Potentialities of Gadamer’s philosophical hermeneutics for teacher pedagogical formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12593

Keywords:

Genuine dialogue. Teacher formation. Fusion of horizons. Language.

Abstract

This article aims to reflect on the contributions of Gadamerian philosophical hermeneutics for teacher pedagogical formation. For this, initially, we produce a program of studies on classical hermeneutics (SCHLEIERMACHER, 2005; DILTHEY, 1989, 1999) and, later, on the Gadamerian philosophical hermeneutics (GADAMER, 2002, 2008), with the support of contemporary theoretical contributions, notably Palmer (1999), Hermann and Berticelli (2004). In this course, we seek to produce a dialogue between hermeneutic concepts, especially of a Gadamerian nature, and the theme of teacher education. We understand that the potential of this framework allows us to consider language, genuine dialogue and the fusion of horizons as promising references to think about proposals that go beyond the instrumental and technical vision of knowledge and teacher education.

References

ALMEIDA, Custódio Luís Silva de; FLICKINGER, Hans-Georg; ROHDEN, Luiz (org.). Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.

BERTICELLI, Ireno Antônio. A origem normativa da prática educacional na linguagem. Ijuí: Editora Unijuí, 2004.

DALBOSCO, Cláudio Almir. Pesquisa educacional e experiência humana na perspectiva hermenêutica. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 154, p. 1028-1051, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Z5BJS9xp8vD8ztPF65nqqgq/?format=pdf&lang=pt

DILTHEY, Wilhelm. Introduction to the Human Sciences. Edited by R. A. Makkreel e F. Rodi. Trad. Michael Neville. New Jersey: Princeton University Press, 1989.

DILTHEY, Wilhelm. O surgimento da hermenêutica (1900). Numen: Revista de Estudos e Pesquisa da Religião, Juiz de Fora, v. l, n. 1, p. 11-32, 1999.

FLICKINGER, Hans-Georg. Da experiência da arte à hermenêutica filosófica. In: ALMEIDA, Cústodio Luis Silva de; FLICKINGER, Hans-Georg; ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.

GADAMER, Hans-Georg. Retrospectiva Dialógica à obra reunida e sua história de efetuação. In: ALMEIDA, Custódio L. S. de; Flickinger, Hans-Georg; ROHDEN, Luiz . Hermenêutica Filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: Edipucrs, 2000. p. 203-222. (Entrevista de Jean Grodin a Hans-Georg Gadamer)

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método II: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução Flávio Paulo Meurer. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

GADAMER, H. G. Homem e linguagem. In: Verdade e método II: complementos e índice. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco. Ens. 11, 2004.

GRONDIN, Jean. Introdução à hermenêutica filosófica. São Leopoldo: Editora Unisinos, 1999.

HERMANN, Nadja. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre a educação ético-estética. Ijuí: Editora Unijuí, 2010.

MARQUES, Mario Osorio. A educação no limiar do terceiro milênio, exigente de outro paradigma. Revista Contexto e Educação. Ijuí, a. 15, v. 59, p. 113-128, jul./set. 2000a.

MARQUES, Mario Osorio. O docente em tempos mudados. Revista Contexto & Educação. Ijuí: Editora Unijuí, a. 15, v. 60, p. 71-79, out./dez. 2000b.

OLIVEIRA, Manfredo Araújo de. Reviravolta linguístico-pragmática. São Paulo: Loyola, 1996.

PALMER, Richard E. Hermenêutica. Lisboa: Edições 70, 1999.

ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica: entre linguagem da experiência e a experiência da linguagem. São Leopoldo: Unisinos, 2002.

RUEDELL, A. Hermenêutica. In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (org.). Dicionário crítico de educação física. Ijuí: Editora Unijuí, 2005. p. 223-227.

SANTIAGO, Anna Rosa Fontella. Competência docente e educação emancipatória. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, a. 25, v. 84, p. 11-29, jul./dez. 2010.

STEIN, Ernildo. Aproximações sobre hermenêutica. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

SCHLEIERMACHER, Friedrich. Hermenêutica e crítica. Frankfurt/M: Suhrkamp, 1977.

SCHLEIERMACHER, Friedrich Daniel Ernest. Hermenêutica e crítica. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.

Published

2023-08-24

How to Cite

Marcom, J. L. R., & Rezer, R. (2023). Potentialities of Gadamer’s philosophical hermeneutics for teacher pedagogical formation . Context and Education Journal, 38(120), e12593. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12593