Potentialities of Gadamer’s philosophical hermeneutics for teacher pedagogical formation
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12593Keywords:
Genuine dialogue. Teacher formation. Fusion of horizons. Language.Abstract
This article aims to reflect on the contributions of Gadamerian philosophical hermeneutics for teacher pedagogical formation. For this, initially, we produce a program of studies on classical hermeneutics (SCHLEIERMACHER, 2005; DILTHEY, 1989, 1999) and, later, on the Gadamerian philosophical hermeneutics (GADAMER, 2002, 2008), with the support of contemporary theoretical contributions, notably Palmer (1999), Hermann and Berticelli (2004). In this course, we seek to produce a dialogue between hermeneutic concepts, especially of a Gadamerian nature, and the theme of teacher education. We understand that the potential of this framework allows us to consider language, genuine dialogue and the fusion of horizons as promising references to think about proposals that go beyond the instrumental and technical vision of knowledge and teacher education.
References
ALMEIDA, Custódio Luís Silva de; FLICKINGER, Hans-Georg; ROHDEN, Luiz (org.). Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.
BERTICELLI, Ireno Antônio. A origem normativa da prática educacional na linguagem. Ijuí: Editora Unijuí, 2004.
DALBOSCO, Cláudio Almir. Pesquisa educacional e experiência humana na perspectiva hermenêutica. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 154, p. 1028-1051, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Z5BJS9xp8vD8ztPF65nqqgq/?format=pdf&lang=pt
DILTHEY, Wilhelm. Introduction to the Human Sciences. Edited by R. A. Makkreel e F. Rodi. Trad. Michael Neville. New Jersey: Princeton University Press, 1989.
DILTHEY, Wilhelm. O surgimento da hermenêutica (1900). Numen: Revista de Estudos e Pesquisa da Religião, Juiz de Fora, v. l, n. 1, p. 11-32, 1999.
FLICKINGER, Hans-Georg. Da experiência da arte à hermenêutica filosófica. In: ALMEIDA, Cústodio Luis Silva de; FLICKINGER, Hans-Georg; ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.
GADAMER, Hans-Georg. Retrospectiva Dialógica à obra reunida e sua história de efetuação. In: ALMEIDA, Custódio L. S. de; Flickinger, Hans-Georg; ROHDEN, Luiz . Hermenêutica Filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: Edipucrs, 2000. p. 203-222. (Entrevista de Jean Grodin a Hans-Georg Gadamer)
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método II: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução Flávio Paulo Meurer. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
GADAMER, H. G. Homem e linguagem. In: Verdade e método II: complementos e índice. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco. Ens. 11, 2004.
GRONDIN, Jean. Introdução à hermenêutica filosófica. São Leopoldo: Editora Unisinos, 1999.
HERMANN, Nadja. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre a educação ético-estética. Ijuí: Editora Unijuí, 2010.
MARQUES, Mario Osorio. A educação no limiar do terceiro milênio, exigente de outro paradigma. Revista Contexto e Educação. Ijuí, a. 15, v. 59, p. 113-128, jul./set. 2000a.
MARQUES, Mario Osorio. O docente em tempos mudados. Revista Contexto & Educação. Ijuí: Editora Unijuí, a. 15, v. 60, p. 71-79, out./dez. 2000b.
OLIVEIRA, Manfredo Araújo de. Reviravolta linguístico-pragmática. São Paulo: Loyola, 1996.
PALMER, Richard E. Hermenêutica. Lisboa: Edições 70, 1999.
ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica: entre linguagem da experiência e a experiência da linguagem. São Leopoldo: Unisinos, 2002.
RUEDELL, A. Hermenêutica. In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (org.). Dicionário crítico de educação física. Ijuí: Editora Unijuí, 2005. p. 223-227.
SANTIAGO, Anna Rosa Fontella. Competência docente e educação emancipatória. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, a. 25, v. 84, p. 11-29, jul./dez. 2010.
STEIN, Ernildo. Aproximações sobre hermenêutica. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.
SCHLEIERMACHER, Friedrich. Hermenêutica e crítica. Frankfurt/M: Suhrkamp, 1977.
SCHLEIERMACHER, Friedrich Daniel Ernest. Hermenêutica e crítica. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).