Areas of essential skills for lgbt health promotion in academic nursing education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2023.47.13659Keywords:
Nursing Students; Health promotion; Gender diversity; Professional Competencies; College education.Abstract
Objective: To identify the domains of essential health promotion competencies of the Competencies Health Promotion Project (CompHP) developed in the academic training of nursing in relation to LGBT health. Method: Descriptive and qualitative study, developed in three Higher Education Institutions in the interior of Ceará, Brazil, between July and December 2020, with 84 nursing students, through an online questionnaire. Data were organized using thematic content analysis and analyzed using the theoretical and methodological approach CompHP. Regarding ethical aspects, the study obtained a satisfactory opinion. Results: The age of the academics ranged from 21 to 47 years old, mostly female; cisgender women; heterosexuals; from private universities and enrolled in the ninth semester. Eight CompHP domains were identified: Possibility of Change; Health Advocacy; Partnership; Communication; Leadership; Diagnosis; Implementation and Evaluation and Research, the Planning domain being unidentified. The students are able to identify the health promotion demands of the LGBT public, however, even in the presence of the domains, they refer to the need for further discussion on the subject. Conclusion: The presence of eight of the nine domains of the CompHP was identified in the training of nursing students, which suggests that they can act as health promoting agents for the LGBT population.
References
Moretti-Pires RO, Guadagnin LI, Tesser-Júnior ZC, Campos DA, Turatti BO. Preconceito contra diversidade sexual e de gênero entre estudantes de medicina de 1º ao 8º semestre de um curso da Região Sul do Brasil. Rev. Bras. Educ. Med. 2019;43(1):557-567. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/dn39DWyg4kQkVJVrYWPcN6K/abstract/?lang=pt
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Brasília. 2013;11. reimp. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_lesbicas_gays.pdf
Karlsen MP, Villadsen K Health Promotion, Governmentality and the Challenges of Theorizing Pleasure and Desire. Body & Society. 2016;22(3):3-30. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1357034x15616465
Gomes R, Murta D, Facchini R, Meneghel SN. Gênero, direitos sexuais e suas implicações na saúde. Ciênc. Saúde Coletiva. 2018;23(6):1.997-2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/rWF4kWq4ShjdXGghXY7BFwt/abstract/?lang=pt
Tavares JS, Melo AC, Silva RCS, Paulo SDPA. Conhecimento dos estudantes da saúde acerca da Política Nacional de Saúde Integral à população LGBT e sua abordagem clínica como futuros profissionais. Temas em Saúde. 2019;19(3):178-197. Disponível em: https://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2019/09/19311.pdf
Santos JS, Silva RN, Ferreira, MA. Saúde da população LGBTI+ na Atenção Primária à Saúde e a inserção da enfermagem. Esc. Anna Nery, 2019;23(4):1-6. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/dzYKmCyv3MTJN3ZXVRN75Kg/abstract/?lang=pt
Nietsche EA, Tassinari TT, Ramos, TK, Beltrame G, Salbego C, Cassenote LG. Formação do enfermeiro para o cuidado à população homossexual e bissexual: percepção do discente. Rev Baiana Enferm. 2018;32:1-11. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/25174
Muroya RL, Auad D, Bretas JRS. Representações de gênero nas relações estudante de enfermagem e cliente: contribuições ao processo de ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Enferm. 2011;64(1):114-122. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/FyTVWjwjpbXcZdM4P74Qstb/?lang=pt
Lima ACS, Alves MJH, Pereira EV, Pereira AP, Albuquerque GA, Belém JM. Gênero e sexualidade na formação de enfermeiros no ensino superior público brasileiro: estudo documental. Revista de enfermagem do Centro-Oeste Mineiro. 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1284306
Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 3 de 7 de novembro de 2001. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de Graduação de enfermagem. 2001. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_CES03.pdf?query=Curr%C3%ADculos
Barry MM, Battel-Kirk B, Dempsey C. The CompHP Core Competencies Framework for Health Promotion in Europe. Health Education & Behavior. 2012;39(6). Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1090198112465620
Pinheiro DGM, Scabar RG, Maeda ST, Fracolli LA, Pelicioni MC, Chiesa AM. Health promotion competencies: challenges of formation. Saúde Soc., 2015;24(1):180-188. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/sausoc/2015.v24n1/180-188/en/
Xavier SPLX, Pereira AP, Moreira MRC, Martins AKL, Ferreira HS, Machado MFA. Competências em promoção a saúde à luz do projeto competencies health promotion (CompHP): uma revisão integrativa. Cienc Cuid Saúde. 2019;18(1):1-8. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1122264
