Digital technologies and interdisciplinarity in the teaching of human physiology
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10743Keywords:
Digital Technologies, Interdisciplinarity, Human Physiology, Digital Educational Authorial Material.Abstract
The objective is to analyze how Digital Information and Communication Technologies (DICTs) contribute to the understanding of public high school students about Human Physiology from interdisciplinary Biology and Physical Education classes. Faced with the problem of fragmentation of knowledge and the application of expository methodologies in the teaching process of Human Physiology content, exploratory qualitative research was developed, with the participation of seventeen students, during August to October 2019. The research subdivided into three phases: planning, data collection, and analysis. The collections were made from an evaluative questionnaire, video production featuring Digital Educational Authorial Material (DEAM), application of a posteriori questionnaire. Data analysis was performed in an interpretative manner with an emphasis on two focuses: the establishment of relationships between the concepts of blood pressure and exercise physiology; facilities and difficulties in establishing these relationships. The study demonstrated the presence of conceptual additions by students: understanding of the human circulatory system, the role of blood pressure in the body, and the role of hormones in responses to external stimuli. The construction of knowledge itself proved to be an important way to make learning more meaningful.
References
ALMEIDA, M. E. B. de; SILVA, M. da G. M. da. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, São Paulo, v. 7, n. 1, abril 2011.
AUGUSTO, T. G. S.; CALDEIRA, A. M. A. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 1, p. 139-154, 2016.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index. php?view=article&id=12657. Acesso em: 12 mar. 2020.
CARVALHO, A. M. P. de; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2006.
COSTA, L. C.; PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C.; BIANCHI, V. Sistemas digestório, respiratório e circulatório humanos em livros didáticos de Biologia de Ensino Médio. Bio-grafía Escritos sobre la biología y su enseñanza, v. 10, n. 18, p. 19-27, 2017.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
GERHARD, A. C.; ROCHA FILHO, J. B. A fragmentação dos saberes na educação científica escolar na percepção de professores de uma escola de ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 125-145, 2016.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas SA, 2008.
GRAELLS, P. M. Impacto de las TIC em la educación: funciones e limitaciones. Revista de Investigación y Dessarrollo, Barcelona, p. 1-15, 2012. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4817326.pdf. Acesso em: 25 abr. 2020.
JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago editora, 1976.
LIMA, L. de; LOUREIRO, R. C. Tecnodocência: concepções teóricas. Fortaleza: Edições UFC, 2019.
LIMA, L. F.; MOREIRA, O. C.; CASTRO, E. F. Novos olhares sobre o ensino da fisiologia humana e da fisiologia do exercício. RBPFEX – Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício, v. 8, n. 47, p. 17-29, 2014.
MENDES, M. I. B. S. Corpo, biologia e educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 24, n. 1, p. 9-22, 2002.
NELSON, D. L.; COX, M. M. Lehninger principles of biochemistry. New York: Macmillan, 2008.
OLIVEIRA, E. B.; SANTOS, F. N. Pressupostos e definições em interdisciplinaridade: diálogo com alguns autores. Interdisciplinaridade – Revista do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade, v. 1, n. 11, p. 73-87, 2017.
OLIVEIRA, N. M. de; DIAS JÚNIOR, W. O uso do vídeo como ferramenta de ensino aplicada em biologia celular. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer, Goiânia, v. 8, n. 14, p. 1.788-1.809, 2012.
OSTERMANN, F.; REZENDE, F. Projetos de desenvolvimento e de pesquisa na área de ensino de ciências e matemática: uma reflexão sobre os mestrados profissionais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 26, n. 1, p. 66-80, 2009.
PALMA, A. Exercício físico e saúde; sedentarismo e doença: epidemia, causalidade e moralidade. Motriz, v. 15, n. 1, p. 185-191, 2009.
PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 2008.
PONTES, T. M. A contribuição das tecnologias nas aulas de educação física. Educação Física em Revista, v. 10, n. 2, p. 47-60, 2016.
POZO, J. I. Aprendizagem de conteúdos e desenvolvimento de capacidades no ensino médio. In: COLL, C. (org.) Psicologia da aprendizagem no ensino médio. Porto Alegre: Artmed, 2003. p. 35-47.
RUPPENTHAL, R.; SCHETINGER, M. R. C. O sistema respiratório nos livros didáticos de ciências das séries iniciais: uma análise do conteúdo, das imagens e atividades. Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 617-632, 2013.
SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SERRES, F.; BASSO, M. V. de A. Mídias digitais de comunicação: autoria e aprendizagem de Matemática. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 15., 2009, Bento Gonçalves. Anais [...]. Bento Gonçalves, RS, 2009. p. 135-144.
SILVERTHORN, D. U. Fisiologia humana: uma abordagem integrada. Porto Alegre: Artmed, 2017.
TORTORA, G. J.; GRABOWSKI, S. R.; WERNECK, A. L. Princípios de anatomia e fisiologia. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2002.
VILLANI, V. G. Um contexto de ensino e a aprendizagem da fisiologia humana. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2., 1999, Valinhos, SP. Anais [...]. Valinhos: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 1999. p. 1-14. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/ii-enpec/trabalhos/A56.pdf. Acesso em: 5 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.