Categories and indices of analysis of teaching practice conceived as the mobilization of teaching knowledge in moments of experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13121

Keywords:

teaching knowledge, learning theories, educational objectives, didactic.

Abstract

In this work, the concept of “teaching practice” is discussed based upon an analytical conception wherein categories and indices are established a priori and based on a given theoretical foundation. It is argued that teaching practice can be analyzed through comprehensive categories conceptualized from a conception that considers moments of mobilization of teaching knowledge in terms of idealization, decision and materiality of this practice. More specific concepts that come together in these moments and their materiality in the corpus of analysis lead to a look at the sources and origins of teaching knowledge, learning concepts, educational objectives, teaching content, didactic, school curriculum, teaching action and pedagogical trends. It is contended that the set of categories and analysis indices discussed in this work can be a relevant conceptual instrument for investigation of the teaching practice.

References

ANDERSON, Lorin W.; KRATHWOHL, David R. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: revision of bloom's taxonomy of educational objectives. Nova York, EUA: Addison Wesley Longman, 2001.

BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.

BAUM, William. M. Compreender o behaviorismo: ciência, comportamento e cultura. Tradução de Maria Teresa Araujo Silva e Emmanuel Zagury Tourinho. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, 2018.

BORLOTI, Elizeu; IGLESIAS, Alexandra; DALVI, Camila Mattedi; SILVA; Renata Danielle Moreira. Análise comportamental do discurso: fundamentos e método. Pisic.: Teor. e Pesq., Brasília, v. 24, n. 1, jan./mar. 2008.

CERBONE, David R. Fenomenologia. Tradução de Caezar Souza. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

COLL, César; POZO, Juan Ignacio; SARABIO, Bemabé; VALLS, Enric. Os conteúdos da reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

FERNANDES, Millôr. Millôr definitivo: a bíblia do caos. [S.l.]: L&PM Editores, 1994.

FERRAZ, A. P. do C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/bRkFgcJqbGCDp3HjQqFdqBm/abstract/?lang=pt#.

FERREIRA, Vânia de Souza; BES, Pablo; BIERWAGEN, Gláucia Silva; KUCYBALA, Fabíola dos Santos; LEON, Juliana Matos; SANTOS, Graziella Souza dos; LIMA, Caroline Costa Nunes. Didática. Porto Alegre, RS: SAGAH, 2018.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2008.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se contemplam. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa: São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de janeiro: Paz e terra, 1987.

KRASILCHIK, Myriam. Biologia – ensino prático. In: CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; ARAUJO, Elaine Sandra Nicolini Nabuco de. (org.). Introdução à didática da biologia. São Paulo: Escrituras, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 23. ed. São Paulo: Loyola, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudo e proposições. São Paulo: Cortez, 2013.

MATOS, Maria Amélia. Análise funcional do comportamento. Estudos de Psicologia, n. 16, p. 8-18, 1999.

MESQUITA, Joyce Melo; FRAIHA-MARTINS, France. Por que ensino do jeito que ensino? Reflexões de uma professora para pensar a docência em química. Contexto & Educação, v. 37, n. 116, p. 145-163, 2022. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12428. Acesso em: 7 fev. 2022.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. 3. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2022.

RODRIGUES, Maria Ester. Behaviorismo: mitos, discordâncias, conceitos e preconceitos. Educere et Educare, v. 1, n. 2, jul./dez. 2006.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. 3. ed. Porto Alegre, RS: Penso, 2017.

SCHMIDT, Laurence K. Hermenêutica. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2012. Edição do Kindle. (Coleção Pensamento Moderno).

SKINNER, Burrhus Frederic. Ciência e comportamento humano. Tradução João Carlos Todorov e Rodolfo Azzi. 11. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

SKINNER, Burrhus Frederic. Tecnologia do ensino. Tradução de Adolpho Azzi. São Paulo: Herder; Editora da Universidade de São Paulo, 1972.

SKINNER, Burrhus Frederic. Why I am not a cognitive psychologist. Behaviorism, v. 5, n. 2, 1977.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Tradução Francisco Pereira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

VIDIELLA, Antoni Zabala. Enfoque globalizador y pensamiento complejo: Una respuesta para la comprensión e intervención en la realidad. Barcelona: GRAÓ, 2005.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre, RS: Penso, 2014. E-pub.

Published

2023-09-19

How to Cite

Silva, D. M. da. (2023). Categories and indices of analysis of teaching practice conceived as the mobilization of teaching knowledge in moments of experience. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e13121. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13121

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes