Methodological innovation in pedagogical practice: a look at the curriculum subjects of a biological science licentiate degrees: (UTFPR)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12693

Keywords:

Currículo. Formação de professores. Metodologias ativas. Disciplinas Curriculares.

Abstract

This research aims to analyze the teaching plans of the subjects of a Biological Sciences Licentiate Degree in at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), in order to verify the presence of active methodologies in the teaching procedures of subjects, both in theoretical and practical classes, as in the workload complementation (CCH). The methodology is based on a qualitative approach with an exploratory purpose through bibliographical and documentary research of the teaching plans of 54 compulsory subjects, which were gathered according to the areas of knowledge of Capes for Biological Sciences. We found that a good variety of methodologies and didactic modalities were proposed in the teaching plans of the subjects, with the inclusion of active methodologies, however, we found that in most subjects, traditional and dialogic teaching still appears in a very significant way. In this sense, to meet the needs that are currently emerging, the course curriculum needs to be updated and adequate, with the intention of valuing the training of the faculty, so that they can improve their teaching methods and methodologies in order to meet the current needs of basic education teacher training.

Author Biographies

Jeniffer Sabrina Machado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná UTFPR campus Santa Helena no ano de 2019. Mestre pelo programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná UNIOESTE campus Cascavel/PR.

Silvana Aguero Nunes , Universidade Tecnológica Federal do Paraná UTFPR,

Atualmente graduanda no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná UTFPR, campus Santa Helena.

References

AMARAL, I. A. Metodologia do ensino de ciências como produção social. São Paulo: Faculdade de Educação/Unicamp, 2006.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: Univille, 2012.

ANTIOGENES, L.; PRAÇA, A. V. S. O ensino de Ciências e a aprendizagem significativa: reflexões sobre uma aula prática com a utilização de insetos. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, n. 107, jan./abr. 2019.

ARAÚJO, I. S.; MAZUR, E. Instrução pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC: UFSC, Brasil, v. 30, n. 2, p. 362-384, ago. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/21757941.2013v30n2p362/24959. Acesso em: 28 jan. 2021.

ARAÚJO, U. E.; SASTRE, G. (org.). Aprendizagem baseada em problemas no Ensino Superior. São Paulo: Summus, 2009.

BARBOSA, A. C. L. S. Abordagens educacionais baseadas em dinâmicas colaborativas on-line. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

BASTOS, C. C. Metodologias ativas. 2006. Disponível em: http://educacaoemedicina.blogspot.com.br/2006/02/metodologias-ativas.html. Acesso em: 11 jun. 2021.

BEHRENS M. A. Metodologia de aprendizagem baseada em problemas. In: VEIGA, Ilma Alencastro (org.). Técnicas de ensino: novos tempos, novas configurações. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p. 163-187.

BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação do Brasil. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base, Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 3 jul. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a EB e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da EB. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 46-49, 20 dez. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 5 ago. 2021.

BURCKHARDT, G. RPG (Roleplaying games) e PBL (Ploblem based learning): uma proposta de ambiente de conhecimento baseado na web. 2004. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Florianópolis, 2004.

CALADO, S. S.; FERREIRA, S. C. R. Análise de documentos: método de recolha e análise de dados. 2004. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/ichagas/mi1/analisedocumentos.pdf. Acesso em: 10 jul. 2021.

CAMPOS, C. R. P. A saída a campo como estratégia de ensino de Ciências. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 1, n. 2, p. 25-30, 2012. Disponível em: http://ojs.ifes.edu.br/index.php/saladeaula/article/view/111/53. Acesso em: 15 jul. 2021.

CAMPOS, M. C.; NIGRO, R. G. Teoria e prática em ciência na escola: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD Editora, 2009.

CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências. 9. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2009.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

GODOI, A. F.; FERREIRA, J, V. Metodologia ativa de aprendizagem para o ensino em administração: relatos de experiência com a aplicação do Perr Instruction em uma Instituição de Ensino Superior. Revista Eletrônica de Administração (on-line), v. 15, n. 2, ed. 29, p. 352-357, jul./dez. 2016. Disponível em: http://periodicos.unifacef.com.br/index.php/rea/article/view/1205/955. Acesso em: 12 jul. 2021.

