Writing is necessary: memories and stories from the book by professor Mario Osorio Marques
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16940Keywords:
Mario Osorio Marques, Legacy, Writing, ResearchAbstract
We were in the year 1996, second class of The Graduate Program Education in the Sciences / PPGEC, Northwest Regional University of Rio Grande do Sul /UNIJUI, city of Ijuí/RG and, surrounded by many expectations and dreams that would transform the lives and paths of teachers and students, on the way and in the art of researching and being a researcher. Knowing, living, learning and sharing unique moments with professor Mario Osorio Marques, ”Our Giant", reminds us to highlight in this essay-memory the work Writing is Necessary: the principle of research, born in 1996 and first published in 1997, which illuminated the lives of two teachers and who transformed the learnings built at UNIJUI into fruitful itineraries in/by research, in the creation and composition of many writings, in the formation of a few hundred new researchers at the Federal University of Santa Maria/UFSM and at the State University of Bahia/UNEB. We highlight the resonances and recognition of the life and works of Mario Osorio from south to north of this immense country.
References
BACHELARD, Gaston. O novo espírito científico. Lisboa: Edições 70, 1986.
EVARISTO, Conceição. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: MOREIRA, Nadilza Martins de Barros; SCHNEIDER, Liane (Org.). Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora. Paraíba, João Pessoa: Ideia; Editora Universitária UFPB, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17a. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. Lisboa: EDUCA, 2002.
MARQUES, Mario Osorio. Escrever é Preciso: o princípio da pesquisa. 5ª ed. Revisada. Ijuí: UNIJUÍ; Brasília: INEP, 2006
OLIVEIRA, Valeska Fortes de. e SILVA, Monique da. Em defesa do sensível e da sensibilidade na pesquisa em educação. In: FEITOSA, Débora Alves; DORNELES, Malvina do Amaral e BERGAMASCHI, Maria Aparecida (orgs.) O Sensível e a Sensibilidade na Pesquisa em Educação. Cruz das Almas, BA: UFRB, 2016.
SAINT-EXÚPERY. O Pequeno Príncipe. São Paulo. Global Editora. 2017.
SÊNECA, Lúcio Anneo. Aprender a Viver. Cartas a Lucílio; tradução de Lúcia Sá Rebello. Porto Alegre, RS: L&PM, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).