CHALLENGES AND CRITICISMS TO THE TRIPLE HELIX MODEL: AN INTEGRATIVE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.52.233-248Keywords:
Triple Helix, Criticisms, ChallengesAbstract
As from the criticisms and challenges to the Triple Helix (TH) model, it is possible to use, understand and make transactions that promote new models such as Quadruple Helix and Quintuple well deployed, heading better results for the process of generating innovation and knowledge. Through this lens, this article aims to identify the main challenges and criticisms associated with the TH model based on an integrative review. Therefore, through an integrative review, studies were systematized in order to identify the main research objectives; theoretical approaches; methodology and object of study; TH reviews; and associated contexts. Additionally, it was proposed an agenda for future studies. Results show a panorama where criticism studies are concentrated in Europe, and, among the main criticisms and models, we have: differences in objectives, cooperation failures and communication problems between TH actors, failure in consideration of the context and global aspects, lack of a lead actor or representative; traditionally a top-down model without a consideration of cultural problems. Moreover, the challenging contexts for the TH model are the peripheral regions where there is a low density of R&D, regions where the university has a secondary role, and locations with actors that exhibit bureaucratic systems.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).