Video chordel "Ô pé arretado" educational technology for diabetic foot prevention
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2025.50.15175Keywords:
Diabetes Mellitus, Diabetic foot, Health education, Educational Tecnology, LiteratureAbstract
Objectives: To describe the process of creating a video channel with evidence of validity as an educational technology to promote self-care and prevention of diabetic foot as a complication of living with diabetes mellitus. Method: Methodological study, developed through data collection in the literature and with the target audience; construction of the video script with chordel literature and video chordel; validation of the material through validation by judges (specialists in the fields of health and chordel) and udability test with the target audience (people living with diabetes in primary health care). Data were analysed descriptively. Results: The content and appearance of the video chordel was validated, with a content validity coefficient of 1.0; with 100% agreement between items; considered adequate for the evaluation of educational material and with the best possible usability in terms of applicability to the target audience. Conclusion: The Video Chordel was validated in all domains evaluated and can be used by people with diabetes to promote self-care and prevention of diabetic foot.
References
1- Bakker K, Alpeqvist J, Lipsky BA, Van Netten JJ, Schaper NC. [The 2015 IWGDF guidance documents on prevention and management of foot problems in diabetes: development of an evidence‐based global consensus]. Diabetes metab res rev. [Internet]. 2016 [citado 20 Abr 2022];32:2-6. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26409930/. Inglês.
2- Brasil. Ministério da Saúde. Mortalidade por diabetes mellitus no Brasil, 2010 a 2021. Brasília (DF): Ministério da Saúde. Boletim Epidemiológico. Secretaria de Vigilância em Saúde. 2022; 53(43):17-25 [citado 07 Ago 2023]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de conteudo/publicacoes/boletins/epidemiologicos/edicoes/2022/boletim-epidemiologico-vol-53-no45/view. Português.
3- Brasil. Ministério da Saúde .Vigilância de Fatores de Risco e Proteção Para Doenças Crônicas Por Inquérito Telefônico. Brasília (DF): Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde Departamento de Análise em Saúde e Vigilância de Doenças Não Transmissíveis. 2019; [citado em 20 Abr 2022] Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/cartilhas/2019/vigitel-brasil-2019-vigilancia-fatores-risco-pdf/view. Português.
4- Takeda e Silva, CH, Sousa FD, Teixeira, E, Machado NMH, Xavier PG. (2023). [The type 2 Diabetes Mellitus guide: Technological Production Experience]. Rev saber digital [Internet].2023[citado 13 Ago 2023];16(1).Disponível em: https://doi.org/10.24859/SaberDigital.2023v16n1.1367. Português.
5- Menezes LGC, Guedes MVC, Oliveira SKP, Rocha RM, Pinheiro AKB, Silva LF, et al. [Production and validation of the short film Pés que te quero®: educational technology for people with diabetes]. Rev bras enferm. [Internet].2022 [citado 20 Abr 2022];75(5):e20210329. Disponível em :https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0329. Inglês.
6- Lopes IC, Lima Barbosa M, Oliveira EA, Deysny Celino S, Cavalcanti Costa G. A Literatura De Cordel Como Estratégia Para Promoção Da Saúde. Journal of Nursing UFPE / Revista de Enfermagem UFPE [Internet]. 2015 Jul 2 [cited 2023 Aug 27];8627–35. Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=113701181&lang=pt-br&site=ehost-live
7- Nascimento MRF. Construction and validation of the “ô pé arretado” video as an educational technology for the diabetic foot. 2022.[dissertation on the internet]. Fortaleza: Univerisade de Fortaleza; 2022 [citado 7 Ago 2023] 85p. Disponível em: https://www.unifor.br/web/guest/bdtd?course=1612®istration=1915353. Português.
8- Ogrinc G, Davies L, Goodman D, Batalden P, Davidoff F, Stevens D.[SQUIRE 2.0-Standards for Quality Improvement Reporting Excellence-Revised Publication Guidelines from a Detailed Consensus Process]. BMJ qual saf.[Internet].2016 [citado 20 Abr 2022];222:317-23. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26369893/. Inglês.
