Structure of the soybean value chain and price transmission to the brazilian retail market
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2022.58.12723Keywords:
consumo de soja, choques de preços, inflação, vetores autorregressivosAbstract
This work aims to analyze the flow of transactions in the soybean value chain, identifying all steps from the purchase of inputs, followed by agricultural production, storage, processing, industrial uses, consumption in human and animal feed, as well the availability of products that use soybean and its by-products to the wholesale and retail markets. Then, using applied time series models, the direction and intensity of transmission of shocks in soybean prices on prices to the retail market of products that use the oilseeds by-products as input. The products considered in the analysis were chicken meat, pork meat, beef, eggs, fish, soybean oil, margarine and biodiesel. Data from January 2000 to December 2018 are used. The results indicated that shocks in soybean prices positively influence and, more intensely, soybean oil prices in the retail market, followed by impacts on pork meat and chicken meat prices. The impacts on retail prices of diesel, fish, eggs, margarine were less representative but were also in the same direction as the shocks of soybean.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Desenvolvimento em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).