clearly specify who these companions are, what training is allowed and what their real functions are, thus leaving room for different interpretations. In this article, we investigate the normative framework that regulates Special Education, including the Federal Constitution, the Berenice Piana Law, the National Education Guidelines and Bases Law, the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education, Technical Note No. 24 from the Ministry of Education, Decree No. 8.368/2014 and Resolution No. 04/09 from the National Education Council. We explore the possibilities and limits of the role of specialized companions for students with autism in mainstream schools, using historical and systematic interpretation methods, as well as bibliography.
References
ARAUJO, L. A. D. A Proteção Constitucional das pessoas com Deficiência. 4. Ed. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos, 2011. Disponível em: http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/publicacoes/a-protecao-constitucional-das-pessoas-com-deficiencia_0pdf. Acesso em: 02/11/2024.
BAGAIOLO, L. GUILHARDI, C. ROMANO, C. “Análise do Comportamento Aplicada – ABA” In: SCHWARTZMAN, J. S. ARAÚJO, C. A. de. (Orgs.) Transtornos do Espectro do Autismo. São Paulo: Memnon, 2011, pp.27-36.
BAUWENS, J. & HOURCADE, J. J. Cooperative teaching: rebuilding the schoolhouse for all students. Austin: TX: Pro-ed, 1995.
BEYER, H. O. Inclusão e avaliação na escola: de alunos com necessidades pedagógicas na Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. In: BAPTISTA, C.R. (Org.) Escolarização e deficiência: configurações nas políticas de inclusão escolar. São Carlos: Marquezine & Manzini: ABPEE, 2015, 237-250 Disponível em https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/116627/000967507.pdf?sequence=1. Acesso em 02/11/2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.
BRASIL. Decreto 8.368, de 2014. Regulamenta a Lei n° 12.764, de dezembro de 2012, que institui a política Nacional de proteção dos Direitos da pessoa com Transtorno do Espectro Autista.
BRASIL. Lei N° 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o 3° parágrafo do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990.
BRYANT, D.P. & BRYANT, B. R. Using assistive technology adaptations to include studants with learning disabilities In cooperative learning activities. Journal of Learning Disabilities. Vol. 31. N.°1. January/February, 1999.
CAPELLINI, V.L.M.F. Avaliação das possibilidades do Ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 302 fls. Tese (Doutorado em Educação Especial) São Carlos: UFSCar, 2004.
CAMARGO, R.G., SARZI, L.Z. Inclusão e interação: pesquisa sobre atuação do professor de educação especial em bidocência. Revista Educere Et Educare Vol. 7 n°13 1° Sem. 2012. Disponível em http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/6322. Acesso em: 20/10/2024.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – Câmara da Educação Básica. Resolução N° 4/2009. Disponível em http:portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso: 02/11/2024.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CNE). Resolução n° 1, de 08 de junho de 2007. Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação lato sensu, em nível de especialização. Disponível em http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces001_07.pdf Acesso em 20/02/2023.
CUNHA, C.M; SIEBERT, E.C. Bidocência: inclusão ou exclusão dos alunos com necessidades especiais? IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, 2009. Disponível em: http//www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2540_1267.pdf. Acesso em? 02/11/2024.
FOXX, R. M. “Long Term Maintenance of Language and Social Skills”. Bahavioral Interventions. v. 14, N.3, pp.135-146, Middletown, 1999.
FRANÇA, R. L. Hermenêutica Jurídica. 2ª ed. São Paulo: Saraiva, 1988.
FREITAS, M. C. de. Educação inclusiva: Diferenças entre acesso, acessibilidade e inclusão. Cadernos de Pesquisa, v. 53, p. e10084, 2023.
GARGUILO, R.M. Education on contemporary Society: an introduction to exceptionality. Thomson Learning: United Station. 2003.
GERBER, P.J. & POPP, P.A. Consumer perspectives on the collaborative teaching model: Views of students with and without LD and their parents. Remedial and Special Education, 20, 288-96, 1999.
HOUSTON, R. FRITH, U. Autism in History: the Case of Hugh Blair of Borgue. Blackwell, Oxford, 2000.
KAMIMURA, L.N; YAEGASHI, S. F. R.; DE SOUZA, S.T. A inclusão escolar de estudantes com TEA: reflexões acerca das barreiras atitudinais no espaço escolar. Revista Brasileira de Iniciação Científica, p. e024032-e024032, 2024.