9- Souza VR dos S, Marziale MHP, Silva GTR, Nascimento PL. [Translation and validation into Brazilian Portuguese and assessment of the COREQ checklist]. Acta paul enferm.[Internet].2021 [citado 7 Ago 2023];34,eAPE02631. Disponível em: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO02631. Português.
10- Salvador PTCO, Alves KYA, Costa TD, Lopes RH, Oliveira LV, Rodrigues CCFM. [Contributions of scoping review in the production of the health area: reflections and perspectives].Rev enferm digit cuid promoção saúde.[Internet].2021[citado 20 Abr 2022]; 6:01-08. Disponível em: https://doi.org/10.5935/2446-5682.20210058. Português.
11- Polit D, Beck CT. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de provas para a prática da enfermagem. 2019. 9ed. Porto Alegre: Editora Artmed; 2019.
12- Sousa DS, Turrini RNT, Poveda VB. [Tradução e adaptação do Instrumento “Suitability Assessment of Materials” (SAM) para o português]. Revista de Enfermagem UFPE [Internet]. 2015 [citado 27 ago 2023];9,5:7854- 61. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaenfermagem. Português.
13- Lewis, JR. [The system usability scale: Past, present, and future]. Int J Hum Comput Interact.[Internet].2018[citado 20 Abr 2022];34(7):577-90. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10447318.2018.1455307. Inglês.
14- Filgueiras A, Galvão B de O, Pires P, Fioravanti-Bastos ACM, Hora GPR, Santana CMT, et al. [Translation and semantic adaptation of the Attentional Control Scale for the Brazilian Context]. Estud psicol (Campinas).[Internet].2015 [citado 20 Abr 2022];32(2):173–85. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000200003. Português.
15- Bispo GLR, Pedrosa EN, Wanderley RMM, Corrêa MSM. [Development and validation of the nursing instrument to postpartum consultation]. Rev enferm UFPE. [Internet].2012[citado 20 Abr 2022];6(3):596-605. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/7138. Português.
16- Alves AM, Lima AKC, Mouta AFS, Santana CML, Campos NF, Vidal GP. [Self-care actions with the people carried out by diabetic people: integrative review]. Temasemsaúde. [Internet].2019 [citado 7 Ago 2023];19(2):5-20. Disponível em: https://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2019/05/19201.pdf. Português.
17- Fonseca DHM. [Promotion of foot self-care in elderly people with diabetes] 2018 [dissertation on the internet]. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2018.[citado 7 Ago 2023]139p. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.26/27920. Português.
18- Schulz RS, Moura BAP, Barreto ASML, Santana MS, Rabêlo JP. [Educational actions as reduction strategies for diabetic foot]. Rev aten saúde.[Internet].2016 [citado 7 Ago 2023];14(50):79-84. Disponível em: https://doi.org/10.13037/ras.vol14n50.3788. Português.
19- Marques MB, Coutinho JFV, Martins, MC, Lopes MCVO, Maia JC, Silva MJ. [Educational intervention to promote self-care in older adults with diabetes mellitus]. Rer esc enferm USP. [Internet].2019[citado 20 Abr 2022];53(11):1-8. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2018026703517 . Português.
20- Ribeiro VS, Nunes MJC, Cavalcante MJ. [Diabetic foot: knowledge and adherence to preventive measures]. Rev cient esc estadual saúde pública Goiás “CândidoSantiago”. [Internet].2018 [citado 20 Abr 2022];4(2):156-69. Disponível: https://doi.org/10.22491/2447-3405.2018.V4N2.art04. Português.
21- International Working Group On The Diabetic Foot. [Diretrizes do IWGDF sobre a prevenção e o tratamento de pé diabético]. Sociedade Brasileira de Endocrinologia e Metabologia: Brasília.[Internet].2019 [citado 20 Abr 2022]. Disponível em: http://www.saude.ba.gov.br/wp-content/uploads/2020/12/CONSENSO-INTERNACIONAL-DE-PE-DIABETICO-2019.pdf. Português.
