The good biology teacher and its practice in the voice of training teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12592

Keywords:

Biologia, Formação de Professores, ´Prática docente, Professor reflexivo

Abstract

The teacher plays a fundamental role in the teaching-learning process; in which, multiple elements constitute the teaching practice. The objective of this research was to analyze the profile of a good teacher and the characteristics of a good Biology class, considering the conception of four teachers in pedagogical training. It is considered here the relevance of incorporating the knowledge made possible by the pedagogical training course to the knowledge of the bachelor’s in Biology. The methodological approach was based on a qualitative approach. The data were collected through open interviews, carried out with four teachers in the field of Biology and undergoing training in the course of Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados, from the Instituto Federal Sul-rio-grandense, Campus Pelotas. Considering the dialogue with the teachers in training, it is concluded that a good teaching practice in Biology involves characteristics related to affectivity, mastery of content and methodological strategies. In addition, in this research, it was found that reflective practice is assumed as the pedagogical concept of teachers in training.

References

ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville: Univille, 2015. p. 15-44.

ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de Ensinagem na universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville: Univille, 2015. p. 67-100.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. 4. ed. Campinas: Papirus, 2016. p. 17-34.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 18 out. 2023.

CUNHA, Maria Isabel. O bom professor e sua prática. 24. ed. Campinas: Papirus, 2012.

FARIAS, Isabel Maria Sabino; SALES, Josete de Oliveira Castelo Branco; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho; FRANÇA, Maria do Socorro Lima Marques. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livro, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e terra, 2011.

GUIDOTTI, Charles dos Santos; HECKLER, Valmir. Investigação dialógica na sala de aula de ciências: etnopesquisa-formação com professores de ciências da natureza. Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 113, p. 143-162, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.143-162.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA SUL-RIO-GRANDENSE. PPC: Projeto Pedagógico de Curso de Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados. Pelotas: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, 2019. Disponível em: http://www2.pelotas.ifsul.edu.br/fpg/ppc.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LIBÂNEO, José Carlos. Ensinar e aprender, aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (org.). Temas de pedagogia: diálogo entre currículo e didática. São Paulo: Cortez, 2012. p. 35-60.

LOPES, Rita de Cássia Soares. A relação professor aluno e o processo ensino aprendizagem. Dia a dia e educação, v. 9, 2017. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1534-8.pdf. Acesso em: 24 ago. 2020.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: GEN, 2013.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SANTOS, Rafael Ribeiro dos; CUNHA, Wânia Chagas Faria; MORAES, Loçandra Borges de. De aluno a professor – a realização de sonhos um encontro com a realidade: o estágio supervisionado e sua relevância na formação docente. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 112, p. 330-345, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.330-345.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SILVEIRA, Marcelle Moura; LEON, Adriana Duarte. O bom professor de química na voz dos estudantes. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 14, n. 28, p. 246-266, 2018.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

Published

2023-11-01

How to Cite

Daiana Kaster, & Leon, A. D. (2023). The good biology teacher and its practice in the voice of training teachers. Context and Education Journal, 38(120), e12592. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12592

Issue

Section

Educação, Currículo e Trabalho