GUIMARÃES, F. T. B.; LEITE, M. A. O paradigma da pedagogia dialógica e a ressignificação das relações em sala de aula: equipolência de vozes, 2018. Disponível em: https://www.uniritter.edu.br/files/sepesq/arquivos-trabalhos-2019-2/3-fernanda-tais-brignol-guimaraes-o-paradigma-da-pedagogia-dialogica-e-a-ressignificacao-das-relacoes-em-sala-de-aula.pdf. Acesso em: 7 jul. 2021.

KRASILCHIK, M. P. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2008.

KRASILCHIK, M.; MARANDINO, M. Ensino de ciências e cidadania. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2007.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas, 2003.

LEAL, E. A.; MIRANDA, G. J.; CASA NOVA, S. P. C. (org.). Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986.

MAZUR, E. Peer instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Porto Alegre: Penso Editora, 2015.

MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C.; RAMOS, M. G. Pesquisa em sala de aula: fundamentos e pressupostos. In: MORAES, R.; LIMA, V. M. do R. Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

NOVAK, G. M.; PATTERSON, E. T.; GAVRIN, A. D.; CHRISTIAN, W. Just-in-Time Teaching: Blending Active Learning with Web Technology. [S.l.]: Prentice Hall; Upper Saddle River, 1999.

NUNES, C. M. F. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, ano XXII, n. 74, abr. 2001.

OLIVEIRA, T. E.; ARAÚJO, I. S.; VEIT, E. A. Sala de aula invertida (flipped classroom): inovando as aulas de física. Física na escola, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 4-13, out. 2016.

ORLANDI, E. Discurso e leitura. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PAZIM-FILHO, A. Aula teórica: Quando utilizar? Medicina, Ribeirão Preto, v. 40, n. 1, p. 3-6, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/297/298. Acesso em: 15 jul. 2021.

PINTO, R. A. Métodos de ensino e aprendizagem sob a perspectiva da taxonomia de Bloom. Revista Contexto & Educação. Ijuí: Editora Unijuí, n. 96, maio/ago. 2015.

PIZZANI, L.; SILVA, R. C.; BELLO, R. C.; HAYASHI, M. C. P. I. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Rev. Dig. Bibl. Ci. Inf., Campinas, v. 10, n. 1, p. 53-66, jul./dez. 2012.

QUEIROZ, A. PBL Problemas que trazem solução. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, Salvador, v. 1, n. 1, p. 26-38, dez. 2012. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/psicologia/article/view/36. Acesso em: 22 jul. 2021.

QUEIROZ, S. L.; CABRAL, P. F. DE O. (org.). Estudos de caso no ensino de ciências naturais. São Carlos, SP.: Art Point Gráfica e Editora, 2016. 116 p.

SÁ, L. P.; QUEIROZ, S. L. Estudo de casos no ensino de química. Campinas, SP: Editora Átomo, 2009. 95 p.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, São Leopoldo, n. 1, 2009.

SOUZA, R. W. L. Modalidade e recursos didáticos para o ensino de biologia. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/reb/article/download/14979/15125. Acesso em: 1º jul. 2021.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

UTFPR. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em ciências biológicas. Santa Helena, 2016. Disponível em: https://portal.utfpr.edu.br/cursos/coordenacoes/graduacao/santa-helena/sh-licenciatura-em-ciencias-biologicas/documentos/ppc-ciencias-biologicas-sh-versao-final-2016.pdf/view. Acesso em: 12 ago. 2021.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, n. 4, p. 79-97, 2014.

VEIGA, I. P. A. Técnicas de ensino: Por que não? São Paulo: Papirus, 1996.

VEIGA, I. P. A. Técnicas de ensino: novos tempos, novas configurações. São Paulo: Papirus Editora, 2006.

VIVEIRO, A. A.; DINIS, R. E. da S. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência em Tela, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2009. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0109viveiro.pdf. Acesso em: 15 jul. 2021.

Published

2023-01-02

How to Cite

Schneider, E. M., Machado, J. S., & Nunes , S. A. (2023). Methodological innovation in pedagogical practice: a look at the curriculum subjects of a biological science licentiate degrees: (UTFPR). Context and Education Journal, 38(120), e12693. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12693

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes