PERSPECTIVA DE ALUNOS DO ENSINO SUPERIOR SOBRE BRINQUEDOTECAS EM AMBIENTES VIRTUAIS DE APRENDIZAGEM

PERSPECTIVE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS ON PLAY ROOMS WITHIN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.267-279

Keywords:

Brinquedoteca virtual. Ambientes de aprendizagem. Ensino Superior.

Abstract

Learning virtual environments became classrooms shared by the current generation. Within that context, virtual play rooms become an attractive locus due to its articulation proposal linking recreation with technology, being explored both by children as well as adults in undergraduate courses. Undergraduate courses on Pedagogy and Design are the ones which most make use of such classrooms, but have students of different fields of knowledge ever had access to them and experience within virtual play rooms? This paper analyzed both access and experience within virtual play rooms by students of different Higher Education courses and recorded their perceptions on the inclusion of that tool in their learning processes. Being a qualitative research, it comprised 1,441 participating students who responded to an online questionnaire. The results showed that most of the students had not had any access to virtual play rooms and those who had some previous experience in it found that such an experience was positive, including sharing feelings such as social digital inclusion, sharing real and virtual interactions , trying to achieve learning playfully, etc. One came to the conclusion that, from the students’ perspective, play rooms within virtual learning environments, due to the network learning potential provided by them, must be presented within different courses as an innovating teaching and learning proposal for both college students and children.

Author Biographies

Luciane Guimarães Batistella Bianchini

Docente titutar do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da UNOPAR- Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias. Docente colaboradora em Integração com o Programa Ensino de Ciências e Saúde.-UNIAN. Pós-Doutora e Doutora em Psicologia e Sociedade - linha: psicologia educacional, pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho e bolsista pela Fapesp. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Especialista em Educação Especial, Estimulação Precoce, Psicopedagogia Institucional e Clínica. Possui graduação em Pedagogia. Experiência na Educação Básica , Superior e pós Graduação na área de Educação, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento, atuando principalmente nos seguintes temas: Perspectiva Piagetiana sobre o desenvolvimento Intelectual, Afetivo e Moral.Fracasso escolar, Práticas educativas inclusivas e intervenções por meio de jogos e diferentes linguagens em ambientes virtuais para alunos com ou sem necessidades educacionais especiais.Líder do grupo do CNPq intitulado "Grupo de Estudo e Pesquisa em metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem".

Damares Luiza Silveira de Carvalho, Pitágoras Unopar

Possui mestrado em Geotecnia pela Universidade de São Paulo (2010) e graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2005) . Atualmente é professora assistente da Universidade Norte do Paraná e sócia-proprietária na Abbozzare Arquitetura e Design. Tem experiência na área de Arquitetura e Urbanismo e Geotecnia.

Published

2021-07-06

How to Cite

Bianchini, L. G. B., Nishida, A. L. K., & Carvalho, D. L. S. de. (2021). PERSPECTIVA DE ALUNOS DO ENSINO SUPERIOR SOBRE BRINQUEDOTECAS EM AMBIENTES VIRTUAIS DE APRENDIZAGEM: PERSPECTIVE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS ON PLAY ROOMS WITHIN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS. Context and Education Journal, 36(114), 267–279. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.114.267-279