22- Menezes LCG, Guedes MVC, Moura NS, Oliveira RM, Vieria LA, Barros AA. [Educational strategies for diabetic people at risk for foot neuropathy:synthesis of good evidence]. Rev eletr enf.[Internet].2016[citado 20 Abr 2022];18:1-16. Disponível em: https://doi.org/10.5216/ree.v18.40281. Português.
23- Nascimento JWA, Silva ECS, Junior Ferreira ML, de Jesus SB. [Construction and validation of a preventive manual of diabetic foot in primary care]. Enferm foco. [Internet].2019[citado 7 Ago 2023];10(6):85-91. Disponível em: https://doi.org/10.21675/2357-707x.2019.v10.n6.2551. Português.
24- Galdino YLS, Moreira TMM, Marques ADB, Silva FAA. [Validation of a booklet on self-care with the diabetic foot]. Rev bras enferm.[Internet].2018[citado 20 Abr 2022];72(3):817- 24. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0900 . Português.
25- Marques ADB, Moreira TMM, Jorge TV, Rabelo SM, Carvalho REFL, Felipe GF. [Usability of a mobile application on diabetic foot self-care]. Rev bras enferm.[Internet].2020 [citado 20 Abr 2022];73(4):1-6. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0862 . Português.
26- Nunes LB, Santos JC, Reis IA, [Torres HC. Attitudes towards self-care in type 2 diabetes mellitus in primary care]. Acta paul enferm.[Internet].2021[citado 7 Ago 2023];34:eAPE001765. Disponível em: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO001765. Português.
27- Marques ADB, Moreira TMM, Carvalho REFL de, Chaves, EMC, Oliveira SKP de, Felipe, GF, Silveira JAN. [PEDCARE: validation of a mobile application on diabetic foot self-care]. Rev bras enferm.[Internet].2021[citado 20 Abr 2022];74, e20200856. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0856. Português.
28- Colodetti R, Prado TN do, Bringuente ME de O, Bicudo SDS. [Mobile application for the management of diabetic foot ulcers]. Acta paul enferm.[Internet].2021[citado 7 Ago 2023];34:eAPE00702. Disponível em: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO00702. Português.
29- Ferreira R.M, Rocha Júnior PR, Pinheiro OL. (2023). [Construção e validação de vídeo educativo sobre erros de coleta de exames laboratoriais]. Revista Contexto & Saúde [Internet]. 2023 [citado 10 Set 2023];23(47): e13552. https://doi.org/10.21527/2176-7114.2023.47.13552. Português.
30- Scaratti M, Johann GRP, Argenta C, Zanatta EA. [Content and semantics validation of an application for adolescents with diabetes mellitus].Acta paul enferm [Internet].2023[citado 7 Ago 2023];36:eAPE021031.Disponível em: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO021031. Inglês.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Context and Health Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Contexto & Saúde concordam com os seguintes termos:
a) A submissão de trabalho(s) científico(s) original(is) pelos autores, na qualidade de titulares do direito de autor do(s) texto(s) enviado(s) ao periódico, nos termos da Lei 9.610/98, implica na cessão de direitos autorais de publicação na Revista Contexto e Saúde do(s) artigo(s) aceitos para publicação à Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, autorizando-se, ainda, que o(s) trabalho(s) científico(s) aprovado(s) seja(m) divulgado(s) gratuitamente, sem qualquer tipo de ressarcimento a título de direitos autorais, por meio do site da revista e suas bases de dados de indexação e repositórios, para fins de leitura, impressão e/ou download do arquivo do texto, a partir da data de aceitação para fins de publicação. Isto significa que, ao procederem a submissão do(s) artigo(s) à Revista Contexto e Saúde e, por conseguinte, a cessão gratuita dos direitos autorais relacionados ao trabalho científico enviado, os autores têm plena ciência de que não serão remunerados pela publicação do(s) artigo(s) no periódico.
b). Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
c). Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d). Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).