Education, formation, and learning: a reading of Mario Osorio Marques’ works
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16779Keywords:
Education, Formation, Learning, Humanization, M. O. MarquesAbstract
This article aims to discuss the concepts of education and learning as processes of continuous and holistic formation in the work of Mario Osorio Marques, highlighting their implications for the field of education. Methodologically, it is an essay-based text within the field of philosophy of education, grounded in literature review and hermeneutic analysis. The study revealed that Marques’ work: revisits and reinterprets the concept of education as a holistic and continuous formative process of the human being, encompassing multiple dimensions of human existence and emphasizing openness to others, nature, and society; understands learning not as a mere adaptation to the existing reality or as the simple accumulation of knowledge and skills, but as a process of self-transcendent reconstruction of the human being and the structural components of the lifeworld - culture, society, and identity; demonstrates the necessity of a reconstructive hermeneutic exercise in education by its practitioners; emphasizes the role of schools and educational institutions in learning processes and in the formation of autonomous, responsible individuals capable of acting in a democratic society; and highlights Pedagogy as the science of education and educators.
References
ADAMS, Adair; SOUZA, Antonio Escandiel de; JUNGES, Fábio César. Interlocuções teóricas em educação: olhar de Mario Osorio Marques sobre hermenêutica e teoria da complexidade. Revista Missioneira, Santo Ângelo, v. 22, n. 2, p. 43-51, 23 dez. 2020.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
BOUFLEUER, José Pedro. Pedagogia da ação comunicativa: uma leitura de Habermas. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2001.
BOUFLEUER, José Pedro; REZER, Ricardo. Mario Osorio Marques: breve biografia de um pensador da educação. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 18, n. 37, p. 15–27, 2016.
CASAGRANDE, Cledes Antonio. Educação, intersubjetividade e aprendizagem em Habermas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.
CASAGRANDE, Cledes Antonio; BOUFLEUER, José Pedro. A educação e a tarefa de formação da cultura, da solidariedade e da personalidade. Educação, [S.l.], v. 41, n.1, p. 135-144, 2018.
CASAGRANDE, Cledes Antonio.; HERMANN, Nadja. Formação e homeschooling: controvérsias. Práxis Educativa, [S.l.], v. 15, p. 1-16, 2020.
CASAGRANDE, Cledes Antonio; HERMANN, Nadja. Identidade do eu em contextos plurais: desafios da formação. Pró-Posições, Campinas, v. 28, p. 39-62, 2017.
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área do saber. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 11, n. 3, p. 7-18, jan. 2006.
DUTRA, Delamar José Volpato. Razão e consenso em Habermas: a teoria discursiva da verdade, da moral, do direito e da biotecnologia. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2005.
DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
EDER, Klaus. As sociedades aprendem, mas o mundo é difícil de mudar. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, n.53, p. 5-28, 2001.
FIORI, Ernani Maria. Textos Escolhidos. Educação Libertadora. Porto Alegre: L&PM, 1992.
FREIRE, Paulo. Papel da educação na humanização. Revista Paz e Terra, São Paulo, n. 9, p. 123-132, out. 1969.
GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.
HABERMAS, Jürgen. Comentários à ética do discurso. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.
HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade: doze lições. São Paulo: Martins Fontes, 2002a.
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002b.
HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012a, v.1.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: sobre a crítica da razão funcionalista. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012b, v.2.
MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e educação, Ijuí: Ed. Unijuí, 1988.
MARQUES, Mario Osorio. Projeto pedagógico: a marca da escola. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v.5, n.18, p.16-28, 1990.
MARQUES, Mario Osorio. Os paradigmas da educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 73, n. 175, p.547-65, 1992.
MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e modernidade em reconstrução. Ijuí: Ed. Unijuí, 1993.
MARQUES, Mario Osorio. Pedagogia: a ciência do educador. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 1996.
MARQUES, Mario Osorio. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2000a.
MARQUES, Mario Osorio. A educação no limiar do terceiro milênio, exigente de outro paradigma. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 15, n. 60, p.71-79, 2000b.
MARQUES, Mario Osorio. O docente em tempos mudados. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v.15, n.60, p.71-79, 2000c.
NOBRE, Marcos; REPA, Luiz. Introdução – Reconstruindo Habermas: etapas e sentido de um percurso. In: NOBRE, Marcos; REPA, Luiz (org.). Habermas e a reconstrução: sobre a categoria central da teoria crítica habermasiana. Campinas: Papirus, 2012, p. 13-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).