Science education in early childhood education: A teaching look at the formation of children
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11525Keywords:
ENSINO DE CIÊNCIAS, EDUCAÇÃO INFANTIL, PERCEPÇÃO DOCENTEAbstract
This work is the result of a research, a case study, carried out in an early childhood school in the municipal network of Uruguaiana/RS. The researched group was composed of 16 teachers. The research aimed to verify the perceptions, knowledge and approaches of teachers about science teaching; investigate how the process of continuing education of these teachers in the municipal education system occurs and diagnose difficulties and facilities of teachers to approach science teaching. The data were obtained through the application of a semi-structured questionnaire and the qualitative assessment was developed according to the content analysis. The results showed that the teachers' perceptions about science teaching are varied and wide. Regarding the pedagogical practices developed, it was found that they are consistent with the stage of development of the children, however there is a lack of activities that instigate the children to formulate hypotheses and experiment with playful activities focusing on the sciences. However, it is pointed out as an alternative for the improvement of didactic-pedagogical practice, the continuous training of teachers and the development of educational strategies contextualized with the other areas of knowledge, in order to make classes more interesting and promote the full development of children.
References
ARCE, A.; SILVA, D. A. S. M.; VAROTTO, M. Ensinando ciências na Educação Infantil. Campinas: Alínea, 2011. 133p.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 22 out. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n22/n22a09.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2000.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GOMES, C.; GOMES, S. P. Didática para o Ensino de Ciências. Curso Normal. Curitiba: IESDE BRASIL S.A., 2003.
HARLAN, J. D.; RIVKIN, M. S. Ciências em Educação Infantil: uma abordagem integrada. 7. ed. Tradução: Regina Garcez. Porto Alegre: Artmed, 2002.
LIBÂNEO, J. C. O processo de ensino na escola. São Paulo: Cortez, 1994.
LIMA, M. E. C.; MAUÉS, E. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 184-198, dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v8n2/1983-2117-epec-8-02-00184.pdf. Acesso em: 08 mar. 2019.
MORAIS, M. B.; ANDRADE, M. H. P. Ciências: ensinar e aprender. Belo Horizonte: Dimensão, 2009.
PESSANO, E. F. C. et al. Percepções socioambientais de estudantes concluintes do ensino fundamental sobre o rio Uruguai. Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 61-68, 2013. Disponível em: http://revistascientificas.ifrj.edu.br:8080/revista/index.php/reci/article/view/323. Acesso em: 18 jul. 2019.
SELLES, S. E. Formação continuada e desenvolvimento profissional de professores de ciências: anotações de um projeto. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 167-181, jul/dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v2n2/1983-2117-epec-2-02-00167.pdf. Acesso em: 25 fev. 2019.
TASSONI, E. C. M.; LEITE, S. A. S. Afetividade no processo de ensino-aprendizagem: as contribuições da teoria walloniana. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 262-271, mai./ago. 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/9584/9457. Acesso em: 08 mar. 2019.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
WALLON, H. Henri Wallon: Evolução psicológica da criança. Tradução: Claudia Ber¬liner. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (Coleção Psicologia e Pedagogia)
ZABALZA, M. Los nuevos horizontes de la formación en la sociedade de aprendizage (uma lectura dialéctica de la relación entre formación, trabajo y desarrollo personal a lo largo de la vida). In: MONCLÚS ESTELLA, A. (Ed.). Formación y Enpleo: enseñanza y competencias. Granada: Comares, 2000. p. 165-198.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).