MACIEL, R.M. Educação Inclusiva: um estudo a partir de uma proposta inclusiva alemã. 2007, 136 fs. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do sul, Porto Alegre. Disponível em: http://wwwlume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/13253/000640312.pdf?sequence=1 Acesso em 23/03/2021.
MALISKA, M. A. Pluralismo jurídico e direito moderno: notas para pensar a racionalidade jurídica. Curitiba: Juruá, 2022.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar – O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Editora Moderna, 2006.
MATSON, J.L. GOLDIN, R. Comorbidity and autism: Trends, topics and future directions. Res Autism Spect Dis. 2013; 7;1228-33.
MATTOS, J. C. (2019). Alterações sensoriais no Transtorno do Espectro Autista (TEA): implicações no desenvolvimento e na aprendizagem. Revista Psicopedagogia, 36(109), 87-95. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862019000100009&lng=pt&tlng=pt» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862019000100009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 04/11/2024.
MENDES, E.G. ALMEIDA, M.A. TOYODA, C.Y. inclusão escolar pela via da colaboração entre educação especial e educação regular. Educar em Revista, Curitiba, Editora UFPR, Brasil n. 41, p. 81-93, jul./set. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n41/06.pdf. Acesso em 21/02/2020.
MITTLER, P. Educação Inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2003.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Nota Técnica N°24 / 2013 / MEC / SECADI /CPEE. Orientação aos Sistemas de Ensino para a implementação da Lei n° 12.764/2012.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. MEC; SEEP; 2008.
MORAES, A. de. (Org.). Cidadania: o novo conceito jurídico e a sua relação com os direitos fundamentais individuais e coletivos. São Paulo: Atlas, 2013.
NASCIMENTO, C. J. A. do; ALMEIDA, D. L. F. B. Filhos Atípicos e o Direito à Educação: uma perspectiva jurídico-médica. In: Kessia Oliveira. (Org.) Maternidade Atípica. 1ed. São Paulo: Literare Books International, 2024, p. 81-89.
OLIVEIRA, P. L. de; SOUZA, A. P. R. de. Terapia com base em integração sensorial em um caso de Transtorno do Espectro Autista com seletividade alimentar. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 30, p. e2824, 2022.
OLIVEIRA, C. R. de A.; SOUZA, J. C. Neurobiology of infantile autism. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e11910111495, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i1.11495. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/11495. Acesso em: 3 nov. 2024.
RODRIGUES, N. dos S.; FILARD, M. F. Acesso à educação como direito do PCD Autista: uma análise da inclusão à luz da Lei Berenice Piana N° 12.764/2012. REVISTA DELOS, v. 17, n. 61, p. e2589-e2589, 2024.
SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL (STF). RMS: 27666 DF, Relator: Min DIAS TOFFOLI, Data de julgamento: 10/04/2012, Primeira turma, Data de publicação: ACORDÃO ELETRÔNICO DJe-086 DIVULG 03-05-2012 PUBLIC 04-05-2012.Acesso em: 20/10/2024.
SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL (STF). HC: 91509 RN, Relator: Min. EROS GRAU, Data de julgamento: 27/10/2009, segunda turma, data de publicação: DJe-027 DIVULG 11-02-2010 PUBLIC 12-02-2010 EMENT VOL-02389-01PP-00165. Acesso em: 20/10/2024.
ZILBOVICIUS, M., MERESSE, I., & BODDAERT, N. (2006). Autismo: Neuroimagem. Revista Brasileira de Psiquiatria, 28(1), 21-28. https://www.scielo.br/j/rbp/a/btXjXS5ygkbyjQTRD8YdpLw/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Direitos Humanos e Democracia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Revista Direitos Humanos e Democracia agree to the following terms:
The works published in Revista Direitos Humanos e Democracia follow the license for journals and research in all environments, whether commercial or non-commercial, that make up the international scientific communication system. The journal is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The editorial team authorizes free access and wide distribution of the published content, provided that the source is cited, i.e., credit is given to the authors and Revista Direitos Humanos e Democracia, and the text is preserved in its entirety. Authors are allowed to deposit pre-print and post-print versions in institutional or thematic repositories or on their personal webpage (website, blog), as long as it is open access and without any embargo period.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal webpage) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).