ANALYSIS OF THE NUTRITIONAL STATE IN DIFFERENT PHASES OF SCHOOL LIFE

ANALYSIS OF THE NUTRITIONAL STATE IN DIFFERENT PHASES OF SCHOOL LIFE

Authors

  • Delma Cristina Pereira da Silva Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil.
  • Mariana Pirani Rocha Machado ¹ Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil. 2 Programa de Pós Graduação em Farmacologia e Biotecnologia - Instituto de Biociências (UNESP), Botucatu-SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8412-2483
  • Ingrid Cristina Ferreira da Silva Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil.
  • Cláudia Pereira Soares Sanchez Lacerda Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil.
  • Suiani Priscila Roewer Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil.
  • Eyd Evelyn Alves Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil.
  • Sara Morgana Forgerini Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil.
  • Érika Maria Neif Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2480-9122

DOI:

https://doi.org/10.21527/2176-7114.2021.43.10828

Keywords:

Avaliação Antropométrica.Educação Nutricional. Nutricionista. Obesidade.

Abstract

This study had of aimed to evaluate the status nutritional in different stages of school life of children from the municipal school of Montes Claros - GO. This is a study descriptive observational cross-sectional. Data were obtained through interviews using a semi-structured questionnaire with individualized application. Initially, age data were collected, later anthropometric evaluation was performed, characterized by the evaluation of height, weight, body mass index (BMI), which were verified by measuring tape, stadiometer and digital scale and calculator. The students were divided into 5 groups according to the age group established by the Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). We find 370 (48.62%) females and 391 (51.38%) males. Initially, the groups had an eutrophic range of 82% for boys and 74.13% for girls. With advancing age, it was possible to observe an adequate reduction in nutritional status to 61.34% in boys and 55.68% in girls. This highlights the nutritional transition the country has been through. The presence of the professional nutritionist guided by the PNAE guidelines is a fundamental factor for maintaining the proper nutritional status of the students.

Author Biography

Mariana Pirani Rocha Machado, ¹ Centro Universitário do Vale do Araguaia (UNIVAR), Barra do Garças-MT, Brasil. 2 Programa de Pós Graduação em Farmacologia e Biotecnologia - Instituto de Biociências (UNESP), Botucatu-SP, Brasil.

Farmacêutica graduada pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e especialista em Farmácia Clínica. Mestre em Imunologia e Parasitologia Básicas e Aplicadas UFMT (2017). Doutoranda do Programa de Pós graduação de Farmacologia e Biotecnologia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/ Botucatu. Desenvolve trabalhos na área de Fisiologia e Farmacologia, com ênfase em aspectos fisiopatológicos da motilidade gastrintestinal em modelos experimentais de diabetes e obesidade. Possui experiência em Análises Clínicas e Docência do Ensino Superior. Atualmente é docente no Centro Universitário do Araguaia dos cursos de Agronomia, Farmácia e Nutrição.

 

Published

2021-10-04

How to Cite

Pereira da Silva, D. C., Pirani Rocha Machado, M., Ferreira da Silva, I. C., Pereira Soares Sanchez Lacerda, C., Roewer, S. P., Alves, E. E., Forgerini, S. M., & Neif, Érika M. (2021). ANALYSIS OF THE NUTRITIONAL STATE IN DIFFERENT PHASES OF SCHOOL LIFE: ANALYSIS OF THE NUTRITIONAL STATE IN DIFFERENT PHASES OF SCHOOL LIFE. Context and Health Journal, 21(43), 33–44. https://doi.org/10.21527/2176-7114.2021.43.10828

Issue

Section

Nutrição & Saúde