School Radio and Literacy: Possibilities for the 5th year of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12235Keywords:
Educação, Rádio escolar, LetramentoAbstract
This article aims to present some reflections about school radio in the teaching of children in the 5th year of elementary school. For that, we discussed educommunication, then the creation of a school radio. next we discussed the issue of technical development of radio in the school environment. Ahead, we see the issues of reading, writing and literacy and, to conclude, we highlight the benefits of school radio. The main authors used in the research were: Baltar (2012), Consani (2015), Orozco Gómez (2014), Martín-Barbero (2000), Ausubel (1968), Freinet (1969), Bruner (1964, 1997), Pietri ( 2009), Freire (2019) and Vygotsky (2007, 2008). The methodology has a qualitative approach, with descriptive objectives and with bibliographic and documentary methods. The main result of the study is the discussion of the possibility of implementing a radio in the school, with the function of improving issues of literacy, reading, text interpretation, writing, among others.
References
AUSUBEL, David Paul. Educational psychology: a cognitive view. Nova York: Holt, Rinehart and Wiston Inc., 1968.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BALTAR, Marcos. Rádio escolar: uma experiência de letramento midiático. São Paulo: Cortez, 2012.
BARTON, David; HAMILTON, Mary. Local literacy: reading and writing in one community. London: Routledge, 1998.
BELL, Daniel. O advento da sociedade pós-industrial. São Paulo: Cultrix, 1977.
BIANCO, Nelia. O tambor tribal de McLuhan. In: MEDITSCH, Eduardo (org.). Teorias do rádio: textos e contextos. Santa Catarina: Insular, 2005. p. 45.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ, 1999.
BRUNER, Jerome. The course of cognitive growth. American Psychologist, v. 19, n. 1, p. 1-15, 1964.
BRUNER, J. S. Comment on beyond competence cognitive development. Cambridge: Harvard University Press, 1997.
CARVALHO, Marilia Gabriela; BASTOS, João Augusto de Souza Leão de Almeida; KRUGER, Eduardo. Apropriação do conhecimento tecnológico. Curitiba: CEFET-PR, 2000.
CONSANI, Marciel. Como usar o rádio em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2015.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Estudos da linguagem à luz do interacionismo sociodiscursivo. Londrina: UEL, 2008.
FERRARETTO, Luiz Artur. Rádio: teoria e prática. São Paulo: Summus, 2014.
FREINET, Célestin. O método natural. Tradução Franco de Sousa e Teresa Balté. Lisboa: Estampa, 1969.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
KLEIMAN, A. Significados do letramento. Campinas: Mercado das Letras, 1995.
LEFRANÇOIS, Gui R. Teorias da aprendizagem: o que o professor disse. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
LEMOS, Cláudia T. G. A concepção da escrita pela criança. Campinas: Pontes, 1988.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. Desafios culturais da comunicação à educação. Revista Comunicação & Educação, São Paulo, v. 6, n. 18, p. 51-61, maio/ago. 2000. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36920.
OROZCO GÓMEZ, Guilhermo. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. São Paulo: Paulinas, 2014.
PALANGANA, Isilda Campaner. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vigotski: a relevância social. São Paulo: Summus, 2015.
PIETRI, Emerson de. Práticas de leitura e elementos para a atuação docente. Rio de Janeiro: Ediouro, 2009.
PISANDELLI, Glória Maria Veríssimo Lopes. Dificuldades de aprendizagem: consequência do despreparo dos professores?. 2003. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade do Vale do Acaraú, CE, 2003.
ROJO, Roxane. Alfabetização e letramento: perspectivas lingüísticas. São Paulo: Mercado de Letras, 1998.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2018.
SOUZA, Djanira Brasilino de. A pedagogia Freinet nas séries iniciais do 1º grau: algumas sugestões de organização do trabalho pedagógico. Caderno n. 3. Natal: EDUFRN, 1996.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso da escravidão à lava jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.
TAPIA, Jesus A.; FITA, Enrique C. A motivação em sala de aula: o que é e como faz. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2000.
VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VYGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).