Youths, precariousness and cohabitation ethics: educational implications of the differential distribution modes of precariousness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11643

Keywords:

Education. Youth. Precariousness. Brazil.

Abstract

The article deals with the ways in which contemporary youths in Brazil have been framed by a wide and diverse set of media discourses about their subjective constitution. Sometimes entangled by the potential of being a Millennial and enjoying a different social environment, sometimes challenged by the construction of a reading of the youth condition marked by the lack, as is the case of “nem-nem-nem”, it was possible to diagnose certain ways of differential distribution of precariousness in the constitution of these subjective figures. Under the inspiration of the political writings of Judith Butler, we point to the advent of agendas that seem to extrapolate identity issues and move towards a collective struggle and organization in favor of a policy of singularity. Objectively, then, analytical centrality will be attributed both to the educational implications of this differential allocation of precariousness and to the different political and normative frameworks of this issue, as well as to the possibilities of youths to create new alliances from precariousness in favor of an ethics of cohabitation.

References

BARBOSA, Manuel Gonçalves. Educação, vida precária e capacitação. Educação e Sociedade, v. 39, n. 144, p. 584-599, 2018.

BAUMAN, Zygmunt. Babel: entre a incerteza e a esperança. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

BAZZICALUPO, Laura. Biopolítica: um mapa conceitual. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2017.

BECK, Ulrich. A metamorfose do mundo: novos conceitos para uma nova realidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017a.

BUTLER, Judith. Cuerpos aliados y lucha política: hacia uma teoria de la asamblea. Buenos Aires: Paidós, 2017b.

BUTLER, Judith. Vida precária: os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

CASTEL, Robert. La sociología y la respuesta a la demanda social. In: LAHIRE, Bernard (org.). Para qué sirve la sociología?. Buenos Aires: Siglo XXI, 2006. p. 89-99.

HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Bem estar comum. Rio de Janeiro: Record, 2016.

KOHAN, Walter. Tempos da escola em tempo de pandemia e necropolítica. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-9, 2020.

LAVAL, Christian. Pensar el neoliberalismo. In: AGAMBEN, Giorgio et al. (org.). Pensar desde la izquierda: mapa del pensamiento critico para un tempo en crisis. Madrid: Naturae, 2012. p. 11-24.

LOREY, Isabell. Estado de inseguridad: gobernar la precariedad. Madrid: Traficantes de Sueños, 2016.

MARTUCELLI, Danilo. Semánticas históricas de la vulnerabilidad. Revista de Estudios Sociales, v. 59, n. 1, p. 125-133, 2017.

MORGADO, José Carlos; SOUSA, Joana; PACHECO, José Augusto. Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-10, 2020.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. Entre a compulsão modernizadora e a melancolia pedagógica: a escolarização juvenil em tempos de pandemia no Brasil. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-12, 2020.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. Customização curricular no Ensino Médio: elementos para uma crítica pedagógica. São Paulo: Cortez, 2019.

SPOSITO, Marília Pontes. Interfaces entre a sociologia da educação e os estudos sobre a juventude no Brasil. In: APPLE, Michael; BALL, Stephen; GANDIN, Luís. Sociologia da educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013.

SPOSITO, Marília Pontes; CARRANO, Paulo César Rodrigues. Juventude e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 24, p. 16-39, dez. 2003.

STANDING, Guy. O precariado: a nova classe perigosa. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

TAKEITI, Beatriz Akemi. Juventude(s), modos de subjetivação e violência: um diálogo com aportes de Michel Foucault. In: SPINK, M. J. P., FIGUEIREDO, P.; BRASILINO, J. (org.). Psicologia social e pessoalidade [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais; ABRAPSO, 2011. Disponível em: https://books.scielo.org/id/xg9wp/pdf/spink-9788579820571-06.pdf.

WACQUANT, Luïc. Poner orden a la inseguridad: polarización y recrudecimiento punitivo. In: AVILA, Débora; GARCIA, Sergio (org.). Enclaves de riesgo. Madrid: Traficantes de Sueños, 2015. p. 35-55.

Published

2023-04-26

How to Cite

Scherer, R. P., & da Silva, R. R. D. (2023). Youths, precariousness and cohabitation ethics: educational implications of the differential distribution modes of precariousness. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e11643. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11643

Issue

Section

Interculturalidade e Educação