Technologies and teacher education: The role of the teacher trainer in the construction of critical thinking and digital citizenship
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12765Keywords:
teacher training; digital culture; technologies in education; science education; citizenship.Abstract
This article analyses, from the perspective of teacher trainers on undergraduate courses, the use and integration of Information and Communication Technologies (ICT) in curricular practices in Science Education regarding: i) the contribution of these resources to learning and the formation of critical and reflective teachers; ii) the role of the teacher in the construction of critical thinking and citizenship in the digital world. This is a qualitative study based on data collected with semi-structured interviews with nine professors from a federal university in the south of Minas Gerais. Data were analyzed based on themes emerging from the participants' statements. The results indicate that most respondents understand the ICT as “tools” at the service of curriculum and learning, as well as highlighting the motivating role of ICT. However, the general view of the teacher trainers disregards these technologies as cultural goods that directly interfere in the processes of teaching and learning in digital culture. The concept of “digital citizenship” is understood in articulation with the broader notion of citizenship. This, brought up as an important element of initial teacher education by most respondents.
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, São Paulo, v.7 n.1 Abril/2011. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 22 jul. 2021.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Transformações no trabalho e na formação docente na educação a distância on-line. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 84, p. 67-77, nov. 2010. Disponível em: https://ceduc.unifei.edu.br/wp-content/uploads/2020/05/transformacoes_no_trabalho_e_formacao_docente_ead.pdf. Acesso em: 08 jul. 2021.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1999.
CARVALHO, Ana Amélia. Introdução. In: CARVALHO, Ana Amélia A. (Org.). Aplicações para dispositivos móveis e estratégias inovadoras na educação. Portugal: Ministério da Educação, DGE, 2020. p.11-21. Disponível em: https://erte.dge.mec.pt/sites/default/files/noticias/app_para_dispositivos_moveis.pdf. Acesso em: 23 ago. 2021.
CARVALHO, Angela Maria Grossi de; AMÉRICO, Marcos Tuca. Inclusão e Cidadania Digital no Brasil: a (des) articulação das políticas públicas. Redes.com – Revista de Estudios para el Desarollo de Social de la Comunicación, v. 9, p. 69-84, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/135513. Acesso em: 08 set. 2021.
CETIC.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2019 [livro eletrônico]. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020. Disponível em: https://cetic.br/pt/pesquisa/educacao/. Aceso em: 15 set. 2021.
CORREA, Luciana Flor; BAZZO, Walter Antonio. Contribuições da abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade para a humanização do trabalho docente. Revista Contexto & Educação, v. 32, n. 102, p. 57–80, 2017. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.102.57-80. Acesso em: 22 set. 2021.
CORRÊA, Hugo Emmanuel da Rosa; ARRUDA, Sérgio de Mello; FREITAS, Carlos César Garcia; PASSOS, Marinez Meneghello. O currículo em foco: diálogos entre ciência, tecnologia e currículo. Revista Tecnologia & Sociedade, Curitiba, v. 15, n. 35, p. 271-289, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/8055. Acesso em: 22 jul. 2021.
CORTESI, Sandra; HASSE, Alexa; LOMBANA-BERMUDEZ, Andres; KIM, Sonia; GASSER, Urs. Youth and digital citizenship+ (Plus): Understanding skills for a digital world. Berkman Klein Center Research Publication, 2020. Disponível em: https://dash.harvard.edu/handle/1/42638976. Acesso em 12 set. 2021.
COSTA, Daniela. A educação para a cidadania digital na escola: análise multidimensional da atuação dos professores enquanto mediadores da cultura digital nos processos de ensino e de aprendizagem. 238 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22263. Acesso em: 08 jan. 2023.
DI FELICE, Massimo. A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação nas redes digitais. São Paulo: Paulus, 2020.
DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Trad. Marcos Marcionilo. São paulo: Parábola Editorial, 2016.
FANTIN, Mônica. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 6, p. 87-100, set./dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.25053/edufor.v2i6.2377. Acesso em: 20 de jul. 2021.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org.). O que é Interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
FEENBERG, Andrew. Transforming technology. A critical theory revisited. Oxford, Oxford University Press, 2002.
FERREIRA, Graça Regina Armond Matias; BARZANO, Marco Antônio Leandro. Web currículo e diálogos com as tecnologias digitais no contexto ambiental da cibercultura. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18, n.2, p. 657-675 abr./jun. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p657-675. Acesso em: 19 jul. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 49. reimp. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
FREIRE, Paulo. O futuro da escola. Diálogo entre Paulo Freire e Seymour Papert. São Paulo: TV PUC, 1996. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=41bUEyS0sFg. Acesso em: 19 set. 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIMENO SACRISTÁN, José. O que significa currículo? In: GIMENO SACRISTÁN, J. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 16-37.
JONASSEN, David. Computadores, ferramentas cognitivas: desenvolver o pensamento crítico nas escolas. Porto: Editora Porto, 2007.
LOTTERMANN, Osmar; SIQUEIRA, Elisângela; DE CESARO, Isabella Alves. Mediações do conhecimento escolar de Ensino Médio com o conhecimento científico, o mundo do trabalho e o exercício da cidadania. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 112, p. 200–216, 2020. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.200-216. Acesso em: 22 set. 2021.
MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de Currículos: uma incessante atividade etnometódica e fonte de análise de práticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 427-435, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/macedo.pdf. Acesso em: 12 set. 2021.
RODRIGUES, Irene Raquel Santana; RODRIGUES, Alessandra. Formação inicial de professores de ciências para uso pedagógico das tecnologias: o que nos contam os Projetos Pedagógicos de Curso (PPC)?. In: RODRIGUES. Alessandra; FERRAZ, Denise; FIGUEIREDO, Newton. (Org.). Tecnologias, formação de professores e inclusão: experiências e perspectivas. Rio de Janeiro: Letras Capital, 2021. p. 83-101.
ROJO, Roxane; BARBOSA, Jacqueline. Hipermiodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Edotirial, 2015.
SANCHO GIL, Juana María. De la tecnología para aplicar a la tecnología para pensar: implicaciones para la docencia y la investigación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, v. 18, n. 1, p. 9-22, 2019. DOI: http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.18.1.9. Acesso em: 10 ago. 2021
SCHEID, Neusa Maria John. História da ciência na educação científica e tecnológica: contribuições e desafios. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 443-458, mai./ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8452. Acesso em: 19 jul. 2021.
SOUZA, Meire Cristina de. Educação digital: a base para a construção da cidadania digital. Debater a Europa, n. 19, p. 57-67, 2018. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-6336_19_5. Acesso em: 22 set. 2021.
SOUZA, Mariana Aranha de; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade, currículo e tecnologia: um estudo sobre práticas pedagógicas no ensino fundamental. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 2, p. 708-721, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.8303. Acesso em: 19 jul. 2021.
YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.