Development during early childhood: Converging neuroscience and education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10970Keywords:
Neurociências, Educação, Primeira InfânciaAbstract
Early Childhood, a period that comprises the first six years of life, is a stage in which intense changes in brain structure and functioning are observed. Research indicates that during the first years of life the brain architecture is formed and it allows learnings from this period to fund development in subsequent stages. This study is characterized as a qualitative research, using a bibliographic review in authors from the areas of Neuroscience and Education in order to provide transdisciplinary knowledge that can promote clarifications about development and learning in Early Childhood. This research points out that knowledge about terms such as neuroplasticity, stimuli, emotion and memory favors the dialogue between Neurosciences and Education, besides collaborating to clarify the theme to teachers who teach to children in Early Childhood Education, fostering the development of pedagogical practices that consider brain functioning in Early Childhood.
References
ANTUNES, C. Guia para estimulação do cérebro infantil: do nascimento aos 3 anos. Rio de Janeiro, Editora Vozes, 2011.
BAUER, P.; PATHMAN, T. Memória e desenvolvimento inicial do cérebro. Enciclopédia sobre o desenvolvimento na Primeira Infância, 2008. Conteúdo online disponível em: http://www.enciclopedia-crianca.com/cerebro/segundo-especialistas/memoria-e-desenvolvimento-inicial-do-cerebro. Acesso em: 10 fev. 2019.
BARTOSZECK, A. B.; BARTOSZECK, F. K. Neurociências dos seis primeiros anos: implicações educacionais. Revista Educação: Temas e Problemas, Évora, v. 9, 2012, p. 59 – 71, 2012.
BRANDÃO, M. L. As bases biológicas do comportamento: introdução à neurociência. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária, 2004.
BRASIL. Marco Legal pela Primeira Infância, Lei n° 13.257 de 2016. Conteúdo online disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257. html. Acesso em: 02 fev. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2 de 22 de dezembro de 2017, Base Nacional Comum Curricular. Conteúdo on-line disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 fev. 2019.
COSENZA, R.; GUERRA, L. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed: 2011.
DOMINGUES, M. A. Desenvolvimento e aprendizagem: o que o cérebro tem a ver com isso? Canoas: Ed. Ulbra, 2007.
ESPERIDIÃO-ANTONIO, V. et al. Neurobiologia das emoções. Revista Psiquiatria Clínica, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 55 – 65, 2008.
FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GURGEL-GIANETTI, J.; SIQUEIRA, C. M.. Mau desempenho escolar: uma visão atual. Revista Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 57, n. 1, p. 78 – 87, jan./fev. 2010.
HERCULANO-HOUZEL, S. Neurociências na Educação. Coleção Neurociências. São Paulo: Atta, 2009.
IZQUIERDO, I. Questões sobre memória. 2. Ed. São Leopoldo: Unisinos, 2017.
LIMA, E. S. Neurociências e aprendizagem. São Paulo: Inter Alia, 2007.
LIMA, E. S. Neurociência e Currículo. São Paulo: Inter Alia, 2016.
LENT, R. Cem bilhões de neurônios? Conceitos fundamentais da Neurociência. São Paulo: Atheneu, 2001.
LENT, R. O cérebro aprendiz: Neuroplasticidade e Educação. Rio de Janeiro: Atheneu, 2019.
MAIA, H. Neuroeducação: a relação entre saúde e educação. Rio de Janeiro: Wak, 2011.
OLIVEIRA, G. G. de. A pedagogia da Neurociência: ensinando o cérebro e a mente. Curitiba: Appris, 2015.
OLIVEIRA, R. M.; LENT, R. O desenvolvimento da mente humana. In: LENT, Roberto; BUCHWEITZ, Augusto; MOTA, Mailce B. (Orgs). Ciência para educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Atheneu, 2018, p. 25-49.
PAUS, T. Cérebro. Enciclopédia sobre o Desenvolvimento na Primeira Infância. Conteúdo on-line disponível em: http://www.enciclopedia-crianca.com/sites/default/files/dossiers-complets/pt-pt/cerebro.pdf. Atualizada: Agosto 2013. Consultado: 26 fev. 2019.
ROONEY, A. A história da Neurociência: como desvendar mistérios do Cérebro e da Consciência. São Paulo: M. Books do Brasil, 2018.
SHORE, R. Repensando o cérebro: novas visões sobre o desenvolvimento inicial do cérebro. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2000.
TOKUHAMA-ESPINOSA, T. N. (2008). The scientifically substantiated art of teaching: a study in the development of standards in the new academic field of neuroeducation (mind, brain, and education science). 624 f. ISBN: 9780549589099; Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação, Capella University, Mineápolis, Minnesota.
TOVAR-MOLL, F.; LENT, R. Neuroplasticidade: o cérebro em constante mudança. In: LENT, Roberto; BUCHWEITZ, Augusto; MOTA, Mailce B. (Orgs). Ciência para educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Atheneu, 2018, p. 55-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.