Science fairs: research and analysis of dissertations and theses that deal with the planning, organization, and execution of the event
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13095Keywords:
science fairs, school projects, scientific literacy, scientific researchAbstract
Currently, hundreds of science fairs take place across the country. Of different sizes and proportions, each fair makes a huge contribution to the dissemination and popularization of science, in addition to providing students with scientific literacy and personal development. In this study, the purpose is to identify and analyze Brazilian dissertations and theses that deal with the subject of science fairs, focusing on the planning, organization and execution of these events. The objective is to extract, from these productions, elements that contribute to the creation or improvement of similar projects. This is a systematic literature review, outlined in three stages: planning, systematization and qualitative data analysis. The Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, the Brazilian Portal of Open Access Scientific Publications and the Theses and Dissertations Catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) were used as databases. We found ten dissertations that deal with the theme and approach addressed in this article. Based on the analysis of these dissertations, the results indicate the formation of subcommittees and an organizing committee, in order to contemplate the planning, execution and evaluation of events. We conclude that there is, in this matter, a gap for debate and justifications for new research proposals.
References
BEZERRA NETO, Manoel Lopes. Construção de uma feira de ciências que visa à integração de atividades de iniciação científica e tecnológica para o ensino médio a partir de questões ambientais e da prática social. 2015. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica Fenaceb. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EnsMed/fenaceb.pdf. Acesso em: 1º jul. 2021.
ESCOBAR, Herton. Dados mostram que ciência brasileira é resiliente, mas está no limite. 2021. Disponível em: https://jornal.usp.br/?p=425214. Acesso em: 2 nov. 2021.
GARCIA, Ana Luiza Casasanta; HALMENSCHLAGER, Karine Raquiel; BRICK, Elizandro Maurício. Desinteresse escolar: um estudo sobre o tema a partir de teses e dissertações. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 36, n. 114, p. 280-300, 2021.
GROSSI, Ana Carolina de Paula. Propostas para o planejamento, desenvolvimento e avaliação de feiras de ciências com possibilidades multidisciplinares e ênfases CTSA. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
KARASEK, Jéssica; NOBRE, Suelen Bomfim. O ensino da biologia celular na perspectiva da abordagem Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA). Pesquisa em Foco, São Luís, v. 24, n. 2, p. 15-24, 2019.
KITOR, Glauber Luciano. Feiras de conhecimento na educação básica: estudo de caso do município de Cantagalo-PR. 2016. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, 2016.
LOPES, Roseli de Deus; FICHEMAN, Irene Karaguilla; ALVES, Alexandra Camargo; FILHO, Ivo Leite. Resumos Febrace 2004. 2004. Disponível em: https://febrace.org.br/wp-content/uploads/2021/08/anais2004.pdf. Acesso em: 31 maio 2023.
MANCUSO, Ronaldo; LEITE FILHO, Ivo. Feiras de Ciências no Brasil: uma trajetória de quatro décadas. In: PROGRAMA NACIONAL DE APOIO ÀS FEIRAS DE CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO BÁSICA: FENACEB. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EnsMed/fenaceb.pdf. Acesso em: 1º jul. 2021.
PINTO, José Antônio Ferreira. Feira de ciências, iniciação à pesquisa e comunicação de saberes: o relato de uma experiência. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.
PUHL, Neiva Mara; MARCHI, Miriam Ines. Feira de ciências: abordando relações entre termodinâmica e corpo humano. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 36, n. 113, p. 183-194, 2021.
ROLAN, Catia Viana. Feira de ciências e mostras científicas: debate e propostas sobre seus conceituais. 2016. Dissertação (Mestrado) – Instituto Federal Sul-Rio-Grandense, Campus Pelotas Visconde da Graça, Pelotas, 2016.
SCAGLIONI, Cicero Gularte; PEREIRA, Bruna Andrieli Ilha; RODRIGUES, Tobias de Medeiros; LEITE FILHO, Ivo; DORNELES, Pedro Fernando Teixeira. Estudo de teses e dissertações nacionais sobre Feiras de Ciências: mapeamento dos elementos que envolvem uma Feira de Ciências e suas interligações. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 4, n. 3, p. 738-755, 2020.
SILVA, Rafael Parreira. Material de referência para orientação e avaliação de feiras de ciências escolares. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
SILVA, Taise Helena De Sousa. A feira de ciências como instrumento para promoção da aprendizagem significativa no ensino de ciências.2019. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2019.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Relatório Unesco sobre ciência 2010: o atual status da ciência em torno do mundo, relatório executivo. 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000189883_por. Acesso em: 10 jul. 2021.
VITOR, Fernanda Cavalcanti. As feiras de ciências como ambiente para a alfabetização científica. 2016. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
