INDAGAÇÃO DIALÓGICA DE GORDON WELLS EM PROCESSOS FORMATIVOS COM PROFESSORES: INTERLOCUÇÕES COM A COMUNIDADE CIENTÍFICA INTERNACIONAL
GORDON WELLS’ DIALOGICAL INQUIRY IN FORMATIVE PROCESSES WITH TEACHERS: INTERLOCUTIONS WITH THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC COMMUNITY
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12687Keywords:
Gordon Wells, Indagação Dialógica, Processo Formativo, Desenvolvimento ProfissionalAbstract
The study communicates, in a hermeneutic phenomenological perspective, what is it, Gordon Wells' dialogic inquiry in communications from the international scientific community that involve formative processes, like. An exploratory-descriptive research was developed from the 10 most cited works by the author in the Google Scholar database. The works selected, 119, were completely read and organized into summaries, translated into Portuguese, highlighting the theoretical-practical aspects of the dialogic inquiry in each of them. From the analysis process five categories emerged: i) Writing, Reading and Communication via Technological Tools; ii) Interactivity and Collaboration in Networks; iii) Professional Development in Communities; iv) Collaborative Learning in Science Teaching; v) Tutoring and Mediation in Professional Development. The emerging aspects, related to the contexts in which Gordon Wells' dialogic inquiry is integrated, provide clues to understand professional development in a dialogic, social and collaborative perspective in environments with different subjects
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).