Carvalho PO, Andrade LS, Oliveira WA, Masson L, Silva JL, Silva MA. Competências essenciais de promoção da saúde na formação do enfermeiro: revisão integrativa. Acta Paul Enferm. 2021;34(1):1-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/FJ4cVxqbjNPcbcgnRk3wdWB/abstract/?lang=pt
Sampaio BBL, Xavier SPL, Machado LDS, Nunes SF, Rodrigues AL, Machado MFAS. Competencies for health promotion in nursing training. Rev Enferm UFPE on-line. 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1282409
Souza VR, Marziale MH, Silva GT, Nascimento PL. Tradução e validação para a língua portuguesa e avaliação do guia COREQ. Acta Paul Enferm. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/sprbhNSRB86SB 7gQsrNnH7n/
Dempsey C, Barry MM, Battel-Kirk B. The Comp HP core competencies framework for health promotion hand book: work package 4. Galway: Executive Agency for Health. 2011. Disponível em: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/nerovnosti/2011/5._CompHP_Core_Competencies_Framework_for_Health_Promotion_Handbook_revised.pdf
Laporte NLO, Assis MA. Conhecimentos dos graduandos de enfermagem voltados para a assistência dos indivíduos LGBTQIA+. Revista Científica UMC. 2020;5(2):1-15. Disponível em: http://seer.umc.br/index.php/revistaumc/article/view/717
Gomes TMC, Barbosa CMS, Carvalho AR, Morais ALJM, Passos TS, Andrade AFSM. Conhecimento dos estudantes de enfermagem do Centro Universitário Estácio de Sergipe sobre a população LGBTQIAP+. Revista Eletrônica Acervo Saúde. 2021;13(2):1-10. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/6406
Santana ADS, Lima MS, Moura JWS, Vanderley ICS, Araújo EC. Dificuldades no acesso aos serviços de saúde por lésbicas, gays, bissexuais e transgêneros. Rev Enferm Ufpe on-line. 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1096982
Prado EAJ, Sousa MF. Políticas públicas e a saúde da população LGBT: uma revisão integrativa. Tempus, Actas de Saúde Colet,. 2017;11(1):69-80. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/e623/d0471afbc734451387a6d5bb9e8c3d9184a2.pdf
Silva JJA, Arrigotti T, Mefezoli GD, Carvalho GBO, Capaccioli BRBS, Cruz MGS, Horta ALM. Experiência de educação em saúde sobre sexualidade no Ensino Fundamental. Rev. Ciênc. Ext. 2018;14(2):170-179. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1746
Brasil. Ministério da Saúde. Departamento de Atenção Básica. Programa Saúde na Escola (PSE). Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2012. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_gestor_pse.pdf
Silva ALR, Finkler M, Moretti-Pires RO. Representações sociais de trabalhadores da atenção básica à saúde sobre pessoas LGBT. Trab. Educ. Saúde. 2019;17(2):1-20. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/fJ8zJth7rcy68BddtPwg75w/abstract/?lang=pt
Rorato TJ, Silva LD, Backes DS, Dorneles FC, Valcarenghi RV. Formação de enfermeiros líderes: revisão integrativa. Rev Recien. 2021;11(33):350-359. Disponível em: http://www.recien.com.br/index.php/Recien/article/view/381
Teles FID, Costa TGM, Bernardo CJA, Pereira MAP, Alves PAG, Irismar AM. Planejamento estratégico como ferramenta de gestão local na atenção primária à saúde. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social. 2020;8(1):27-38. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4979/497962779006/497962779006.pdf
Brignol S, Dourado I, Amorim LD; Kerr LRFS. Vulnerabilidade no contexto da infecção por HIV e sífilis numa população de homens que fazem sexo com homens (HSH) no município de Salvador, Bahia, Brasil. Cad. Saúde Pública. 2015;31(5):1-14. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/t3JGXTyLzPZR3NhJFkzNscP/?format=pdf&lang=pt
Abade EAF, Chaves SCL, Silva GCO. Saúde da população LGBT: uma análise dos agentes, dos objetos de interesse e das disputas de um espaço de produção científica emergente. Revista de Saúde Coletiva. 2020;30(4):300418. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/4NSzVdrcrYV5pVnPLy49kzP/?lang=pt&format=html
Sena AGN, Souto KMB. Avanços e desafios na implementação da Política Nacional de Saúde Integral LGBT. Tempus – Actas de Saúde Coletiva. 2017;11(1):9-28. Disponível em: https://tempusactas.unb.br/index.php/tempus/article/view/1923
Bezerra MVR, Moreno CA, Prado NMBL, Santos AM. Política de saúde LGBT e sua invisibilidade nas publicações em saúde coletiva. Saúde Debate. 2019;43(8)/;305-323. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/sdeb/v43nspe8/0103-1104-sdeb-43-spe08-0305.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Saúde, authors agree to the following terms:
The works are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) license, which allows:
Share — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any changes made.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notes:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights necessary for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been published or simultaneously submitted to another journal with the same objective will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes, without any promotional association by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from September 2025): Authors retain copyright over their article and grant Revista Contexto & Saúde the right of first publication.