Mathematical perception in early childhood education: Contrinuutions for educational practice
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12461Keywords:
Teoria Histórico-Cultural, Percepção Matemática, Educação InfantilAbstract
This article aims to discuss the development of mathematical perception in early childhood education. Based on the assumptions of the Cultural-Historical Theory, we highlight the need for an organized pedagogical work since the entrance of children in school, because it is through this work that the individual will be able to appropriate the scientific knowledge reaching the conditions for their full psychic development. This discussion has its origin in a scientific initiation research of bibliographical nature. Thus, we first characterize the mental functions involved in the human development process and why perception needs to be considered in the educational process. Next, we define what is mathematical perception. Finally, we present how, by means of intentional and planned teaching actions, the school can assist in the development of Mathematical perception. We hope that this research contributes to the teaching of mathematics in early childhood education, helping teachers to rethink and reorganize their teaching actions.
References
CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da matemática. 1. ed. Lisboa: Tipografia Matemática, 1951.
CASTRO, Solange de. O desenvolvimento das funções psicológicas superiores: uma leitura histórico-cultural para ressignificar as práticas pedagógicas. 2019. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste, 2019.
DEMETRIO, Rubia Vanessa Vicente; MAFRA, Aline Helena. Educação infantil e conhecimento matemático: compreendendo a complexidade presente na infância. In: X ANPED SUL, 10., 2014. Florianópolis, 2014. p. 1-18.
FERRO, Lussuede Luciana de Souza. A criança da educação infantil e a linguagem matemática: relações interdependentes no processo de ensino e aprendizagem. 2016. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, 2016.
FERRO, Lussuede Luciana de Souza; ARRAIS, Luciana Figueiredo Lacanallo; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de. A organização do ensino de matemática na educação infantil em um contexto formativo. ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, v. 2, n. 2, p. 83-98, 26 dez. 2020.
IFRAH, Georges. Os números: a história de uma grande invenção. 11. ed. São Paulo: Globo, 2005.
LACANALLO, Luciana Figueiredo. O jogo no ensino da matemática: contribuições para o desenvolvimento do pensamento teórico. 2011. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) – Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2011.
LEONTIEV, Aléxis Nikolaevich. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKII, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Aléxis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 119-142.
LORENZATO, Sergio. Educação infantil e percepção matemática. 2. ed. rev. Campinas: Autores Associado, 2008.
LURIA, Alexander Romanovich. Curso de psicologia geral. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1979. Vol. II.
LURIA, Alexander Romanovich. Curso de psicologia geral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
MAGALHÃES, Giselle Modé; MESQUITA, Afonso Mancuso. O jogo de papéis como atividade pedagógica na educação infantil: apontamentos para a emancipação humana. In: NUANCES: estudo sobre educação, Presidente Prudente: Unesp, v. 25, n. 1, jan. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2727. Acesso em: 1º dez. 2019.
MARTINS, Lígia Márcia. Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica. In: “Marxismo e educação: Fundamentos da pedagogia histórico-crítica”. VII COLÓQUIO INTERACIONAL MARX E ENGELS, 7., 2012. Mesa redonda [...]. Campinas, 2012. p. 1-13.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 249 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista, 2011.
MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de; LACANALLO ARRAIS, Luciana Figueiredo; MOYA, Paula Tamyris; LAZARETTI, Lucinéia Maria. O ensino de matemática na educação infantil: uma proposta de trabalho com jogos. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, n. 1, 2017.
MOYA, Dóris de Jesus Lucas; SFORNI, Marta Sueli de Faria. Tema e conteúdo do jogo de papéis e sua influência no desenvolvimento infantil. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO PPE, 2011. Maringá, 2011. p. 1-18.
MOYA, Dóris de Jesus; SFORNI, Marta Sueli de Faria; MOYA, Paula Tamyris. Temas e conteúdo do jogo de papéis: sinalizando caminhos para a atuação pedagógica com a atividade lúdica na educação infantil. Revista Contexto & Educação, v. 34, n. 109, p. 121-133, 2019. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8751. Acesso em: 17 nov. 2021.
PIMENTA, Stéfany Bruna Brito; CALDAS, Rafaela Sousa. Estudo introdutório sobre desenvolvimento da percepção infantil em Vigotski. Revista Interinstitucional de Psicologia, Goiás, v. 7, n. 2, p. 179-187, jul./dez. 2014.
SANTOS, Edilson de Araújo dos. Tarefas escolares e operações racionais: um estudo sobre a organização do ensino de matemática. 2020. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, 2020.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI. Lev Semenovich. Fundamentos da pedologia. In: VIGOTSKI, L. S. 7 Aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. 1. ed. Rio de Janeiro: E-papers, 2018. p. 17-148.
VIGOTSKI. Lev Semenovich. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1995. V. 3.
VIGOTSKI. Lev Semenovich. Psicologia concreta do homem. Trad. A. Marenitch, L. C. de Freitas e A. Pino). Educação & Sociedade, v. 21, n. 71, p. 23-44. 2000.
WINKLER, Isabella Galles Rubian; LACANALLO ARRAIS, Luciana Figueiredo. É necessário ensinar matemática na educação infantil? Uma análise sobre os cadernos dos escolares. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 15, p. 362-376, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
