Teacher training for specialized educational service in the municipality of Chapecó

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11688

Keywords:

Políticas educacionais; Educação Especial; Inclusão; Educação a distância.

Abstract

This article has as main focus the training of teachers for Specialized Educational Service. It aims to show how Special Education courses, in the Post-Graduation modality, are being offered in the city of Chapecó/SC. We looked to identify and analyze courses whose curricular structure is available on online platforms. Four institutions were selected, with eleven courses that met the selection criteria. The discussions were linked to the search results on the CAPES journals portal, where four articles were selected. The results showed that 100% of the courses are offered in distance education mode - which is justified by the fact that there are no on-site courses and undergraduate courses in Special Education in the municipality of Chapecó. It concludes that the postgraduate courses analyzed are intended for Special Education, Inclusive Education and AEE, however the curricular matrix is ​​fragmented, failing to serve specific areas of Special Education and certain target audiences of AEE.

Author Biographies

Sandra Sofia Radetski, Universidade Federal da Fronteira Sul

Acadêmica do curso de Pedagogia pela Universidade Federal da Fronteira Sul.

Juliana Aparecida Mantelli, Universidade Federal da Fronteira Sul

Acadêmica do curso de Pedagogia pela Universidade Federal da Fronteira Sul.

Patrícia Gräff, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal da Fronteira Sul.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 6 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005 – Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília: Casa Civil, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 5 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC/SEESP, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 1º jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais da Educação Especial para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica. Brasília: MEC, 2008a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=428-diretrizes-publicacao&Itemid=30192. Acesso em: 6 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 – Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf.Acesso em: 2 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Manual de orientação: Programa de Implantação de Sala de Recursos Multifuncionais. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9936-manual-orientacao-programa-implantacao-salas-recursos-multifuncionais&Itemid=30192. Acesso em: 26 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 6 out. 2019.

BRASIL. Resolução nº 1, de 6 de abril de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85591-rces001-18&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em 14 ago. 2020.

BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 1º jun. 2020.

FELICIO, Natália Costa de; FANTACINI, Renata Fernandes; TOREZAN, Keila Roberta. Atendimento educacional especializado: reflexões acerca da formação de professores e das políticas nacionais. Revista Eletrônica de Educação, v. 10, n. 3, p. 139-154, 2016. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1508. Acesso em: 12 jun. 2020.

KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Formação de professores para a educação inclusiva e os possíveis impactos na escolarização de alunos com deficiências. Cadernos Cedes, v. 34, n. 93, p. 207-224, maio/ago. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v34n93/0101-3262-ccedes-34-93-0207.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.

PASIAN, Mara Silvia; MENDES, Enicéia Gonçalves; CIA, Fabiana. Atendimento educacional especializado: aspectos da formação do professor. Caderno de Pesquisa, v. 47, n. 165, p. 964-981, jul./set. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-15742017000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 jun. 2020.

PERTILE, Eliane Brunetto; ROSSETTO, Elisabeth. Trabalho e formação docente para o atendimento educacional especializado. In: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 10, n. 4, p. 1.186-1.198, out./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6219. Acesso em: 12 jun. 2020.

SANTA CATARINA. Edital nº 1.997/2018/SED. Santa Catarina: Secretaria do Estado de Educação, 2018. Acesso em: 14 maio 2020.

Published

2023-01-02

How to Cite

Radetski, S. S., Mantelli, J. A., & Gräff, P. (2023). Teacher training for specialized educational service in the municipality of Chapecó. Context and Education Journal, 38(120), e11688. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.11688

Issue

Section

Interculturalidade e Educação