FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM UMA INSTITUIÇÃO DE EBPT: DESAFIOS A PARTIR DO OLHAR DOS EGRESSOS
INITIAL TEACHER EDUCATION AT AN EBPT INSTITUTION: CHALLENGES FROM THE PERSPECTIVE OF GRADUATES
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12632Keywords:
Formação de professores, Cursos de Licenciatura, Educação Profissional e Tecnológica, Egressos.Abstract
This article discusses the contribution of undergraduate courses at the Federal Institute Farroupilha Campus Alegrete to teacher training and how their graduates were inserted in the educational environment. The study focused on newcomers to the Licentiate Degree Courses in Biological Sciences, Chemistry and Mathematics, between the years 2010 to 2014. The research had a qualitative focus by conducting an interview with alumni working in teaching. As a result, it was found that, in these degree courses, in the period studied, PIBID, curricular internships and laboratory activities were pointed out as positive points of training. On the other hand, the weaknesses highlighted were the little regency in the classroom, late offering of Libras in the curriculum and little importance for Special Education. Therefore, the necessary resizing were listed from the discussion established regarding the offer of Libras subjects, as well as access to the content of special education, along with more time for mandatory (or optional) curricular internship practices and practices of laboratory, which were also listed as fundamental in the training process.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).