Teachers: We are resistance, our voice needs to be a shout

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11630

Keywords:

Teachers. High School. Pedagogical practice. Knowledge construction. Sociopoetics.

Abstract

This work aims to present reflections of high school teachers and their pedagogical practices with High School youth from public schools on the outskirts; practices, these, considered as resistance in the current educational political context. We sought, therefore, to investigate the processes of resistance used by teachers of this school, from a field research developed through the methodological assumptions of sociopoetics with a group of 14 teachers from different areas of knowledge, their reflexion are of manifest contribution for the comprehension of how much we will have, go and resist. We conclude that the Education for those who have few financial conditions or is not part of a “chosen group” to “be someone in life”, is the bigger act of insurrection that a poor young can do and that this rebellion act is the struggle manifestation and the teachers resistance who have their solid feet on the ground that the school represents and that believe in the power of opportunity and a released possibility that only the education is capable to reach.

References

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais nos 1/1992 a 68/2011, pelo Decreto Legislativo nº 186/2008 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/1994. 35. ed. Brasília: Câmara dos Deputados/Edições Câmara, 2012. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988-322142-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 8 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB/Dicei, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 30 mar. 2018.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF, 31, jan, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9917-rceb002-12-1&Itemid=30192. Acesso em: 4 mar. 2019

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 8 jul. 2018.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o fundo de manutenção e desenvolvimento da educação básica e de valorização dos profissionais da educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT –, aprovada pelo Decreto Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, 17 fev. 2017. 2017a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 25 fev. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2017b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/basenacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 25 fev. 2019.

BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei nº 11.494 de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 23 set. 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em: 8 jul. 2018.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CHASSOT, Attico. Um posfácio sem iluminuras. In: AZEVEDO, José Clóvis de; REIS, Jonas Tarcísio (org.). Políticas educacionais no Brasil pós-golpe. Porto Alegre: Editora Universitária Metodista IPA, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Prefácio Moacir Gadotti. 38. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. A Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Reforma de ensino médio do (des)governo de turno: decreta-se uma escola para os ricos e outra para os pobres. In: ANPED, 22/9/2016. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/reforma-de-ensino-medio-do-des-governo-de-turno-decreta-se-uma-escola-para-os-ricos-e-outra. Acesso em: 8 abr. 2019.

GADOTTI, Moacir. Pensamentos pedagógicos brasileiros. São Paulo: Ática, 1998.

GAUTHIER, Jacques. O oco do vento: metodologia da pesquisa sociopoética e estudos transculturais. 1 ed. Curitiba/PR: CRV, 2012.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MELO, Maria Tereza Leitão. O chão da escola – construção e afirmação da identidade. Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 5, p. 391-397, jul./dez. 2009. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/31. Acesso em: 9 jul. 2018.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

SILVA, Mônica Ribeiro. O golpe do ensino médio em três atos que se completam. In: AZEVEDO, José Clóvis de; REIS, Jonas Tarcísio (org.). Políticas educacionais no Brasil pós-golpe. Porto Alegre: Editora Universitária Metodista IPA, 2018.

SONNENVILLE, Jacques Jules; JESUS, Francineide Pereira. Complexidade do ser humano na formação de professores. In: NASCIMENTO, Antonio Dias; HETKOWSKI, Tania Maria. Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: EDUFBA, 2009. p. 295-320. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/jc8w4/pdf/nascimento-9788523208721.pdf. Acesso em: 2 nov. 2017.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2023-08-24

How to Cite

de Oliveira, N. R. M., Brizolla, F., & Martins, C. S. L. (2023). Teachers: We are resistance, our voice needs to be a shout. Context and Education Journal, 38(120), e11630. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11630