Of the thinking linear and representationist for dialogical conceptions
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12226Keywords:
Educação; Hermenêutica; Biologia do ConhecerAbstract
Most of contemporary educational phenomena have been discussed from conceptions whose central point of support is the reduction to mechanisms of competences for profitable utilitarianism. No simplistic debate will be able to announce output this condition. We consider prudentially viewing convergence between human and life sciences for through dialogue enable reflections and different ways of feeling and actions. Our objective based on studies based on theoretical frameworks is: highlight the importance of epistemological reflection from authors that indicate limits to objectivist and instrumentalist ideals of education, and capable of encourage participation and signify understandings. We signal that persistence in instrumental interest neglect the potential of formation of the human being; the desire of world and future opened is build based of the language as consensual coordination and in the hermeneutical, recognizing the interdependence because is understood that every explanatory argument also relishes the beauty, unattainable and immensurable.
References
ADORNO, Theodor W. Observações sobre o pensamento filosófico. In: ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: modelos críticos. Tradução Maria Helena Ruschel, Petrópolis: Vozes, pp. 18-19, 1995.
AGAMBEN, Giórgio. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua. Belo Horizonte: UFMG, 2002.
ARDOINO, Jacques. A complexidade. In: MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013. p. 548-558.
ASSMANN, Hugo. Metáforas novas para reencantar a educação: epistemologia e didática. Piracicaba, SP: Editora Unimep, 2011.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Comum: ensaio sobre a revolução no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2017.
FERNÁNDEZ, Nurya Martinez-Gaiol. É possível uma teologia da ternura? In: Perspectiva Teológica, Belo Horizonte: Editora O Lutador, a. XLII, n. 116, p. 45-75, 2010.
FEYERABEND, Paul. Contra o método. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1977.
FLICKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I – traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 11. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Universitária São Francisco, 2011.
GOERGEN, Pedro. Tecnociência, pensamento e formação na educação superior. In: Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 3, p. 561-584, nov. 2014.
HEISENBERG, Werner. Física e filosofia. 4. ed. Brasília: Universidade de Brasília, 1999.
HERMANN, Nadja. Pesquisa educacional e filosofia da educação: busca de permeabilidade. In: REUNIÃO CIENTÍFICA DA ANPED SUL, 2016. Curitiba. Anais [...]. Curitiba, PR: UFPR, 2016.
LENOIR, Yves. O utilitarismo de assalto às ciências da educação. In: Educar em Revista, Curitiba: UFPR, n. 61, p. 159-167, p. 160-161, jul./set. 2016.
MATURANA, Humberto. Da biologia à psicologia. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagens na educação e na política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
MATURANA, Humberto. A ontologia da realidade. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
MATURANA, Humberto; VERDEN-ZOLLER, Gerda. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano. 3. ed. São Paulo: Palas Athena, 2011.
MORIN, Edgar; Le MOIGNE, Jean Louis. A inteligência da complexidade. 2. ed. São Paulo: Peirópolis, 2000.
NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
PAVIANI, Jaime. Interdisciplinaridade: conceitos e distinções. 2. ed. Caxias do Sul, RS: Educs, 2008.
PRIGOGINE, Ilya; STENGERS, Isabelle. A nova aliança: metamorfose da ciência. Brasília: Universidade de Brasília, 1991.
PRIGOGINE, Ilya. O fim das certezas. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2011.
POPPER, Karl; ECCLES, John. O cérebro e o pensamento. São Paulo: Papirus, 1992.
SEN, Amartya. Sobre ética e economia. 1ª reimpr. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
STEIN, Ernildo. Pensar é pensar a diferença. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2004.
TOURAINE, Alain. Crítica da modernidade. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.