Pedagogy of alternation and the implications of the process of becoming state-run in the educational practices of a family agricultural school in Piauí
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10240Keywords:
Educação do Campo., Ensino-aprendizagem, Metodologias diferenciadas, Instrumentos pedagógicosAbstract
This work presents results of research undertaken with the objective of analyzing how the educational practices carried out in a Family Agricultural School located in the rural area of Teresina - PI, based on assumptions of Pedagogy of Alternation, are articulated with the principles of Rural Education, before the process of the institution becoming State-run. Therefore, a qualitative descriptive research was carried out, whose data production procedures were: document analysis, semi-structured interview and questionnaire application. From the data analysis, it was found that the researched EFA uses some Pedagogy of Alternation tools, which facilitate teaching-learning, however, it is visible that the process of becoming State-run has weakened the performance of educational activities. The results also showed the students' empathy regarding the methodologies used by their teachers. It was concluded that, despite the difficulties, there are more proximity than differences between the principles of Pedagogy of Alternation developed by the EFA and those that rule Rural Education.
Keywords: Rural Education. Teaching-learning. Differentiated Methodologies. Pedagogical tools.
References
ANDRADE, G. dos S; ANDRADE, E. de S. Historiando a Pedagogia da Alternância e a Escola Família Agrícola do Sertão da Bahia. Entrelaçando. n. 6, v. 2, p. 61-72, ano III, 2012.
ARROYO, M. G; CALDART, R.; MOLINA, C. M. (Orgs.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004.
BARBOSA, M. dos R. S. Projeto Escola Família Agrícola – EFA. Efalando, Teresina, n.º 6, p. 8, abr. 2016.
BRASIL. Parecer CNE/CEB n.º 36/2001. Diretrizes Operacionais da Educação Básica para as Escolas do Campo. Brasília: MEC/CNE. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/EducCampo01.pdf. Acesso em 10 jan.2020.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n.º 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para Educação Básica das Escolas do Campo. Brasília: MEC; CNE. Disponível em: http//portal.mec.gov.br/docman/agosto-2013-pdf/13800-rceb001-02-pdf. Acesso em 10 jan. 2020.
BRASIL. Resolução nº 2, de 28 de abril de 2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf. Acesso em 10 jan. 2020.
CALVÓ, P. P. Introdução. In: PINEAU, G. Pedagogia da Alternância: alternância e desenvolvimento. Salvador: Dupligráfica Editora, 1999.
COSTA, M.; SANTOS, M. Escolas Família Agrícola, FUNACI – PIAUI. 2010. Disponível em: https://pesquisa-eaesp.fgv.br/sites/gvpesquisa.fgv.br/files/conexao-local/escolas_familia_agricola_funaci_piaui_2010.pdf. Acesso em: 15 mai. 2019.
LIMA, M. R. B.; MELO, K. R. A.; MUNHAE, C. de B. Pesquisa na Licenciatura em Educação do Campo: analisando práticas pedagógicas em uma Escola Família Agrícola. In. MELO, K. R. A.; MELO, R. A.; CATAPRETA, J. C. A. (Orgs.) Saberes e fazeres da educação do campo: reflexões sobre a formação de professores e a prática educativa. Teresina: EDUFPI, 2017.
FRAZÃO, G.A; DÁLIA, J. M. T. Políticas Públicas e organização social no Ensino Agrícola: reflexões sobre a construção e o desenvolvimento dos CEFFAS Fluminenses. 2010. Disponível em: http://www.alasru.org/wpcontent/uploads/2011/08/GT13-Gabriel-de-Almeida-Fraz%23U00e3o.pdf. Acesso em: 12 jan.2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GIMONET, J.C. Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Petrópolis: Editora Vozes; Paris: AIMFR, 2007.
GIMONET, J. C. Nascimento e desenvolvimento de um movimento educativo: as Casas Familiares Rurais de Educação e de Orientação. In: PINEAU, G. Pedagogia da Alternância: alternância e desenvolvimento. Salvador: Dupligráfica Editora, 1999.
JESUS, J. G de. Formação dos professores na Pedagogia da Alternância: saberes e fazeres do campo. Vitória, ES: GM, 2011.
LUDKE, M. ANDRÉ, M. E. D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, UEP, 1986.
MANZINI, E. J. A entrevista na pesquisa social. Didática, São Paulo, v. 26/27, p. 149-158, 1991.
MINAYO, M. C. de S. (Org). Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 6. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1996
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2010.
MOLINA, M. C.; FREITAS, H. C. de A. Avanços e desafios na construção da Educação do Campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 17-31, abr. 2011.
MOLINA, M. C. Expansão das licenciaturas em educação do campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Editora UFPR, n. 55, p. 145-166, jan./mar. 2015.
OLIVEIRA, G. M. D. de. Princípios da doutrina social da igreja inspiram Pe. Humberto a criar o MEPES e a FUNACI. Efalando, Teresina, nº 6, p. 2, abr. 2016.
OLIVEIRA, S. L. de. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1999.
PINHEIRO, J. E. L. Padre Humberto Pietrogrande: sua inspiração e a Escola Família Agrícola como investimento social. Efalando, Teresina, nº 6, p. 5, abr. 2016.
RAMOS, M. N.; MOREIRA, T. M.; SANTOS, C. A. dos. Referências para uma política nacional de educação do campo: cadernos de subsídios. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo, 2004.
SILVA, M. S. P. da.; LIMA, E. de S. Prática educativa no contexto da Educação do Campo: as possibilidades de transformação social. In: LIMA, E. de S.; MELO, K. R. A. (Orgs.). Edcação do Campo: reflexões políticas e teórico-metodológicas. Teresina: EDUFPI, 2016.
SOUZA, M. A. Educação do Campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade. Campinas, vol.29, n. 105, p. 1089-1111, set/dez. 2008.
SOUZA, A. S. D.; MENDES, G. C. O trabalho docente do educador do campo e a Pedagogia da Alternância: elementos para reflexão e discussão. In: GHEDIN, E. (Org.). Educação do Campo: epistemologias e práticas. São Paulo: Cortez, 2012.
UFPI. Centro de Ciências da Educação. Relatório de pesquisa: A Educação do Campo no contexto das Escolas Famílias Agrícolas - Reflexões teóricas e metodológicas sobre a Pedagogia da Alternância (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Científica – PIBIC). Teresina, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.