The use of games in the construction of knowledge in requirements engineering
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10926Keywords:
Requirements Engineering, constructivism, educational practices, games.Abstract
Requirements Engineering is an important activity in the software development process responsible for extracting and defining the needs of the system. This article aims to learn about the main concepts of constructivist theory in order to apply a teaching activity on the theme of Requirements Engineering for a Technology course. It presents the conduct of the experience of an activity to introduce the content on Requirements Engineering, in the course of Analysis and Design of Systems, in the fourth level of the Technology System in Analysis and Development of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul – Campus Sertão. The proposed educational practice is based on constructivism that alludes to a theory, a way of being of knowledge or a movement of thought that reveals itself in the advance of the sciences and philosophy of the last centuries. This practice aimed at the student's active participation in the teaching-learning process based on an analogy with recreational, board and card games. The results suggest that the students were able to relate the learning of the game with the content of the class and achieved the expected knowledge.
References
ABREU, A. S.; MESQUITA, J. A.; ANCHIETA, J. Abordagens do processo ensino-aprendizagem e o professor. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 1997.
ACM/IEEE. Software Engineering 2014: curriculum guidelines for undergraduate degree programs software engineering. 2014. Disponível em: https://www.acm.org/binaries/content/assets/education/se2014.pdf. Acesso em: 23 jul. 2019.
ALTOÉ, A.; PENATI, M. M. O construtivismo e o construcionismo fundamentando a ação docente em ambiente informatizado. In: ALTOÉ, A.; COSTA, M. L. F.; TERUYA, T. K. (org.). Educação e novas tecnologias. Maringá: Eduem, 2005. p. 55-68.
ASSIS GUERRA, E. L. A. Manual de pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Grupo Nima Educação, 2014.
BECKER, F. O que é o construtivismo?. Ideias, São Paulo, n. 20, p. 87-93, 1994. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_20_p087-093_c.pdf. Acesso em: 14 set. 2019.
BECKER, F. Da ação à operação: o caminho da aprendizagem em Jean Piaget e Paulo Freire. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1997.
BECKER, F. O que é construtivismo? Desenvolvimento e Aprendizagem sob o Enfoque da Psicologia II, UFRGS–PEAD, 2009. (mimeo).
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. SEMINA: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.
BOEHM, B.; EGYED, A. Software requirements negotiation: some lessons learned. In: ACM/IEEE. Proc. Of the 20th Intl. Conf. Software Engineering. New York: ACM, 1998. p. 503-506.
CASTAMAN, A. S.; DE BORTOLI, L. Â. Práticas educativas: relato de experiência na unidade curricular de engenharia de software. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 32-44, jan./abr. 2020.
COLL, C. S. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
DE BORTOLI, L. Â. Experiência de uso do eXtreme Programming (XP) em disciplina de engenharia de software. In: ESCOLA REGIONAL DE ENGENHARIA DE SOFTWARE, 1., 2017, Alegrete. Anais [...]. Eres: Unipampa, Alegrete, 2017. p. 111-118.
DE BORTOLI, L. Â. Non-conventional dynamics in a software engineering course: practical and ludic activities. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE SOFTWARE., 2018, New York. Anais […]. ACM, New York, 2018. p. 328-337.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2007.
IEEE. IEEE Standard Glossary of software engeneering terminology. 1990. Disponível em: http://www.mit.jyu.fi/ope/kurssit/TIES462/Materiaalit/IEEE_SoftwareEngGlossary.pdf. Acesso em: 27 nov. 2019.
IFRS. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – Campus Sertão. Projeto pedagógico do curso superior de tecnologia em análise e desenvolvimento de sistemas. 2014. Disponível em: http://www.sertao.ifrs.edu.br/site/midias/arquivos/20154713116670ppc_ads-2014.pdf. Acesso em: 2 dez. 2019.
JIROTKA, M.; GOGUEN, J. Requirements engineering: social and technical issues. San Diego: Academic Press, 1994.
LEITE, J. Engenharia de requisitos: notas de aula. 2007. Disponível em: https: //livrodeengenhariaderequisitos.blogspot.com/. Acesso em: 2 dez. 2019.
MACEDO, L. Ensaios construtivistas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
MACEDO, L.; PETTY, A. L. S.; PASSOS, N. C. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.
MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U., 1992.
MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MOREIRA, M. A. Teorias da aprendizagem. São Paulo: EDU, 1999.
OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H. Teorias de aprendizagem. Porto Alegre: Evangraf, UFRGS, 2011.
PÁDUA, G. A epistemologia genética de Jean Piaget. Revista FACEVV, Vila Velha, v. 2, n. 1, p. 22-35, 2009.
PIAGET, J. Biologia e conhecimento. Lisboa: RES, 1978.
PIAGET, J. Epistemologia genética. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
PRESSMAN, R.; MAXIM, B. Engenharia de software: uma abordagem profissional. 8. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2016.
RIES, B. E. A aprendizagem sob um enfoque cognitivista: Jean Piaget. In: LA ROSA, J. Psicologia e educação: o significado do aprender. 6. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003.
SÁ, M. B. Z.; SANTIN FILHO, O. Alguns aspectos da obra de Piaget e sua contribuição para o ensino de química. Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 1, p. 190-204, 2017.
SEDELMAIER, Y.; LANDES, D. Experiences in teaching and learning requirements engineering on a sound didactical basis. In: ACM. Proceedings of the 2017 ACM Conference on innovation and technology in computer science education. New York: ACM, 2017. p. 116-121.
SOMMERVILLE, I. Engenharia de software. 9. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
SOMMERVILLE, I.; SAWYER, P. Requirements engineering: a good practice guide. New York: John Wiley & Sons, 1997.
THIRY, M.; ZOUCAS, A.; GONÇALVES, R. Promovendo a aprendizagem de engenharia de requisitos de software através de um jogo educativo. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2010, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa, 2010. p. 1-10. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1514. Acesso em: 9 dez. 2019.
VASCONCELOS, M. S. A difusão das ideias de Piaget no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.