STATIC BALANCE EVALUATION IN YOUTH WITH DOWN SYNDROME BY NINTENDO® WII BALANCE BOARD™

STATIC BALANCE ASSESSMENT IN YOUNG PEOPLE WITH DOWN SYNDROME BY NINTENDO® WII BALANCE BOARD™

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2176-7114.2021.43.9570

Keywords:

Postural Balance; Down Syndrome; Video Games.

Abstract

The present study aimed to evaluate the static balance in 160 individuals, 80 in the Down Syndrome (GSD) group and 80 in the control group (CG), aged 7 to 14 years under open eye conditions (OA) and eyes closed (OF). The Balance Board ™ (BB) of the Nintendo® Wii Fit was used to generate the balance data, which were collected by LabView for calculating the center of pressure (CP). It is concluded that GSD individuals oscillated more than CG individuals, under OA and OF conditions. It was noted that the BB was efficient for assessing balance, reinforcing the findings of the literature on the characteristics of balance in the population studied and that further studies should be done with low cost equipment for balance evaluation and postural control.

Author Biographies

Rosangela Guimarães Romano, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui Graduação em Educação Física pela Universidade de São Paulo, Especialização em Fisiologia do Exercício pela UNIFESP, Mestre e Doutora em Distúrbios do Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Fábio Raia, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui bacharelado e licenciatura em Física pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e doutorado em Tecnologia de Reatores pelo Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares (IPEN). Atualmente é professor da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Raquel Cymrot, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui Bacharelado e Mestrado em Estatística pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora da Escola de Engenharia da Universidade Presbiteriana Mackenzie. 

Janina Manzieri Prado-Rico

Bacharel em fisioterapia e doutora em Ciências (programa Biodinâmica do Movimento Humano) pela Universidade de São Paulo (USP), atualmente é professora em cursos de pós-graduação latu sensu na FMU.

Gabriel Melo Francisco Correia

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, graduação em Informatik pela Freie Universität Berlin.

Raquel Daffre de Arroxellas

Mestre em Distúrbios do Desenvolvimento da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Possui especialização em Fisiologia do Exercício e Metabolismo pelo Instituto de Ciências Biomédicas da USP, graduação em Educação Física pelo Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas e graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano. Atualmente é arbitra internacional de bocha adaptada e membro do Comitê de Regras da BISFed (Boccia International Sports Federation). É professora universitária da Faculdade Mario Schenberg e do Centro Universitário Claretiano.

Graciele Massoli Rodrigues, Universidade São Judas Tadeu

Possui mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é professor titular da Escola Superior de Educação Física de Jundiaí e professora adjunto da Universidade São Judas Tadeu.

Silvana Maria Blascovi-Assis, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Mestrado e Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é professora da Universidade Presbiteriana Mackenzie onde atua como docente do curso de Fisioterapia e do Programa de Pós-graduação em Distúrbios do Desenvolvimento.

Published

2021-10-04

How to Cite

Romano, R. G., Raia, F., Cymrot, R., Prado-Rico, J. M., Correia, G. M. F., Arroxellas, R. D. de, Rodrigues, G. M., & Blascovi-Assis, S. M. (2021). STATIC BALANCE EVALUATION IN YOUTH WITH DOWN SYNDROME BY NINTENDO® WII BALANCE BOARD™: STATIC BALANCE ASSESSMENT IN YOUNG PEOPLE WITH DOWN SYNDROME BY NINTENDO® WII BALANCE BOARD™. Revista Contexto &Amp; Saúde, 21(43), 180–191. https://doi.org/10.21527/2176-7114.2021.43.9570

Issue

Section

Exercício Físico & Saúde