The use of games in the construction of knowledge in requirements engineering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10926

Keywords:

Requirements Engineering, constructivism, educational practices, games.

Abstract

Requirements Engineering is an important activity in the software development process responsible for extracting and defining the needs of the system. This article aims to learn about the main concepts of constructivist theory in order to apply a teaching activity on the theme of Requirements Engineering for a Technology course. It presents the conduct of the experience of an activity to introduce the content on Requirements Engineering, in the course of Analysis and Design of Systems, in the fourth level of the Technology System in Analysis and Development of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul – Campus Sertão. The proposed educational practice is based on constructivism that alludes to a theory, a way of being of knowledge or a movement of thought that reveals itself in the advance of the sciences and philosophy of the last centuries. This practice aimed at the student's active participation in the teaching-learning process based on an analogy with recreational, board and card games. The results suggest that the students were able to relate the learning of the game with the content of the class and achieved the expected  knowledge.

Author Biographies

Lis Ângela De Bortoli, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Bacharelado em Ciência da Computação pela Universidade de Passo Fundo e mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor do ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Membro da Sociedade Brasileira de Computação. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software, atuando principalmente nos seguintes temas: engenharia de requisitos, educação em engenharia de software, redes sociais, desenvolvimento de software, aquisição de conhecimento e métodos ágeis.

Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Graduada em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2003), graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2009), mestre em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2006) e doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Atualmente atuo como professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul e estou como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Sou líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Básica e Profissional.

Emerson Rogério de Oliveira Júnior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Possui bacharelado em Informática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (1988), especialização em Telemática e Sistemas da Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1990), especialização em Informática pela COPPE Sistemas - UFRJ (1995) e mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1999). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - campus Sertão. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Software Básico, atuando principalmente nos seguintes temas: Sistemas Operacionais, informática na educação, tolerância a falhas, objetos distribuídos, comunicação de grupo, java e Python.

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Published

2023-04-26

How to Cite

De Bortoli, L. Ângela, Castaman, A. S., & Oliveira Júnior, E. R. de. (2023). The use of games in the construction of knowledge in requirements engineering. Context and Education Journal, 38(120), e10926. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10926

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes